Przebudowana stacja Tunel prezentuje się dobrze i dobrze ma też służyć mieszkańcom FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ
Po trwającej blisko rok modernizacji (umowę podpisano 8 stycznia) wczoraj została uroczyście przekazana do użytku przebudowana stacja kolejowa Tunel wraz liczącym ponad 5 kilometrów odcinkiem torów.
Według zapewnień przedstawicieli PKP linia spełnia warunki przyjęcia nawet pociągów typu pendolino. - Wprawdzie gdy rozpoczynaliśmy inwestycję nie było tego jeszcze w planach, ale linia jest dostosowana do tego typu pociągów - mówi Włodzimierz Żmuda dyrektor Oddziału Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Choć sama stacja jest niewielka i zatrzymuje się na niej tylko część przejeżdżających tędy pociągów, leży na ważnej trasie, łączącej Kraków z Kielcami, Radomiem i Warszawą. W tym miejscu zaczyna się również linia prowadząca w kierunku Katowic.
Głównym celem przeprowadzonej kosztem ponad 42 milionów złotych modernizacji była taka przebudowa sieci i infrastruktury, by poprawić bezpieczeństwo, a jednocześnie usprawnić przejazd. - Do tej pory przejeżdżające tędy pociągi były zmuszone do zwalniania do prędkości 40 kilometrów na godzinę. Teraz na niemal całej długości przebudowanego odcinka mogą poruszać się z prędkością 100 nawet do 110 kilometrów na godzinę - mówi dyrektor Żmuda.
Generalnym wykonawcą robót sfinansowanych z budżetu państwa było Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie. - Cieszę się, że inwestycję, której czas szacowano na 13 do 14 miesięcy udało nam się wykonać niespełna w rok. To efekt dobrej współpracy z inwestorem i podwykonawcami - przyznał prezes zarządu firmy Wojciech Więckowski.
Prace objęły ułożenie nowego toru na odcinku 5,3 km wraz z 16 rozjazdami, odwodnieniem itp. Renowacji poddano dwa znajdujące się w pobliżu stacji tunele. Całkowicie został przebudowany peron stacji o wymiarach 200 na 7 metrów. Do tego powstała nowa sieć trakcyjna, ekrany akustyczne i nastawnia.
- Łączny koszt prac modernizacyjnych i rewitalizacyjnych wykonanych w bieżącym roku na odciku Kozłów - Kraków, na linii łączącej największą aglomeracje w kraju z aglomeracją małopolską to prawie 70 milionów złotych - podkreśla Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. A dyrektor Włodzimierz Żmuda już zapowiedział podobne prace modernizacyjne tym razem w rejonie stacji Batowice.
Przypomnijmy, że Stacja Tunel wraz ze znajdującym się w pobliżu tunelem powstała w 1882 roku.
proszowicki@dziennik.krakow.pl
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?