Strategiczne inwestycje

Redakcja
Część Zarabia trzeba na nowo zagospodarować Fot. Maciej Hołuj
Część Zarabia trzeba na nowo zagospodarować Fot. Maciej Hołuj
Co jest i co będzie? Tygodnik Myślenicki podsumowuje, na co władze powinny zwrócić szczególną uwagę i jakie popełniono zaniedbania

Część Zarabia trzeba na nowo zagospodarować Fot. Maciej Hołuj

Obwodnice, obejścia i inne drogi

Aktualnie najnowocześniejszą w Małopolsce obwodnicą jest oddane do użytku w lipcu 2009 roku obejście Lubnia. Z kolei przed kilkoma tygodniami ruszyły prace nad obwodnicą Dobczyc, której elementem będzie najdłuższy w Polsce południowej most. Prace nad jej budową mają się zakończyć najpóźniej z końcem 2012 roku. Dzięki niej ma być lepszy dojazd do strefy przemysłowej.

A co z tzw. obejściem zachodnim Myślenic? Kiedy równo rok temu pisaliśmy o tym, starosta myślenicki Józef Tomal mówił, że mimo, że jest ono priorytetem nie należy się spodziewać szybkiej budowy. Jak dodał, możliwy czas tego, przy założeniu, że wszystko pójdzie zgodnie z życzeniem samorządowców, to lata 2012-13. We wrześniu ubiegłego roku gmina Myślenice ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej obejścia zachodniego Myślenic i Bysiny (wcześniejszy został unieważniony), w efekcie którego wyłoniono wykonawcę. Termin, jaki w przetargu przewidziano na wykonanie dokumentacji projektowej to 18 miesięcy.

Andrzej Zygmunt z Pracowni Inżynierskiej "Klotoida", która opracowuje projekt, mówi, że może on być gotowy jesienią przyszłego roku (obecnie jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, a - jak dodaje - należy się spodziewać, że do wydania tej niezbędne będzie opracowanie raportu oddziaływania na środowisko). Wiosną 2012 roku mogłyby zatem ruszyć prace nad budową, jeśli znajdą się na ten cel pieniądze. Mając na uwadze szacowane koszty budowy (ok. 20-30 mln zł) starosta mówił o planach przekonania członków Zarządu Województwa do tego, aby umieścić tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2011-13. Szanse na to są jednak niewielkie, zważywszy, że - jak słychać - budżet na rok 2011 i kolejne lata ma być ograniczany. Mało prawdopodobne, acz nie całkowicie wykluczone, wydaje się, aby na listę inwestycji wpisywane były nowe, jak choćby obejście zachodnie Myślenic.

Także "Klotoida" projektuje inną ważną dla regionu drogę, Beskidzką Drogę Integracyjną, która ma biec od Głogoczowa do Bielska-Białej (m.in. przez Krzywaczkę, Kalwarię Zebrzydowską, Wadowice i Andrychów). Obecnie projektanci pracują nad dwoma zarekomendowanymi przez GDDKiA wariantami jej przebiegu. Trwa przygotowanie materiałów niezbędnych do ubiegania się o wydanie decyzji środowiskowej, na tym etapie też - o czym mówi Andrzej Zygmunt - konieczne jest wyjaśnienie kwestii związanych ze strefą ujęcia wody w Skawinie. Przewidywany termin realizacji tej inwestycji, podany nam przez GDDKiA to lata 2014-16. Przeciw przebiegowi trasy tak jak zakładają to warianty protestuje część mieszkańców, którzy nie chcą wyburzania ich domów. Zawiązali nawet Stowarzyszenie "Skotnica dla natury".

Centrum komunikacyjne

Myślenice czekają na zagospodarowanie terenu po byłym dworcu już od kilku lat. To najbardziej palący problem i największy wstyd dla miasta, bo dochodzi nawet do sytuacji, że przewoźnicy omijają Myślenice ze względu na niedostateczną infrastrukturę komunikacyjną. Wzajemne kłótnie spółek, które chciały budować konkurencyjne obiekty tylko spowalniają inwestycje. Genezą obecnej sytuacji - w której Marek Koźmiński zamierza postawić obiekt handlowy z małą częścią komunikacyjną, a Galeria Myślenice na sąsiedniej działce jeszcze większe centrum handlowe - jest podział działki, która niegdyś w całości należała do PKS Myślenice (kierowanego przez gminę jako większościowego udziałowca), a potem stała się przedmiotem pożądania, przede wszystkim ze względu na możliwości handlowe, a nie komunikacyjne.
Marek Koźmiński właśnie otrzymał pozwolenie na budowę i zapowiada rozpoczęcie inwestycji. Projekt, który przedstawił zakłada w 90 procentach obiekt handlowy, a pozostałą część przeznaczoną na komunikację. W przyszłym roku budynek powinien powstać. Funkcja komunikacyjna, w sensie stanowisk dla autobusów i powierzchni, zostanie jednak istotnie ograniczona.

Zagospodarowanie Zarabia

W tym roku turystyczna dzielnica Myślenic została spustoszona (i to kilkakrotnie) przez powodzie. Najbardziej ucierpiał rejon w okolicy górnego jazu, który dziś bardziej niż dzielnicę rekreacyjną przypomina lej po bombie. Stan jest przywracany do normalności, dzieje się to jednak bardzo powoli. Szczególnie, gdy porówna się do tego, co dzieje się po drugiej stronie, tzn. na lewo od mostu i ul. Piłsudskiego (hala sportowa, strzelnica, boisko ze sztuczną nawierzchnią), ale też po drugiej stronie Raby (skate park, korty tenisowe). Realizowane (bądź już zrealizowane) obiekty są elementami Programu Rewitalizacji Zarabia. W jego ramach ma zostać także zrewitalizowany park miejski.

Zarabie to także stok narciarski. Kondycja finansowa spółki, która go prowadzi jest bardzo trudna (lata 2007 i 2008 zamykała ze stratą 4,7 i 4,3 mln zł, w ubiegłym roku były one porównywalne). Mimo, że przyszłość spółki wydaje się niepewna, jej niedawny prezes Piotr Łabowicz zapowiada, że sezon narciarski się rozpocznie, choć zapowiadanych od lat inwestycji ciągle nie ma. Bez odpowiedzi pozostaje również pytanie, w czyich rękach będzie się dalej znajdował stok. Na razie zarządza nim Eco-Sport, jednak jego przejęciem zainteresowane są Polskie Koleje Linowe.

Zakład Zagospodarowania Odpadów

To jedna z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji na terenie powiatu w ostatnich latach. Budowa ma ruszyć w listopadzie tego roku. Zgodnie z zapowiedziami, ZZO będzie obsługiwał nie tylko powiat myślenicki, ale również limanowski i ma stanowić połączenie sortowni oraz kompostowni. W sortowni będą odzyskiwane surowce wtórne, natomiast w zamkniętej kompostowni - gromadzone śmieci.

Budowa nowego zakładu, która od dawna wywołuje wiele kontrowersji - ze względu na błędy władz miasta popełnione przy przygotowaniu inwestycji, nie do końca jasny obrót działkami (teraz zajmuje się tym prokuratura), a także protesty mieszkańców okolicznych miejscowości - ma trwać rok. Na razie rozpisany został przetarg, zaś otwarcie ofert i podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji ma nastąpić w październiku. Koszt całkowity budowy ZUO wyniesie 47 milionów złotych. 55 procent tej kwoty będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej. Według zapewnień przedstawicieli gminy Myślenice, na początku przyszłego roku rozpocznie się nabór pracowników do nowopowstałego składowiska.

Kanalizacja

Projekt "Czysta woda dla Krakowa. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy Myślenice" obejmuje swoim zasięgiem 326,6 kilometrów sieci, w tym 239,8 km kanalizacyjnej i 86,8 km wodociągowej na terenie gminy Myślenice (poza Chełmem). Oprócz tego projekt zakłada budowę oczyszczalni ścieków w Krzyszkowicach. Zakończenie robót planowane jest na 2013 rok. Gmina Myślenice pozyskała na realizację projektu dofinansowanie w wysokości 112,29 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Katarzyna Hołuj

Maciej Hołuj

Remigiusz Półtorak

Wyższe mandaty od skarbówki z początkiem maja

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie