Mieszkańcy centrum Skały czekają na budowę obwodnicy od 40 lat. Skarżą się od dawna, że wielkie tiry jadą im przed oknami, warczą, dymią i powodują drgania. Kierowcom też niewygodnie. Dookoła Rynku trudno przejechać, a skręt w kierunku Wolbromia czasem graniczy z cudem.
- Obecnie prowadzi tędy główna arteria - droga wojewódzka . Tiry z trudem mieszczą się w wąskich ulicach między kamienicami - mówi Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Nowy odcinek drogi, który będzie miał 4,6 km długości wyprowadzi ruch za miasto.- Cieszę się, że doczekaliśmy tego momentu. W tym tygodniu planowane jest wbicie pierwszej łopaty pod tę inwestycję - mówi Tadeusz Durłak, burmistrz Skały.
Obwodnica została zaplanowana jako trasa jednojezdniowa, o szerokości siedmiu metrów. Powstaną przy niej drogi serwisowe po obu stronach, pobocza, chodniki, przystanki autobusowe oraz miejsca ważenia pojazdów. Zaplanowane są również cztery ronda: przy wjeździe i wyjeździe z obwodnicy oraz na skrzyżowaniach z drogami przecinającymi nowy szlak komunikacyjny.
Przetarg, do którego zgłosiło się 12 firm i konsorcjów wygrała firma Skanska. Chce wybudować trakt za 17 mln zł.
- Jednak to nie wszystkie koszty. Osobno liczą się koszty wykupu terenu, na co zaplanowano 9,7 mln zł. Dlatego łącznie koszt budowy obwodnicy wyniesie 26,7 mln zł. Z tego gmina wykłada 4,3 mln zł. Dla nas to wielka kwota, ale na obwodnicę czekaliśmy 40 lat. Liczę, że ta inwestycja pozwoli na rozwój przedsiębiorczości w sąsiedztwie drogi - mówi burmistrz Durłak.
Mieszkańcy gminy, którzy mają swoje działki na trasie nowej drogi denerwują się, że nie otrzymali jeszcze odszkodowań, a firma już zaczyna prace.
Jednak decyzja ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej) została wydana z klauzurą natychmiastowej wykonalności. Dlatego wykonawca może już zaczynać prace. Obwodnica powstaje na mocy specustawy. Sprawę odszkodowań odrębnym trybem prowadzi wojewoda małopolski.
- Wszyscy zainteresowani mieszkańcy dostali informacje razem z decyzją ZRID o warunkach wykupu terenów. Wszystkie działki, mimo, że są rolne, zostały potraktowane jako inwestycyjne i zapłatę dostaną jak za teren inwestycyjny - mówi burmistrz.
Dla tych, którzy bez problemów zgodzą się na wydanie terenu w ciągu 60 dni jest przewidziany jeszcze 5-procentowy bonus. Pozostali otrzymają odszkodowania zgodne z wyliczeniem rzeczoznawcy. 70 proc. kwoty zostanie zapłacona po odebraniu działek, a 30 proc. po zakończeniu inwestycji.
Mieszkańcy centrum miasta mają nadzieję, że obwodnica sprawi, iż smog w Skale będzie nieco mniejszy. Przynajmniej wielkie auta jadące tranzytem nie będą kopciły w Rynku. Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie przyznaje, że nakładanie się ruchu tranzytowego na ruch lokalny generuje hałas, wibracje i spaliny oraz wydłuża godziny szczytu komunikacyjnego do późnego wieczora.
Wykonawcy przygotowali nową organizację ruchu na czas budowy. - W miejscach, gdzie obwodnica będzie włączała się do istniejących dróg, roboty będą prowadzone etapowo. Zostaną wyznaczone bezpieczne miejsca ruchu pieszych i dojazdy do „odciętych” w tym okresie posesji. Rozwiązania projektowe zapewniają realizację wszystkich robót przy odbywającym się ruchu samochodowym na istniejących arteriach - mówi Paweł Przytuła, kierownik budowy z Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Krakowie. Pierwszych utrudnień piesi i kierowcy mogą spodziewać się w połowie listopada.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?