SKO ws. przewoźników: decyzja należy do starosty

RPZaktualizowano 
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie uchyliło decyzję burmistrza Myślenic Macieja Ostrowskiego w sprawie odmowy zmiany zezwolenia na przewozy regularne dla prywatnych przewoźników i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że na ostateczne rozstrzygnięcie sporu – czy prywatni przewoźnicy mogą odjeżdżać z działki Galerii Myślenice - musimy jeszcze trochę poczekać.

Jak mówi „Dziennikowi Polskiemu” mec. Krystyna Sieniawska, prezes SKO w Krakowie, teraz starosta powinien wykonać analizę rynkową w zakresie regularnego przewozu osób, do czego jest zobowiązany przynajmniej raz na rok i w oparciu o przepisy związane z transportem drogowym, planem miejscowym, a także w świetle opinii nadzoru budowlanego, wydać decyzję po uprzednim postanowieniu burmistrza.

- Takiej analizy nie ma, więc musieliśmy odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia – mówi Krystyna Sieniawska.

Dlaczego starosta? Ponieważ to on prowadzi postępowanie główne. Teraz jest zobowiązany sporządzić analizę rynkową, sięgając do przepisów planu miejscowego. Mówi o tym art. 22a ust. 3 i 5 ustawy o transporcie drogowym. „Podjęcie decyzji w sprawie wydania nowego lub zmiany istniejącego zezwolenia na linie komunikacyjne o długości do 100 km (…) powinno być poprzedzone analizą sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób”.

Przypomnijmy, że Starostwo Powiatowe już raz wypowiedziało się na ten temat ustami Tomasza Bombola, kierownika Wydziału Zarządzania Ruchem, Transportu i Komunikacji. - Nie widzimy powodu, dla którego mielibyśmy odmówić możliwości korzystania z przystanku na działce kupców. Z ustawy o transporcie drogowym nie wynika, aby należało oceniać zgodność przystanku początkowego i końcowego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jest on brany pod uwagę, ale przy wydawaniu pozwolenia na budowę – mówił Tomasz Bombol.

Jak czytamy teraz w uzasadnieniu decyzji SKO, burmistrz mógł sięgnąć do przepisów planu miejscowego „wyłącznie poprzez uwzględnienie jego ustaleń w treści analizy rynkowej”.

Z postanowienia SKO wynika również, że burmistrz Ostrowski „przekroczył granice współdziałania” (istotą tego jest zasięgnięcie opinii organu innego niż prowadzący postępowanie), a także był zobowiązany do oceny wniosku przewoźników – „pod kątem przesłanek odmowy wydania zezwolenia”. Tymczasem wypowiedział się jedynie pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania oraz szeroko rozumianą polityką przestrzenną gminy dotyczącą „preferowanych punktów komunikacji zbiorowej”. Takich przesłanek nie ma jednak w ustawie o transporcie drogowym, co oznacza, że przywołane okoliczności nie uzasadniają odmowy zmiany zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych.

(RP)

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3