Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stacja Tunel jak nowa

ALEKSANDER GĄCIARZ
Przebudowana stacja Tunel prezentuje się dobrze i dobrze ma też służyć mieszkańcom FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ
Przebudowana stacja Tunel prezentuje się dobrze i dobrze ma też służyć mieszkańcom FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ
INWESTYCJE. Dzięki modernizacji torowiska, w przyszłości będą mogły tędy jeździć - z Krakowa do Warszawy - nawet pociągi typu pendolino.

Przebudowana stacja Tunel prezentuje się dobrze i dobrze ma też służyć mieszkańcom FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ

Po trwającej blisko rok modernizacji (umowę podpisano 8 stycznia) wczoraj została uroczyście przekazana do użytku przebudowana stacja kolejowa Tunel wraz liczącym ponad 5 kilometrów odcinkiem torów.

Według zapewnień przedstawicieli PKP linia spełnia warunki przyjęcia nawet pociągów typu pendolino. - Wprawdzie gdy rozpoczynaliśmy inwestycję nie było tego jeszcze w planach, ale linia jest dostosowana do tego typu pociągów - mówi Włodzimierz Żmuda dyrektor Oddziału Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Choć sama stacja jest niewielka i zatrzymuje się na niej tylko część przejeżdżających tędy pociągów, leży na ważnej trasie, łączącej Kraków z Kielcami, Radomiem i Warszawą. W tym miejscu zaczyna się również linia prowadząca w kierunku Katowic.

Głównym celem przeprowadzonej kosztem ponad 42 milionów złotych modernizacji była taka przebudowa sieci i infrastruktury, by poprawić bezpieczeństwo, a jednocześnie usprawnić przejazd. - Do tej pory przejeżdżające tędy pociągi były zmuszone do zwalniania do prędkości 40 kilometrów na godzinę. Teraz na niemal całej długości przebudowanego odcinka mogą poruszać się z prędkością 100 nawet do 110 kilometrów na godzinę - mówi dyrektor Żmuda.

Generalnym wykonawcą robót sfinansowanych z budżetu państwa było Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie. - Cieszę się, że inwestycję, której czas szacowano na 13 do 14 miesięcy udało nam się wykonać niespełna w rok. To efekt dobrej współpracy z inwestorem i podwykonawcami - przyznał prezes zarządu firmy Wojciech Więckowski.

Prace objęły ułożenie nowego toru na odcinku 5,3 km wraz z 16 rozjazdami, odwodnieniem itp. Renowacji poddano dwa znajdujące się w pobliżu stacji tunele. Całkowicie został przebudowany peron stacji o wymiarach 200 na 7 metrów. Do tego powstała nowa sieć trakcyjna, ekrany akustyczne i nastawnia.

- Łączny koszt prac modernizacyjnych i rewitalizacyjnych wykonanych w bieżącym roku na odciku Kozłów - Kraków, na linii łączącej największą aglomeracje w kraju z aglomeracją małopolską to prawie 70 milionów złotych - podkreśla Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. A dyrektor Włodzimierz Żmuda już zapowiedział podobne prace modernizacyjne tym razem w rejonie stacji Batowice.

Przypomnijmy, że Stacja Tunel wraz ze znajdującym się w pobliżu tunelem powstała w 1882 roku.

proszowicki@dziennik.krakow.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Stacja Tunel jak nowa - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski