Projekt zmian przygotowała Fundacja Rektorów Polskich oraz Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich. Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku prezentowana była do tej pory w kilku miastach. Wczoraj przyszła kolej na Kraków. W spotkaniu na Uniwersytecie Jagiellońskim wzięli udział przedstawiciele krakowskiego środowiska akademickiego oraz władz regionu.
- Musimy mieć uczelnie flagowe i badawcze - mówił prof. Jerzy Woźnicki, przewodniczący Fundacji Rektorów Polskich, prezentując strategię. W tego rodzaju uczelniach badania naukowe, a nie jak dotąd kształcenie, miałyby zajmować dominującą rolę.
Zdaniem autorów projektu polskie szkolnictwo zasługuje obecnie na "ocenę niesatysfakcjonującą". Powodem jest m.in. niska pozycja uczelni w międzynarodowych rankingach.
Strategia oznacza wiele zmian. Jednym z założeń jest wprowadzenie od 2015 roku powszechnej, częściowej odpłatności za studia stacjonarne w uczelniach publicznych. Miałaby ona wynosić 1/4 średnich kosztów kształcenia studenta w ciągu jednego roku studiów, a więc około 2,5 tys. zł. Równolegle zostałby uruchomiony system pożyczek i kredytów studenckich. Projekt strategii zakłada również powołanie agencji rządowej, która zajmowałaby się rozdzielaniem środków finansowych między uczelnie. Wśród propozycji znalazła się też możliwość zmiany statusu uczelni prywatnej w publiczną i odwrotnie.
Dzisiaj z kolei ogłoszona zostanie druga wizja dotycząca strategii rozwoju szkolnictwa do 2020 roku. Jej projekt, na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przygotowała firma Ernst&Young oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z przedstawicielami środowiska akademickiego.
(KLIM)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?