Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Startuje nabór do programu Kolej Plus. Czy w jego ramach powstanie "złoty pociąg" z Krakowa do Myślenic?

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Katarzyna Hołuj
W Myślenicach we wtorek (26 maja) odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Była poświęcona rządowemu Programowi Kolej Plus, w ramach którego miałoby zostać wybudowane nowe połączenie kolejowe Kraków – Myślenice.

FLESZ - LOT wznawia połączenia krajowe

od 16 lat

W Małopolsce planuje się w ramach tego właśnie programu wybudować właśnie zupełnie nowe (choć planowane już ponad 100 lat temu) połączenie kolejowe między Krakowem a Myślenicami.

Jak mówił minister, 8 mln Polaków (22 proc.) nie ma dziś dostępu do sieci kolejowej bezpośrednio z miejsca swojego zamieszkania.
- Odbudowa, modernizacja, przywracanie do życia szlaków kolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowa nowych szlaków kolejowych, jak w przypadku Myślenic – wyliczał cele programu minister i dodał, że dla miast takich jak np. Myślenice to szansa na rozwój, również gospodarczy.

Dla burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki to, jak mówił, wyraźny sygnał, że budowa połączenia kolejowego Myślenic z Krakowem jest jak najbardziej realna. - Do najbliższego przystanku kolejowego mamy ok. 15 km. Budowa linii kolejowej między Krakowem a Myślenicami poprawi przede wszystkim dostępność komunikacyjną dla mieszkańców i przedsiębiorców. Nowe połączenie kolejowe będzie alternatywą dla zatłoczonej „Zakopianki” co przełoży się na obniżenie ruchu samochodowego. To z kolei zmniejszy poziom hałasu oraz emisję spalin. Bezpieczne i punktualne połączenie z Krakowem wpłynie na podwyższenie standardu życia mieszkańców. Inwestycja kolejowa to niewątpliwie impuls gospodarczy dla terenów przylegających do linii kolejowej. Oprócz aspektu gospodarczego ważnym jest również aspekt turystyczny. Dzięki kolei zwiększy się dostępność do terenów turystyczno-rekreacyjnych ziemi myślenickiej – dodał.

Wartość projektów, które mają być zrealizowane w ramach programu Kolej Plus (wstępnie wytypowano ich 20) to 6,5 mld zł. 85 proc. wartości inwestycji będzie finansowało państwo, poprzez PKP PLK. Samorządy będą musiały zabezpieczyć wkład w wysokości 15 proc.

- Dziś ogłaszamy początek naboru do Programu Kolej Plus. Dziś zwracam się do samorządów o składanie wniosków – mówił minister, a Ireneusz Merchel, prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawił harmonogram programu, którego realizacja ma potrwać do 2028 roku. I tak zgłaszanie wniosków ma potrwać przez najbliższe 3 miesiące tj. do 27 sierpnia. Kolejne 3 miesiące zajmie ich ocena. Potem samorządy będą miały rok na składanie już konkretnych deklaracji. W drugiej połowie 2021 roku nastąpi wybór projektów. Dalej, jak mówił prezes, rok 2022 będzie czasem projektowania i przygotowywania dokumentacji, a wreszcie w latach 2023-24 planuje się rozpoczęcia prac budowlanych.
- To też szansa na to, aby rynek inwestycji budowlanych, infrastrukturalnych będzie stale atrakcyjny dla naszych wykonawców – dodał minister Adamczyk.

Samorząd wojewódzki w partnerstwie z kilkoma gminami (w tym również Myślenicami) jest już w posiadaniu gotowej koncepcji z elementami studium wykonalności linii kolejowej. Opracowanie wskazało nie tylko potrzebę realizacji tej inwestycji, ale i możliwe przebiegi trasy.
- W ramach Programu Kolej Plus wspólnie z partnerami samorządowymi chcemy złożyć wniosek o sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej – mówi burmistrz Szlachetka. Jej koszt szacuje się na 200-300 mln zł.

Szacunkowy koszt budowy jednotorowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic (z końcową stacją na Zarabiu) to ok. 2 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski