Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spór o wielką inwestycję kolejową

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zabytkowy wiadukt nad ulicą Grzegórzecką zostanie rozbudowany. Planuje się też jego renowację
Zabytkowy wiadukt nad ulicą Grzegórzecką zostanie rozbudowany. Planuje się też jego renowację Andrzej Banaś
Transport. Nadal nie podpisano umowy na budowę dodatkowych torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów. Wciąż nie został ogłoszony wykonawca inwestycji. Firma, która złożyła najtańszą ofertę, odwołuje się od rozstrzygnięć przetargu i skierowała sprawę do sądu.

Zwycięzcą przetargu na największą kolejową inwestycję w Krakowie zostało w styczniu konsorcjum, którego liderem jest firma Strabag. Zaproponowało wykonanie prac za 1,188 mld zł brutto. Na takie rozstrzygnięcie nie zgadza się konsorcjum z liderem Mota-Engil Central Europe, które zaproponowało wykonanie prac za 1,178 mld zł brutto (najniższa kwota w przetargu).

Od takiego rozstrzygnięcia konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe, Mota-Engil Engenharia e Construcao, Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej. Tam podtrzymano decyzję zamawiającego, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Konsorcjum reprezentowane przez Mota-Engil skierowało więc sprawę do sądu.

- Wiemy, że jest odwołanie do sądu na wyrok KIO. Ale rozstrzygnięcie KIO na korzyść zamawiającego jest prawomocne. To umożliwia nam podpisanie umowy z wybranym wykonawcą i do tego się przygotowujemy. Muszą być ustalone jeszcze wszelkie formalności - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Przypomina, że ofertę konsorcjum z udziałem Mota Engil odrzucono z powodu niespełnienia pewnych wymogów formalnych. Rzeczniczka Mota Engil Katarzyna Dobrzańska poinformowała, że na razie ta firma nie będzie komentować, dlaczego nie zgadza się z rozstrzygnięciami KIO.

Wciąż nie ma więc konkretnej daty podpisania umowy na inwestycję. Dorota Szalacha zapowiada jednak, że nastąpi to w najbliższym czasie.

Sposób prowadzenia prac w ramach inwestycji (technologia) i fazowanie robót ma przedstawić wykonawca po podpisaniu umowy. Na razie jednak nie ma dokładnego harmonogramu obejmującego duże utrudnienia, związane m.in. z rozbieraniem nasypu kolejowego i przebudową zabytkowego wiaduktu przy Hali Targowej na Grzegórzkach. Będzie to konieczne, bowiem w ramach inwestycji na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej i od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej nasyp kolejowy zostanie rozebrany i zastąpiony estakadami kolejowymi, umożliwiającymi poszerzenie układu torowego o dwa dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA).

Dodatkowo na części estakady - na drugim odcinku, tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką - umieszczone mają być perony przystanku osobowego Kraków Grzegórzki. Przystanek zlokalizowany będzie na wysokości Hali Targowej. Natomiast na pozostałych odcinkach przewiduje się poprowadzenie linii kolejowej po nasypie. - Zakładamy, że roboty zasadnicze rozpoczną się w lipcu - informuje Dorota Szalacha.

W związku z inwestycją w lipcu planowane jest około 50-dniowe zamknięcie trasy kolejowej między Krakowem Głównym a Płaszowem na czas wbijania ścianek, tzw. larsenów, które będą umieszczone między torami, co pozwoli rozpocząć rozbiórkę istniejącego nasypu.

W tym czasie większość pociągów z północy i zachodu, jak np. SKA z Miechowa czy Balic, będzie kończyć bieg na Dworcu Głównym PKP. Składy ze wschodu, czyli np. z Tarnowa i Wieliczki, mają się zatrzymywać w Płaszowie i dalej podróżni będą mogli - na zasadzie wspólnego biletu - korzystać z komunikacji miejskiej. Część pociągów, głównie dalekobieżnych, będzie mogła objeżdżać zamknięty odcinek małą i dużą linią obwodową (nr 95 i nr 100).

- Będziemy starali się uniknąć całkowitych zamknięć, udostępniając np. jeden pas ruchu na zasadzie wahadła - tłumaczy Dorota Szalacha.

Mają być jednak fazy koniecznych, czasowych zamknięć. Trzeba więc się liczyć z kilkumiesięcznym wyłączeniem ruchu tramwajowego na Grzegórzeckiej, zarówno ze względu na prace przy zabytkowym wiadukcie, jak i na konieczność przebudowy odcinka linii tramwajowej.

Plany Inwestycyjne

Zakres inwestycji

PKP PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na trasie Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości dobudowane zostaną dwa tory na odcinku od stacji Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane zostaną cztery stacje kolejowe:

Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną dwa dodatkowe przystanki - Grzegórzki i Złocień.

Nowe obiekty kolejowe

Prace obejmą 56 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Powstaną też 22 nowe obiekty inżynieryjne, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle.

Przebudowa wiaduktu

Wiadukt nad ul. Grzegórzecką zostanie zmodernizowany i rozbudowany w celu dostosowania do układu czterotorowego. Elementy oryginalne będą zachowane i poddane renowacji, elementy dobudowywane dostosowane będą materiałem i formą do istniejących. Odtworzone zostaną historyczne balustrady masywne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski