Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śliska sprawa

Redakcja
Najważniejszym parametrem każdego oleju jest jego lepkość. Wartość ta podawana jest w bardzo przejrzystej i czytelnej normie SAE. Składa się ona z podwójnego symbolu: aaW-bb. Pierwszy człon tego szyfru określa lepkość oleju na zimno. Powinna ona być wartością jak najniższą, bowiem działanie oleju w momencie rozruchu silnika ma za zadanie ograniczyć zużycie jego mechanizmów oraz paliwa.

 MH

Codzienna eksploatacja samochodu wymaga od użytkownika pewnego zasobu wiadomości. Są one niezbędne w procesie prawidłowego funkcjonowania mechanizmów pojazdu. Jedną z najistotniejszych kwestii jest problem odpowiedniego doboru oleju silnikowego. Od tego bowiem w dużej mierze zależy sprawność jednostki napędowej w naszym aucie.
 Drugi składnik symbolu określa lepkość oleju w temperaturze jego pracy, a więc w około stu stopniach Celsjusza. Do silnika naszego pojazdu powinniśmy dobrać olej o takiej wartości bb, jaką sugeruje producent samochodu.
 Fachowcy twierdzą jednak, że dobrze jest używać oleju o nieco większej niż wskazuje na to instrukcja lepkości. Ma to zbawienne skutki dla konstrukcji silnika i ilości spalanej benzyny zwłaszcza przy jeździe delikatnej i na krótkich dystansach.
 Jeśli chodzi o ekonomiczne walory olejów smarnych, to zaistniała ostatnio tendencja do wypuszczania na rynek olejów oszczędnościowych (chodzi tutaj oczywiście o oszczędność zużywanego paliwa). Produkty te oznaczane są symbolami EC I lub EC II (od Energy Conserving). W tym przypadku olej poddawany jest specjalnemu testowi. Polega on na porównaniu zużycia paliwa przez silnik "zalany" badanym olejem oraz olejem porównawczym. Jeżeli zużycie paliwa jest niższe przy zastosowaniu oleju badawczego o co najmniej 1,5 procent, wyrób otrzymuje certyfikat EC I, jeśli o 2,7 procent - certyfikat EC II.
 Kwestia parametrów jakościowych olejów stosowanych w silnikach rozwiązywana jest współcześnie za pomocą dwóch podstawowych klasyfikacji: amerykańskiej API oraz europejskiej ACEA. Trzeba przyznać od razu, że klasyfikacja stworzona przez Amerykanów jest bardziej uniwersalna i zrozumiała, dlatego też bywa często stosowana w Europie. Amerykańska norma wprowadza dwa oznaczenia: _S _dla olejów stosowanych w silnikach benzynowych oraz _C _dla olejów do silników wysokoprężnych. Jednak z upływem lat i związanym z tym faktem przyspieszonym rozwojem techniki konieczne stało się rozszerzenie symboliki. Dzięki temu mamy dzisiaj na rynku oleje klasy: SG, SH, SJ (przeznaczone do silników benzynowych), CC, CD, CD II, CE (przeznaczone do silników typu diesel) oraz SH/CD (olej uniwersalny, spełniający jednocześnie normy wymagane przez "benzyniaka" i "ropniaka").
 Podczas zakupu oleju silnikowego każdego z nas nurtuje pytanie: jaki? Wymienia się przy tym nazwy znanych producentów, tych samych, których reklamy spotkać można na karoseriach samochodów rajdowych czy bolidów F-1. Tymczasem przy zakupie nie powinniśmy sugerować się nazwą producenta, a jedynie parametrami środka smarnego. Pamiętajmy o tym, aby były one przede wszystkim zgodne z zaleceniami producenta samochodu, tylko wtedy bowiem olej spełni swoje zadania i da gwarancję dobrego smarowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski