Kontakty nawiązywane są przeważnie za pośrednictwem portali rekrutacyjnych (np. GoldenLine.pl, Linkedin.com, Profeo.pl), na których konsultanci z firm rekrutacyjnych i przedstawiciele wewnętrznych działów HR danych firm są obecni.
Osoby poszukujące pracy kontaktują się też z agencjami rekrutacyjnymi w sposób bardziej tradycyjny: w formie wizyty, telefonu lub e-maila. Wartość, jaką zapewnia taka komunikacja, powinna zachęcić tych, którzy jeszcze z niej nie skorzystali. Szanse na znalezienie pracy dzięki współpracy z profesjonalnym rekruterem wzrastają z jednej strony ze względu na element doradczy, np. w postaci uzyskanych informacji mówiących o tym, co poprawić w CV, czy porad, uczących, jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej.
Kontakt z rekruterem to też możliwość uzyskania informacji na podstawie jego eksperckiej wiedzy z danego sektora rynku pracy. Wartość takiej relacji podnosi wreszcie fakt, że otwiera ona dostęp do informacji na temat ofert, które nie zawsze są upubliczniane na powszechnych portalach z ogłoszeniami o pracę.
- Według naszych szacunków obecnie około 40 procent osób poszukujących pracy, kieruje swoje pierwsze kroki do firmy rekrutacyjnej, jako uzupełnienie tradycyjnych działań i odpowiadania na ogłoszenia internetowe - komentuje Monika Styczyńska, kierownik w agencji zatrudnienia Manpower. - Około 10 proc. kandydatów buduje siatkę kontaktów za pomocą portali
społecznościowych i innych działań.
Do kontaktu z przedstawicielem agencji zatrudnienia należy się odpowiednio przygotować. Sięgający po taką metodę kandydaci powinni pamiętać, by planowaną rozmowę przeprowadzić w sposób biznesowy i profesjonalny. Nie traktujmy rekruterów jak kumpli, co jest częstym błędem, ale jako doradców, którzy mogą nam pomóc, widząc - być może w nas - kandydata na jedno z obsadzanych przez nich stanowisk. Nie warto też oszukiwać w kwestii własnych umiejętności i doświadczenia. Szybko wychodzi to na jaw, przekreślając możliwość udziału w kolejnych procesach rekrutacyjnych.
Dobrze jest też wcześniej upewnić się, jak stanowisko, na które aplikujemy, jest wyceniane na rynku, by uniknąć zawyżania deklarowanych oczekiwań finansowych. Pamiętajmy, że rekruter działa zgodnie z wytycznymi i wskazówkami pracodawcy, nie ma więc możliwości wynegocjować wynagrodzenia powyżej standardów rynkowych, czy też oferty danej firmy.
Zdarza się, że kandydaci inicjują kontakt z rekruterem odnośnie każdego stanowiska przez niego ogłaszanego. W efekcie aplikują na wiele ofert niezgodnych ze swoim profilem tylko po to, aby się przypomnieć. Taka nadgorliwość burzy wizerunek kandydata jako osoby, która wie, czego szuka i świadomie buduje swoją karierę zawodową.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?