Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Scenę Starego Teatru przejmuje wnuczka obywatela Kane`a

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
"Obywatelka Kane" Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina na scenie Starego Teatru
"Obywatelka Kane" Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina na scenie Starego Teatru Andrzej Banas
Co musi się stać, żebyśmy chcieli wyjść ze swojej strefy komfortu, porzucić swoje poczucie bezpieczeństwa, gdy robimy to na rzecz aktywizmu ludzi innych niż my sami – pytają, przywołując historię Patty Hearst, twórcy inscenizacji „Obywatelka Kane”. Premierowy spektakl Jolanty Janiczek i Wiktora Rubina 4 grudnia na Dużej Scenie Starego Teatru. Na scenie, m.in. Krzysztof Globisz jako obywatel Kane i Marta Ściłowicz w roli jego wnuczki.

FLESZ - Rządowa tarcza antyinflacyjna

od 16 lat

Dwudziestoletnia studentka, Patty Hearst, w 1974 roku została porwana przez tajemniczą grupę SLA, kojarzoną z lewicowym terroryzmem. Dziewczyna dołączyła do grupy i wraz z jej członkami brała udział w akcjach wymierzonych w porządek społeczny, m.in. w napadzie na bank, wypowiadając w ten sposób wojnę klasie społecznej, z której się wywodziła. Patty Hearst to wnuczka magnata prasowego Williama Randolpha Hearsta, niekryjącego się ze swoim bogactwem i republikańskimi poglądami który stał się pierwowzorem bohatera głośnego filmu Orsona Wellesa „Obywatela Kane”. Spektakl Jolanty Janiczek i Wiktora Rubina inspirowany jest jej historią.

Patty Hearst wypowiada wojnę swojej rodzinie i społeczeństwu, ale nie ponosi żadnych konsekwencji, bo umożliwia jej to pozycja społeczna i pieniądze na rodzinnym koncie. Jest jak kameleon - świetnie odnajduje się tak w roli dziedziczki fortuny, jak i terrorystki, walczącej z dziedzictwem swojej rodziny. W kontrze wobec dziadka proponuje aktywistyczny rodzaj obywatelstwa, gdzie nie ma już czasu, by czekać aż rzeczywistość naprawi się sama. Postać Patty Hearst jest o tyle fascynująca, że do dziś nie wiadomo, co nią naprawdę powodowało.

- Pytamy o to, co się musi wydarzyć, że będąc wychowanymi w pewnych warunkach i przywilejach, chcemy z nich zrezygnować i przyjąć na siebie zbawicielską misję? To też pytanie, do czego prowadzą nas te czasy, jak realnie musimy zobaczyć pewne katastrofy, by móc zrezygnować w swoim życiu z bardzo indywidualistycznych, promowanych przez kapitalizm wartości - mówi Jolanta Janiczek.

- Działania terrorystyczne są ostatecznym, bezradnym gestem, kiedy ostatecznym rozwiązaniem jest przemoc. Pytanie, czy my sami w przyszłości, żeby zapobiec jednej przemocy i różnego rodzaju katastrofom, które mamy na horyzoncie, będziemy w stanie oprzeć się inaczej niż poprzez przemoc. To także pytanie o dystrybucję przemocy, bo aparaty państwowe, korporacyjne dysponują przemocą legalną, która de facto w narzędziach niewiele różni się od przemocy nielegalnej – dodaje.

Przez pryzmat historii Patty Hearst autorzy spektaklu przyglądają się także mechanizmom nieumiejętności rozpoznania własnych emocji, motywacji i pragnień. Stare formy kultury - obecne pod postacią dzieł sztuki, wynoszonych w ostatniej scenie filmu „Obywatel Kane” – nie mogą wyrazić współczesnych splątanych, zagłuszanych, sprzecznych emocji i uczuć, w których się gubimy, dla których ciągle szukamy wyrazu, żeby lepiej zrozumieć siebie i rzeczywistość.

- „Obywatel Kane” to stary film, „Obywatelka Kane” to-performance, który postanowiła zrobić Patty Hearst – wyjaśnia Wiktor Rubin. – Są tu więc dwa porządki: porządek spektaklu i porządek performansu, które nawzajem się znoszą. Porządek spektaklu jest reprezentowany przez rodzinę Hearst, natomiast porządek performensu, naruszenia spektaklu, próby jego rozbicia reprezentują terroryści – mówi reżyser Wiktor Rubin.

Na scenie: Małgorzata Gałkowska, Roman Gancarczyk, Dorota Segda, Krzysztof Globisz, Radosław Kzyżowski, Bogdan Brzyski, Łukasz Stawarczyk. W roli Patty Hearst gościnnie Marta Ścisłowicz.

Premiera 4 grudnia na Dużej Scenie Starego Teatru. Spektakl dla widzów dorosłych.

W tym sezonie na deskach Starego Teatru zobaczymy jeszcze: "Trąbkę do słuchania" w reż. Agnieszki Glińskiej (1 grudnia), „Baśń o wężowym sercu” w reż. Judyty Berłowskiej (4 lutego), „Sen Nocy Letniej” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (18 lutego), „Art of living” w reż. Katarzyny Kalwat (25 lutego), „Salome” w reż. Kuby Kowalskiego (kwiecień), „Marzenia Polskie – des rêves polonais” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego, „Okropnie smutne. Komedia” w reż. Ewy Kaim (maj), „Orlando” w reż. Katarzyny Minkowskiej (czerwiec) i „Wymazywanie” (czerwiec) w reż. Klaudii Hartung- Wójciak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Scenę Starego Teatru przejmuje wnuczka obywatela Kane`a - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski