reklama

Stary, ale nie powinien zawieść

PSZaktualizowano 
(INF. WŁ.) Nie ma elektronicznego rejestru, który dokumentowałby, czy dróżnik został powiadomiony przez dyżurnego ruchu o nadjeżdżającym pociągu. Fakt poinformowania, że pociąg wyrusza w trasę, odnotowywany jest natomiast w specjalnych księgach zarówno przez dyżurnego, jak i dróżnika.

System powiadamiania o nadjeżdżających pociągach

   System powiadamiania dróżników opuszczających i podnoszących szlabany na przejazdach kolejowych jest prosty. Dyżurny ruchu ze stacji, na której stoi pociąg dzwoni jednocześnie - za pośrednictwem telefonicznej linii kolejowej - do wszystkich posterunków na trasie prowadzącej do następnego miejsca postoju. Po zgłoszeniu się dróżnika, przekazywana jest informacja o numerze pociągu, co pozwala dróżnikowi sprawdzić w rozkładzie jazdy, o której godzinie skład przejedzie koło jego posterunku. Po przejechaniu pociągu dróżnik powinien powiadomić następny posterunek dróżniczy o tym, że ten pociąg właśnie go minął.
   Marek Szuster, zastępca dyrektora ds. eksploatacyjnych Zakładu Linii Kolejowych PKP w Krakowie, podkreśla, że choć taki system powiadamiania jest stary, to raczej niezawodny. A nawet gdyby okazało się, że nie ma łączności lub dróżnik nie odebrał sygnału o nadjeżdżającym pociągu, stosowane są procedury, które mają zapobiegać wypadkom. Bez względu na to, czy dróżnik odebrał sygnał czy nie, musi opuścić szlabany kolejowe przed planowanym przejazdem pociągu, a dopiero później może sprawdzać, dlaczego pociągu jeszcze nie ma. Jeżeli dyżurny ruchu wysyłający sygnał o pociągu nie odebrał potwierdzenia od dróżnika, jest obowiązany powiadomić o tym maszynistę, który przed przejazdem kolejowym musi zwolnić do 20 km/godz. i z taką prędkością przejechać przez skrzyżowanie z drogą.
   Jak ustalić, kto jest winny, jeżeli dojdzie do wypadku? - Obowiązek pisemnego odnotowywania przyjęcia powiadomienia ma i dyżurny na stacji kolejowej, i dróżnik przy przejeździe kolejowym - mówi dyrektor Szuster. Jak to wyglądało w Rzezawie, będzie dopiero szczegółowo wyjaśniane.
(GEG)

NIEBEZPIECZNE STRZEŻONE

   10 grudnia 2003 r. - na torach strzeżonego przejazdu kolejowego w Tuczkach koło Działdowa utknął opel. Kierowca i pasażer zdążyli wydostać się z samochodu, gdy zauważyli, że szlaban zaczął się opuszczać. W opla uderzył elektrowóz, który ciągnął go kilkaset metrów. Kierowca samochodu był nietrzeźwy.
   14 stycznia 2003 r. - w Łaznowie koło Koluszek żuk załadowany butlami z gazem wjechał na strzeżonym przejeździe pod pociąg relacji Gliwice - Warszawa. Dróżnik nie opuścił szlabanów. Kierowca przeżył, nie wybuchła żadna z 11-kilogramowych butli.
   9 maja 2002 r. - w Rutkowicach pod Włocławkiem pociąg staranował tira. Zginęły dwie osoby. Dróżnik nie opuścił szlabanu.
   5 lipca 2001 r. - w Mieszkowie pod Poznaniem pociąg relacji Poznań - Katowice zabił na przejeździe dwóch 12-latków jadących na motorowerze. Szlaban nie był opuszczony.
   14 czerwca 2001 r. - na przejeździe kolejowym w Leszkowie koło Piły kierowca daewoo nubiry nie zareagował na działającą sygnalizację i samochód zderzył się z przejeżdżającym pociągiem. Na miejscu zginęła jedna z pasażerek, kierowca zmarł po przewiezieniu do szpitala.
   28 maja 2001 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym przy ul. Chełmżyńskiej w Warszawie pod pociąg relacji Kijów - Berlin dostał się 52-letni mężczyzna; wszedł na tory mimo zamkniętych zapór.
   16 marca 2001 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym w Czersku zginęła 68-letnia kobieta potrącona przez pociąg relacji Chojnice - Tczew. Kobieta weszła na tory prosto pod pociąg mimo opuszczonych zapór. Obsługa pociągu była trzeźwa.
   25 stycznia 2001 r. - w Grajewie (Białostockie) na strzeżonym przejeździe kolejowym pociąg towarowy potrącił pieszego. 64-letni mężczyzna wszedł na tory przy zamkniętych zaporach. Z ciężkimi obrażeniami trafił do szpitala.
   25 stycznia 2000 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym w Iławie 53-letni mężczyzna wszedł pod nadjeżdżający pociąg relacji Koszalin - Kraków i zginął na miejscu. Szlabany były opuszczone; mężczyzna przeszedł pod nimi wprost pod pociąg.
   1 sierpnia 2000 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym w Tarnowie Rogozińskim (woj. poznańskie) cysterna z olejem napędowym wjechała pod rozpędzony pociąg. Dróżnik zasnął.
   27 grudnia 1999 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym w Pile samochód mazda uderzył w bok lokomotywy ciągnącej skład osobowy z Chojnic. Szlabany na rogatce były podniesione, a światła sygnalizacyjne zgaszone.
   9 listopada 1999 r. - na strzeżonym przejeździe w Opolu wprost pod pociąg wszedł 20-letni mieszkaniec Nysy. Zmarł w szpitalu. Szlabany były opuszczone.
   19 sierpnia 1999 r. - na przejeździe kolejowym przy ul. Niciarnianej w Łodzi dróżniczka nie zamknęła szlabanów i pędzący elektrowóz najechał na taksówkę. Na miejscu zginął kierowca, po trzech dniach w szpitalu zmarł pasażer.
   13 kwietnia 1999 r. - na strzeżonym przejeździe kolejowym pod Byczyną (woj. opolskie) zginął kierowca ciężarówki, która wjechała pod pociąg. Rogatki były otwarte.(PS)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3