Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź przed wyjazdem

Redakcja
Najczęściej problemy zaczynają się podczas złapania tzw. kapcia. Wówczas okazuje się, że zmiana koła wcale nie jest taką prostą sprawą. Warto więc jeszcze w domu sprawdzić samochód według podanych punktów:

     Cieplejsze dni i możliwość wyjazdów poza miasto powodują, że coraz więcej osób korzysta z letnich wyjazdów na weekend. Jednakże może się zdarzyć, że to, co miało być rodzinną przygodą, staje się powodem do wymówek, nerwów czy nawet kłótni. Aby tego uniknąć, warto więc dokładanie sprawdzić elementy, które nieużywane zazwyczaj są zapomniane.
     1. Koło musi być napompowane
     Koło zapasowe, w chwili kiedy nie było używane przez kilka miesięcy (czasami nie używaliśmy go nigdy), może stracić ciśnienie wskutek wadliwej obręczy lub felernego wentylu. Efektem może być prawidłowe ciśnienie miesiąc wcześniej i za mało powietrza w czasie wymiany koła. Założenie takiego zapasu może spowodować kolejną awarię i w tym przypadku będziemy mieli już dwa przebite koła. Rozsądniej jest zatem przy czyszczeniu samochodu sprawdzić, czy koło zapasowe nie wymaga czasami napompowania. Jeżeli z koła schodzi powietrze, to najrozsądniej byłoby udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, w którym określono by i zlikwidowano przyczynę. Jeżeli pompujemy koło, to musi ono mieć co najmniej takie ciśnienie jak najwyższe w samochodzie. Nigdy przecież nie wiemy, czy przebijemy koło przednie, czy tylne, a łatwiej jest spuścić powietrze niż je napompować.
     2. Śruby muszą się odkręcać
     Wprawdzie odkręcanie i dokręcanie śrub w kołach nie należy do przyjemności, ale warto sprawdzić, czy czasami śruby nie są zapieczone lub krzywo wkręcone. W normalnych warunkach jest to tylko poruszanie śrubami i jeżeli są sprawne, powinny się odkręcać lekko i bez przeskoków. Warto także nasmarować elementy gwintowane smarem, który polepszy wkręcanie i zabezpieczy przed zapiekaniem. Jeżeli śruba będzie natomiast źle wkręcona, to prawdopodobna jest konieczność wymiany całej piasty (w niej są otwory, w które wkręcamy śruby). Jeżeli zauważymy to podczas wymiany koła, to może się zdarzyć, że odkręcimy śrubę, ale jej nie zakręcimy i samochód będzie miał niedokręcone koło.
     3. Podnośnik
     Bardzo ważnym elementem jest podnośnik do samochodu. Jeżeli nie był on stosowany przez kilka lat (nie złapaliśmy koła, a zimówki wymieniał wulkanizator), to może się zdarzyć, że jego śruba zardzewiała. Efektem tego będzie oporny ruch i w efekcie uszkodzenie nakrętki odpowiedzialnej za podnoszenie podnośnika. Tym samym nie będzie możliwości podniesienia samochodu i... pozostaniemy z uszkodzonym kołem.
     4. Blachy nadwozia
     Szczególnie w starszych samochodach warto sprawdzić stan uchwytów, do jakich należy założyć podnośnik. Może się bowiem zdarzyć, że dobrze wyglądająca blacha (dobry lakier czy konserwacja) będzie się podczas pracy podnośnika wyginała jak kartka papieru. Tym samym ramię podnośnika zamiast podnieść samochód ku górze wjedzie do środka samochodu. Jeżeli zastanie nas to podczas wymiany koła, to pozostaniemy na kapciu.
     5. Wszystkie elementy
     Na zakończenie powinniśmy sprawdzić, czy mamy wszystkie elementy niezbędne do wymiany koła. Powinniśmy więc mieć klucz do kół, podnośnik i koło zapasowe. Nieużywanie powoduje, że bardzo często zapominamy o wielu czynnikach. Dotyczy to szczególnie samochodów francuskich, w których koło zapasowe umieszczone jest w tzw. koszyku na zewnątrz pod bagażnikiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski