MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Skoda, czyli problem klasowy

Redakcja
Nie można się więc dziwić, że w tej sytuacji firmy motoryzacyjne z upodobaniem próbują tworzyć samochody międzyklasowe, które w założeniu mają łączyć najlepsze cechy poszczególnych klas. Bo przecież liczba nisz jest ograniczona i chyba wszystkie zostały już zapełnione...

W dzisiejszych czasach rynek samochodowy jest niesłychanie nasycony. Praktycznie we wszystkich klasach rywalizacja jest olbrzymia, dzięki czemu klient ma bardzo szeroki wybór, a produkty muszą być coraz lepsze i coraz bardziej konkurencyjne.

Typowym przykładem tak postępującego koncernu jest Skoda. Oparta na płycie podłogowej golfa octavia udaje dużo większe auto, a flagowy superb jest od niej... węższy.
Czy można się dziwić, że najnowszy model firmy z Mlada Boleslaw również trudno przypisać do konkretnej klasy? Według przedstawicieli Skody Roomster, to nic innego jak samochód kompaktowy, który za tę samą cenę ma oferować więcej... głównie miejsca. Czy jednak rzeczywiście ten samochód będzie konkurował z focusem czy corollą?
Wśród potencjalnych rywali roomstera Skoda widzi bardzo różne pojazdy. Wymieniać można długo, poczynając od renault modusa czy fiata idei, poprzez samochody kompaktowe, aż po golfa plus, corollę verso czy focusa c-max. Czesi natomiast zdecydowanie odcinają się od klasy kombivanów, do której należą m.in. citroen berlingo i renault kangoo. Czy tak będzie rzeczywiście?
Nowa skoda może szokować stylistyką - przednia część pojazdu zupełnie nie pasuje do tylnej, a auto wygląda tak, jakby projektowały je dwie niezależne grupy stylistów, którzy dostali zupełnie różne wytyczne. I okazuje się, że takie przypuszczenia nie są bezpodstawne. Co prawda, samochód został zaprojektowany w całości przez tych samych ludzi, ale rzeczywiście przyświecały im różne cele. Przednia część miała nie odbiegać wyglądem od tradycyjnych kompaktów - a więc być ładna i dynamiczna. Natomiast tył - tzw. living-room - miał być przede wszystkim funkcjonalny. Stąd wyżej poprowadzony dach, wyżej ulokowane fotele i z premedytacją inaczej poprowadzona linia okien.
To jednak nie koniec "połączeń". Roomstera zbudowano bowiem na nowej płycie podłogowej, która powstała z... połączenia tylnej części płyty octavii i przedniej części - fabii. Stąd np. roomster ma dużo większy rozstaw kół tylnych niż przednich, rozstaw osi większy od octavii, a długość całkowitą porównywalną z fabią kombi.
Całość jest kontrowersyjna, jednak skody nie kupuje się dla ładnego wyglądu, ale dla doskonałej relacji ceny do jakości...
Doskonale zdają sobie z tego sprawę specjaliści ze Skody. Dlatego i w wypadku roomstera cena ma być bardzo konkurencyjna. Dokładny cennik nie został jeszcze opracowany, ale już wiadomo, że najtańszy roomster z trzycylindrowym silnikiem 1.2 będzie kosztował ok. 46 - 47 tys. zł. W zamian otrzymamy auto wyposażone m.in. w ABS, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i czujniki parkowania.
Skoda zakłada jednak, że w Polsce najlepiej będzie sprzedawał się roomster w lepszej wersji wyposażeniowej Style z nową, przejętą od volkswagena jednostką napędową o pojemności 1.6 l i mocy 105 KM. Za samochód ten, wyposażony m.in. w elektryczne przednie szyby i lusterka oraz półautomatyczną klimatyzację, trzeba będzie zapłacić ok. 57 - 58 tys. zł.
A jak się jeździ tym samochodem? Pozycja za kierownicą jest przyzwoita, z tym, że osoby o większym wzroście będą opierały prawe kolano o konsolę środkową. Ergonomia jest prawidłowa, przyciski znajdują się tam, gdzie powinny. Kierownicę umieszczono pionowo, więc kierowca nie ma poczucia (jak w kangoo czy berlingo) prowadzenia samochodu dostawczego. Plastiki są twarde i widać, że nie były najdroższym elementem wykończenia tego samochodu.
Dużym atutem roomstera ma być przestronność. Trzeba przyznać, że o ile z przodu za dużo miejsca nie ma, to już z tyłu na brak przestrzeni narzekać nie można. W drugim rzędzie nie znajdziemy kanapy, ale trzy indywidualne siedzenia (środkowe przydatne raczej tylko dla dziecka), które mogą być indywidualnie składane, przesuwane, a nawet wymontowane z samochodu (system ten nosi nazwę varioflex i jest standardem od najtańszej wersji wyposażeniowej). Dzięki temu pojemność bagażnika waha się od 450-560 litrów (w zależności od przesunięcia foteli) aż do 1780 l (po wyjęciu foteli). Ciekawie rozwiązano sposób transportu rowerów. W opcji sprzedawana będzie specjalna poprzeczka, którą montuje się do bagażnika w miejsce tylnych foteli i do niej mocuje się rowery pozbawione wcześniej przednich kół.
Skoda roomster będzie napędzana jednym z trzech silników benzynowych (1.2, 1.4, 1.6, moce odpowiednio: 64/85/105 KM) lub jednym z trzech diesli (1.4, 1.9, moce: 70, 80, 105 KM).
Otwarcie trzeba powiedzieć, że roomster nie będzie mistrzem sprintu. Najsłabsza jednostka napędowa zapewni prędkość maksymalną 155 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 16.9 s. A więc mizernie... Nieco lepiej jest z silnikiem 1.4 - 171 km/h i 13.0 s - ten samochód nie będzie więc zawalidrogą. Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie jednak 105-konny silnik, który rozpędza roomstera do 100 km/h w 12.1 s oraz umożliwia osiągnięcie 183 km/h.
Podobnie wśród diesli. Jednostki o pojemności 1.4 umożliwiają sprint w 16.5 i 14.7 s oraz zapewniają prędkość maksymalną 158 i 165 km/h. Dopiero silnik 1.9 prezentuje godne osiągi (11.5 s, 182 km/h).
Mocniejsze jednostki napędowe warto wybrać jeszcze ze względu na zużycie paliwa. Różnica między silnikiem 1.2 i 1.6 w jeździe miejskiej to tylko 0.5 l/100 km (9.2 l/100 km). W wypadku diesli jest jeszcze mniejsza i wynosi 0.3 l (6.7 l/100 km).
Podczas pierwszych jazd testowych, które odbyły się w Pradze, mieliśmy okazję pojeździć samochodami z dwoma najsłabszymi silnikami benzynowymi. Trzycylindrowa jednostka jest cicha i daje sobie radę do prędkości 100 km/h. Lepszą dynamikę zapewnia silnik 1.4, choć kosztem zauważalnie większej głośności. Oba silniki mają duże problemy przy wyprzedzaniu.
Roomster trafi do polskich salonów na początku lipca. Od tej pory będzie go można oglądać i... zamawiać. Pierwsze samochody trafią do klientów zaraz po wakacjach.
MIROSŁAW DOMAGAŁA
Zdjęcia: autor

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski