reklama

Sprzedaż nadal spada

Zaktualizowano 
MAKROEKONOMIA. Sprzedaż detaliczna w maju wzrosła o 1,1 proc. w porównaniu z majem 2008 roku, a w porównaniu z kwietniem spadła w br. o 2,1 proc. - poinformował Główny Urząd Statystyczny. W kwietniu sprzedaż detaliczna w stosunku rocznym spadła o 1,0 proc. Mimo wzrostu, jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna realnie spadła w maju o 0,5 proc., licząc rok do roku.

Jak poinformował GUS, najbardziej w ciągu roku, bo o 11,2 proc. spadła sprzedaż paliw, choć w porównaniu z kwietniem wzrosła o 3,8 proc. Znaczący spadek zanotowano również w sprzedaży samochodów, motocykli i innych pojazdów mechanicznych. W stosunku rocznym spadek wyniósł 10,7 proc., a w porównaniu z kwietniem 8,5 proc.
W pozostałych grupach towarów w porównaniu do sytuacji sprzed roku zanotowano wzrost sprzedaży. Jednak w porównaniu z kwietniem we wszystkich, z wyjątkiem mebli, artykułów AGD i RTV, sprzedaż spadła.
W skali roku w maju Polacy kupili o 4,4 proc. więcej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Jednak w porównaniu z kwietniem sprzedaż tych artykułów była o 4,3 proc. mniejsza. Największy roczny przyrost sprzedaży, który wyniósł 17,1 proc. zanotowano w przypadku odzieży i obuwia - w porównaniu z kwietniem sprzedaż była jednak niższa o 6,1 proc. O 15 proc. wzrosła sprzedaż leków i kosmetyków, a w porównaniu z kwietniem zmalała o 1,2 proc. W przypadku mebli, sprzętu AGD i RTV w porównaniu do maja 2008 r. sprzedaż wzrosła o 3,0 proc., a w porównaniu z kwietniem wzrosła o 8,7 proc.
Jak informują analitycy, wzrost sprzedaży detalicznej w maju był lepszy niż prognozowano. Rynek oczekiwał średniego wzrostu o 0,8 proc.
- Sam wzrost sprzedaży jest mocno problematyczny - zauważa Emil Szweda z Open Finance. - Zawdzięczamy go niskiej bazie z maja ubiegłego roku, mniejszej liczbie długich weekendów i mniejszej liczbie dni zamkniętych dla handlu. W dodatku wzrost jest niższy niż inflacja zanotowana w maju (3,6 proc.) i mniejszy niż zanotowany wzrost wynagrodzeń (3,8 proc.), więc de facto powody do radości są czysto statystyczne.
Krzysztof Stępień, główny ekonomista Expandera, podkreśla, że realna sprzedaż detaliczna spada piąty miesiąc z rzędu.
- Po uwzględnieniu inflacji sprzedaż detaliczna w maju spadła o 2,5 proc. - mówi Stępień. - W maju nominalna sprzedaż detaliczna zmieniła się w znacznie mniejszym stopniu niż przeciętnie w ostatnich 12 miesiącach, kiedy rosła o 5,5 proc. To oznacza, ze negatywne tendencje w tej sferze gospodarki są wciąż silne. Do tego średnia z ostatnich 3 miesięcy zmiany sprzedaży detalicznej była najniższa w historii. To obrazuje skalę regresu.
(KŻ)

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3