Zwycięzcą przetargu na największą kolejową inwestycję w Krakowie zostało w styczniu konsorcjum, którego liderem jest firma Strabag. Zaproponowało wykonanie prac za 1,188 mld zł brutto. Na takie rozstrzygnięcie nie zgadza się konsorcjum z liderem Mota-Engil Central Europe, które zaproponowało wykonanie prac za 1,178 mld zł brutto (najniższa kwota w przetargu).
Od takiego rozstrzygnięcia konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe, Mota-Engil Engenharia e Construcao, Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej. Tam podtrzymano decyzję zamawiającego, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Konsorcjum reprezentowane przez Mota-Engil skierowało więc sprawę do sądu.
- Wiemy, że jest odwołanie do sądu na wyrok KIO. Ale rozstrzygnięcie KIO na korzyść zamawiającego jest prawomocne. To umożliwia nam podpisanie umowy z wybranym wykonawcą i do tego się przygotowujemy. Muszą być ustalone jeszcze wszelkie formalności - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
Przypomina, że ofertę konsorcjum z udziałem Mota Engil odrzucono z powodu niespełnienia pewnych wymogów formalnych. Rzeczniczka Mota Engil Katarzyna Dobrzańska poinformowała, że na razie ta firma nie będzie komentować, dlaczego nie zgadza się z rozstrzygnięciami KIO.
Wciąż nie ma więc konkretnej daty podpisania umowy na inwestycję. Dorota Szalacha zapowiada jednak, że nastąpi to w najbliższym czasie.
Sposób prowadzenia prac w ramach inwestycji (technologia) i fazowanie robót ma przedstawić wykonawca po podpisaniu umowy. Na razie jednak nie ma dokładnego harmonogramu obejmującego duże utrudnienia, związane m.in. z rozbieraniem nasypu kolejowego i przebudową zabytkowego wiaduktu przy Hali Targowej na Grzegórzkach. Będzie to konieczne, bowiem w ramach inwestycji na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej i od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej nasyp kolejowy zostanie rozebrany i zastąpiony estakadami kolejowymi, umożliwiającymi poszerzenie układu torowego o dwa dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA).
Dodatkowo na części estakady - na drugim odcinku, tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką - umieszczone mają być perony przystanku osobowego Kraków Grzegórzki. Przystanek zlokalizowany będzie na wysokości Hali Targowej. Natomiast na pozostałych odcinkach przewiduje się poprowadzenie linii kolejowej po nasypie. - Zakładamy, że roboty zasadnicze rozpoczną się w lipcu - informuje Dorota Szalacha.
W związku z inwestycją w lipcu planowane jest około 50-dniowe zamknięcie trasy kolejowej między Krakowem Głównym a Płaszowem na czas wbijania ścianek, tzw. larsenów, które będą umieszczone między torami, co pozwoli rozpocząć rozbiórkę istniejącego nasypu.
W tym czasie większość pociągów z północy i zachodu, jak np. SKA z Miechowa czy Balic, będzie kończyć bieg na Dworcu Głównym PKP. Składy ze wschodu, czyli np. z Tarnowa i Wieliczki, mają się zatrzymywać w Płaszowie i dalej podróżni będą mogli - na zasadzie wspólnego biletu - korzystać z komunikacji miejskiej. Część pociągów, głównie dalekobieżnych, będzie mogła objeżdżać zamknięty odcinek małą i dużą linią obwodową (nr 95 i nr 100).
- Będziemy starali się uniknąć całkowitych zamknięć, udostępniając np. jeden pas ruchu na zasadzie wahadła - tłumaczy Dorota Szalacha.
Mają być jednak fazy koniecznych, czasowych zamknięć. Trzeba więc się liczyć z kilkumiesięcznym wyłączeniem ruchu tramwajowego na Grzegórzeckiej, zarówno ze względu na prace przy zabytkowym wiadukcie, jak i na konieczność przebudowy odcinka linii tramwajowej.
Plany Inwestycyjne
Zakres inwestycji
PKP PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na trasie Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości dobudowane zostaną dwa tory na odcinku od stacji Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Przebudowane zostaną cztery stacje kolejowe:
Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną dwa dodatkowe przystanki - Grzegórzki i Złocień.
Nowe obiekty kolejowe
Prace obejmą 56 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Powstaną też 22 nowe obiekty inżynieryjne, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle.
Przebudowa wiaduktu
Wiadukt nad ul. Grzegórzecką zostanie zmodernizowany i rozbudowany w celu dostosowania do układu czterotorowego. Elementy oryginalne będą zachowane i poddane renowacji, elementy dobudowywane dostosowane będą materiałem i formą do istniejących. Odtworzone zostaną historyczne balustrady masywne.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?