Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrupulatne i dyskretne

AK
Gdzie szukać ofert

   Wymagania pracodawców wobec sekretarek i asystentek są bardzo wysokie. Kryterium przyjęcia do pracy przestała być nienaganna prezencja. Liczy się wiedza i doświadczenie. Nierzadko na barkach asystentek spoczywa odpowiedzialność za koordynację pracy w firmie oraz wiele dodatkowych obowiązków.
   - Zakres obowiązków oraz kwalifikacje, jakich oczekuje się od sekretarki bądź asystentki, są uzależnione od wielkości firmy, w której ma ona zostać zatrudniona - _mówi Katarzyna Janecka ze Szkół Prywatnych dr Małgorzaty Jantos, prowadzących m.in. Studium Sekretarskie. - _W nieomal wszystkich ofertach pracy dla sekretarek pojawiają się wymagania dotyczące znajomości języka obcego. Doceniane jest wykształcenie wyższe - w przypadku asystentki powinno być ono związane z branżą firmy, w jakiej będzie ona pracować. Umiejętność obsługi komputera, urządzeń biurowych i komunikatywność to podstawa.
   W zakresie obowiązków sekretarki i asystentki występują duże różnice. - Jako sekretarka zajmuję się głównie umawianiem spotkań w naszej firmie oraz obsługą korespondencji - _mówi Natalia Marszałek, pracująca dla dużej firmy branży informatycznej. - _Do moich obowiązków należy także wyszukiwanie i przygotowywanie dokumentów potrzebnych szefowi i komunikacja między działami przedsiębiorstwa. Udzielam też informacji petentom naszej firmy i wszystkim osobom, które trafiają do biura.
   Natomiast stanowisko asystentki cechuje dużo większy zakres samodzielności. Pracujące na nim osoby mogą podejmować decyzje z uprawnienia szefa, kierują projektami, zajmują się reklamą czy kontaktami z mediami. Aby móc pełnić takie funkcje, muszą mieć bardzo dobre rozeznanie w branży, w jakiej działa firma. Niekiedy warunkiem przyjęcia do pracy jest wręcz kierunkowe wykształcenie wyższe.
   Cechy osobowości niezbędne w obu wymienionych profesjach to: kreatywność, skrupulatność, punktualność i dyskrecja. Prezencja nie ma już, jak dawniej, decydującego znaczenia. Niektórzy pracodawcy zastrzegają, że chcą zatrudnić osobę w młodym wieku, ale także w tej tendencji widać zmiany. Wiele firm zaczyna bowiem doceniać wypracowane przez lata doświadczenie oraz stabilizację życiową. Natomiast umiejętności typowo zawodowe pozwala zdobyć szkoła.
   _- Na zajęciach dla przyszłych sekretarek i asystentek poruszane są m.in. zagadnienia związane z podstawami prawa, rachunkowości i public relations. Obowiązkowe są lekcje języka obcego. Dziewczęta uczą się obsługi komputera i urządzeń biurowych. Ważną i przydatną umiejętnością jest bezwzrokowe pisanie na klawiaturze komputera - _mówi Katarzyna Janecka.
   Aby pomóc absolwentom w znalezieniu pracy, przy szkole utworzono Biuro Pośrednictwa Pracy "Mak" (ul. Dunajewskiego 6; tel.: (12) 422 71 03, tel./faks (12)422-18-37), specjalizujące się w ofertach dla sekretarek. Niegdyś trafiało do niego bardzo dużo ofert zatrudnienia. Dziś jest o nie, niestety, znacznie trudniej.
(AK)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski