18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Służbowa wigilia

Redakcja
Każda z firm ma swój własny, dobrze znany, kodeks przewidujący, jak mają wyglądać pracownicy, by podkreślić swoje kompetencje. Dotyczy on także spotkań mniej formalnych, odbywających się w biurze, ale też poza nim, np. organizowanych w restauracjach spotkań opłatkowych.

Odświętnie, ale w ryzach

Okres świąteczno-noworoczny to nie tylko czas, w którym spotykamy się z najbliższą rodziną i przyjaciółmi, ale także coraz częściej - również z klientami naszych firm czy współpracownikami. I mimo że te ostatnie spotkania również noszą nazwę "wigilii" czy "opłatków", nie zapominajmy o obowiązującym podczas nich kanonie zachowań i wyglądu. W pracy bowiem nawet wigilia pozostaje tylko pracą.

- Wróżnych firmach zasady wyglądają inaczej. Wjednych panuje większa swoboda ubioru, dopuszczająca np. sportową elegancję, winnych pracownicy sztywno stosują się dozasad biznesowej etykiety. Wobu przypadkach, jeśli chodzi ospotkania świąteczne, zalecałabym

klasyczny, wieczorowy szyk.

Spotkania takie najczęściej odbywają się pogodzinie 18, apora ta również wymaga odpowiedniego ubioru. Oile dotej godziny ubieramy się biurowo -wtypowe garsonki, kostiumy czy garnitury, otyle po18 obowiązują nas już wyłącznie stroje wizytowe - instruuje Magdalena Tracz, specjalistka od kreowania wizerunku. Stroje te wyróżniają się krojem, a także bardziej odświętnym materiałem i zazwyczaj ciemnym kolorem. W przypadku mężczyzn jest to wizytowy garnitur (jedno- lub dwurzędowy, w zależności od panującej mody i typu sylwetki). Dla pań przewidziano garnitury lub garsonki z bardziej efektowną spódnicą (np. z falbaną czy lekko połyskującym prążkiem). Do tego - odpowiednio dopasowane dodatki: dyskretna biżuteria oraz torebka - mniejsza niż do biura i koniecznie dopasowana do stroju i obuwia.
W przypadku spotkań wigilijnych bardziej eleganckich, organizowanych poza biurem, np.

w ekskluzywnych restauracjach

czy teatrach, wskazówek co do tego, jak się ubrać, szukajmy na wręczonych zaproszeniach. - Przytego typu spotkaniach umieszczenie nazaproszeniach wymagań co dostroju jest wskazane ibardzo często praktykowane. Jeśli jednak nie mamy pewności, możnapoprostu zapytać. Nie ma bowiem nic gorszego, jak niedostosowanie ubioru dowymagań okoliczności imiejsca. Swoim wyglądem przekazujemy otoczeniu swoją postawę życiową, ale także szacunek, co wkontaktach zpracodawcą jest niezwykle ważne - zauważa Magdalena Tracz.
Najczęściej spotykane wskazówki to tzw.

black tie lub white tie.

"Black tie" dotyczy sposobu ubierania na ważne imprezy, po godzinie 18, wymagające odpowiedniej oprawy, jednak nie bardzo formalne (spotkanie w teatrze, operze czy eleganckiej restauracji). Dla mężczyzn oznacza konieczność założenia smokingu. Jako dodatek - biała smokingowa koszula i czarna muszka oraz buty lakierki. "Black tie" w wydaniu kobiecym to elegancki kostium z długą spódnicą. W żadnym wypadku garnitur ze spodniami. Ewentualnie dopuszcza się eleganckie, skromne, niezbyt wydekoltowane, długie i półdługie suknie. Do tego pełne buty na obcasie i mała, podręczna torebka.
Wymóg "white tie" towarzyszy zaproszeniom na bardzo eleganckie, oficjalne bale, również dyplomatyczne. Mężczyzna ubiera wówczas frak z białą muszką, a kobieta - suknię balową bez rękawów (często nawet z mocno odkrytymi plecami) oraz rękawiczki. Materiały powinny być wieczorowe: satyny, tafty, jedwabie.
Na co dzień jednak również nie powinniśmy zapominać o obowiązujących w biurze

regułach dotyczących ubioru.

- _Wbiznesie panują określone kanony. Osobiście polecam dobieranie ubrań dofigury iwyglądu fizycznego. Należy także śledzić modę, nie ulegając jej jednak ślepo. Moda jest bardzo ważna, ale przede wszystkim liczy się wygoda. Ubranie dopracy powinno być konserwatywnie eleganckie, dopasowane do_stanowiska -zaleca Magdalena Tracz.
Podstawowa garderoba bizneswoman powinna zawierać przynajmniej jeden garnitur (marynarka ze spodniami) oraz kostium. Lepiej jednak, by były to dwa kostiumy i jeden garnitur. Oprócz tego - przynajmniej pięć bluzek (można z nich korzystać także w sytuacjach nie do końca oficjalnych tzw. casual friday). Można mieć też golf lub sweter. Do tego dobre, ładnie skrojone spodnie - koniecznie z kantem oraz klasyczna spódnica z rozcięciem z tyłu oraz dodatki - torebki (w biznesie musi pasować i nawiązywać do reszty), apaszki, dobre buty ze skóry i raczej pełne.
W szafie mężczyzny koniecznie muszą wisieć

co najmniej trzy garnitury,

najlepiej dobrane z dodatkową parą spodni i kamizelką. Mężczyzna musi też mieć mniej więcej pięć, sześć koszul oraz krawaty. Na mniej oficjalne spotkania może włożyć golf lub trykotową koszulkę pod marynarkę. Ważnym dodatkiem do męskiej garderoby jest pasek lub szelki. W przypadku paska trzeba zwrócić uwagę na to, by był on skórzany, z niezbyt dużą i rzucającą się w oczy sprzączką. Szelki polecane są zwłaszcza tym panom, którzy mają ponad sto centymetrów w pasie. Wyszczuplą sylwetkę.
- Bardzo ważne jest, by nasze ubrania służbowe były wykonane zmateriałów dobrej jakości. Najlepsze są oczywiście te naturalne, wspomagane włóknami syntetycznymi. Dodatek tworzywa sztucznego (wniewielkiej ilości) spowoduje, że ubranie nawet podługiej podróży nie będzie się odkształcać imiąć - zwraca uwagę stylistka.
Biznesowy standard określa nie tylko fasony i jakość ubrań,

ale także ich kolory.

- Najbezpieczniejsze są barwy neutralne, klasyczne. Nieco więcej swobody możemy wprowadzić wdodatkach, dopasowując je dotypu urody. Przyjmuje się jednak, że wubraniu służbowym powinny pojawić się maksymalnie trzy kolory idwa wzory. Wzależności odtypu urody garnitury i__kostiumy mogą być czarne, granatowe, stalowe, popielate, grafitowe lub brązowe. Niektórym pasuje także głęboka zieleń, choć kolor ten nie jest już odbierany jako bardzo elegancki. Dobrze odbieranymi kolorami są także: niebieski lub eęcru. Można__je wykorzystać wdodatkach lub koszulach. Pomarańczowy kojarzy się zbrakiem profesjonalizmu. Zdecydowanie natomiast przyspotkaniach biznesowych nie polecam czerwieni. Popierwsze -rozprasza, apodrugie - budzi skojarzenia związane znaszą seksualnością, odwracając uwagę od____kompetencji zawodowych - podkreśla Magdalena Tracz. MARIA WłODKOWSKA-BANAŚ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski