Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sieć supermarketów Piotr i Paweł szuka nowego właściciela

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Sieć supermarketów Piotr i Paweł szuka nowego właściciela
Sieć supermarketów Piotr i Paweł szuka nowego właściciela Sławomir Seidler
Największa, poznańska, rodzinna sieć sklepów spożywczych Piotr i Paweł poszukuje inwestora strategicznego. Miałby on przejąć większość udziałów w spółce dotychczas zarządzanej przez rodzinę Woś.

Największa, poznańska, rodzinna sieć sklepów spożywczych Piotr i Paweł poszukuje inwestora strategicznego. Miałby on przejąć większość udziałów w spółce dotychczas zarządzanej przez rodzinę Woś. Tym samym zmieni się właściciel. A co jeszcze? Niewykluczone, że także strategia firmy. Doniesienia portalu wiadomoscihandlowe.pl potwierdza członek rady nadzorczej spółki Robert Krzak.

- To prawda, rozpoczęliśmy proces nowego właściciela. Na razie rozpatrujemy nowe możliwości – mówi Krzak.
Przygotowaniem prezentacji inwestorskiej, która zdaniem członka rady nadzorczej nie jest wciąż gotowa, zajmuje się Bank Zachodni WBK. To on odpowiada za obecny etap poszukiwania inwestora. Informacje na temat sprzedaży pakietu większościowego spółki już trafiły do pierwszych podmiotów, które potencjalnie mogą być zainteresowane transakcją. I chociaż ekonomiści wymieniają inne sieci handlowe, stawiają przy tym na francuską sieć Carrefour Polska, która rozwija swoje supermarkety w formacie premium, podobne do tych, które jakimi dysponuje poznańska firma. Zainteresowanymi kupnem udziałów mogą też być fundusze inwestycyjne.

- Nie prowadzimy żadnych wstępnych rozmów z żadnym podmiotem, nawet wymienianym Carrefourem. Nie ogłosiliśmy się także z zamiarem sprzedaży oficjalnie na rynku. Chcieliśmy z tym poczekać do Nowego Roku. Okres Bożego Narodzenia dla sieci handlowych nie jest dobry na podejmowanie tego typu decyzji – uważa Robert Krzak.
Piotr i Paweł to największa firma rodzinna w Polsce w branży spożywczej stworzona przez Eleonorę Woś i jej synów. Obecnie Piotr Woś ma 48,6 proc. akcji w spółce, a jego brat Paweł - 39,12 proc. Dotąd Wosiowie rozwijali firmę samodzielnie, tworząc przez 26 lat działalności sieć 148 supermarketów, obecnych w różnych częściach kraju, działających na zasadzie franczyzy. W 1991 roku otwarto pierwszy supermarket, w 1995 pierwszy supermarket czynny całą dobę, w 2000 zawarto pierwsze umowy na zasadach franchisingu (system sprzedaży towarów i usług, który oparty jest na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami), a także stworzono Centrum Logistyczne w podpoznańskich Sadach.

Teraz Piotr i Paweł chce sprzedać większościowy pakiet akcji, chodzi o 51 procent udziałów. - Mimo że jesteśmy największą siecią supermarketów w Polsce to relatywnie nie jesteśmy konkurencją dla zagranicznych gigantów – tłumaczy R. Krzak i potwierdza, że z pewnością będzie się to wiązało ze zmianą sposobu zarządzania, ale bracia Woś nie opuszczą spółki.
Krytycznie do tematu podchodzą specjaliści, którzy mówią wprost: - Sprzedają duszę diabłu. Sprzedaż zagranicznemu inwestorowi może zmienić całkowicie charakter pracy, zmienione zostaną priorytety i sposób ich realizacji – uważa dr Andrzej Szymkowiak z Katedry Handlu i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. - Dziś ważniejsze od zysku to utrzymanie wizerunku spółki. Tu może on całkowicie ulec zmianie. Te 51 procent udziałów może wpłynąć na zmianę marki, wizję jej rozwoju, nawet lokalizacja siedziby może się zmienić – dodaje.

Piotr i Paweł powstał w Wielkopolsce z którą historycznie rodzina Woś jest związana. - Nastąpi także rozdrobnienie kapitału. A model franczyzy może się nie sprawdzić – mówi ekonomista. Zdaniem Szymkowiaka wpływ na decyzję sprzedaży z pewnością miały wyniki finansowe. Bo chociaż w ubiegłym roku sprzedaż netto spółki Piotr i Paweł wyniosła 1,67 mld złotych a jej zysk wyniósł 13,4 mln zł to firma jest mocno zadłużona.

- Gdyby wyniki finansowe były dobre to sprzedaży by nie było. Jedyna alternatywa w takiej sytuacji to ewentualne zamknięcie firmy, co z perspektywy rynku lokalnego byłoby złym posunięciem – dodaje dr Andrzej Szymkowiak.

Zobacz też: "Google nie jest dobrym sąsiadem". Nie chcą siedziby internetowego giganta

(Źródło: RUPTLY)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sieć supermarketów Piotr i Paweł szuka nowego właściciela - Głos Wielkopolski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski