Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefa

Redakcja
"Tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco" - te słowa jednego z przebojów Golec uOrkiestra nasuwają się same, gdy objeżdżamy niepołomicką strefę przeznaczoną dla przemysłu. To bagatela - obszar ok. 250 ha, wydzielony między starym torowiskiem kolejowym "niepołomki" a mniej więcej ulicą Grabską. 140 ha z tego terenu zostało włączone do krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Trwają już potężne inwestycje, związane nie tylko z przygotowaniem infrastruktury pod przyszłą fabrykę samochodów ciężarowych MAN-a, ale także dla innych inwestorów, bo zainteresowanie strefą rośnie. - Tu ulokują swoje firmy także kolejni inwestorzy: dwie polskie firmy Romir i Euro-Flor oraz włosko-niemiecka Lonza - mówi burmistrz Niepołomic Stanisław Kracik. - Prowadzimy także negocjacje z czterema innymi inwestorami - dodaje.

MAN i inni

   Na obecność MAN-a w Niepołomicach na pewno zapracowała długoletnia polityka gminy dotycząca przyjaznego traktowania inwestorów. Nie byłoby jednak tu MAN-a, gdyby nie utworzenie tak dużego obszaru pod podobne inwestycje. - Z utworzeniem tej strefy to był trochę przypadek. Pomysł zrodził się w zasadzie w jedno popołudnie, gdy przed około trzema laty otrzymaliśmy pytanie, czy możemy zaoferować inwestorowi 180 ha w jednym kawałku. Po analizie mapy lotniczej Niepołomic zdecydowaliśmy, że tak duży teren można przygotować tylko tu, gdzie dziś jest strefa. I choć tamten inwestor w końcu nie ulokował zakładu u nas, to szkoda było zmarnować tyle pracy nad przygotowaniem terenu pod inwestycje - opowiada burmistrz. - Tak mamy w końcu MAN-A i… innych - _dodaje. Lonza kupiła już 4 ha i w lutym przyszłego roku planuje rozpoczęcie budowy zakładu do produkcji komponentów plastikowych dla energetyki. Na kolejnych 4 ha Romir ma wybudować hurtownię kosmetyków z bazą logistyczną, a na około 3 ha zainwestuje Euro-Flor - hurtownia wykładzin podłogowych. Na ok. 2 ha przy strefie ma także zainwestować polska firma Fritar, producent mrożonek warzywnych.
   Gmina czeka na odpowiedź francuskiej firmy Royal Canin znanej na świecie z produkcji zdrowej żywności dla zwierząt. Swoją decyzję Francuzi mieli podać w poniedziałek, 26 września. Jak dotąd się nie odezwali. Dla Royal Canin jest przygotowane w strefie 10 ha. Jak już pisaliśmy, byłby to po MAN-ie największy dotąd inwestor. Zamierza on ulokować tu zakład produkujący karmę dla psów i kotów. Francuzi deklarowali zainwestowanie około 50 mln euro. Zapewniali, że ma to być przyjazny dla środowiska i najnowocześniejszy w Europie zakład tego typu. Warunkiem Royal Canin była możliwość szybkiego rozpoczęcia budowy (początek w marcu przyszłego roku - zakończenie we wrześniu 2007 r.) oraz dostęp do autostrady. Royal Canin będzie potrzebował na dobę m.in. 3 mln m sześc. gazu, ok. 100 m sześc. wody (i tyle samo odebranych ścieków) oraz ok. 3 megawaty prądu. Firma może dać pracę dwustu osobom, nie licząc kooperantów. Podobnie jak przy MAN-ie, pomoc w załatwianiu wszystkich formalności i obsługę inwestycji przez spółkę Małopolskie Parki Przemysłowe gwarantują Francuzom władze województwa. Niepołomice mają ponoć tylko jednego konkurenta.
- Nie będziemy ponaglać inwestora. Jesteśmy dobrej myśli. Czekamy_ - mówi burmistrz Kracik.
   Jak będzie wyglądała strefa w przyszłości? Czy ziszczą się plany i czy inwestycje będą bezpieczne dla środowiska? Może wystarczy wjechać na ul. Fabryczną w miasteczku, gdzie sąsiadują ze sobą Fabryka Krat Pomostowych HMS, Amcor White Cap - producent nakrętek na słoiki, Juka - produkująca urządzenia chłodnicze czy producent okien Dresdner Fensterbau Polska. - _Kiedy przed kilkunastu laty pojechałem obejrzeć tamten teren, zobaczyłem księżycowy krajobraz: bajora zarośnięte szuwarami, gdzie dawniej uprawiano wiklinę, sterczące z ziemi żelastwa_… Wojewoda odmówił wówczas gminie komunalizacji tego terenu. W końcu odkupiliśmy go od wojewody za dzisiejsze 120 tys. zł, rozłożone na 3 raty. Kosztowało to budżet gminy w rezultacie dwie raty, bo trzecią pokryły nam niezapłacone długi podatkowe - opowiada burmistrz Kracik. To tam, przy Fabrycznej, ulokowały potem swoje siedziby m.in. wspomniane wyżej firmy i powstała pierwsza strefa przemysłowa.
   W ciągu ostatnich kilkunastu lat w gminie Niepołomice "osiedliło się" ponad 20 dużych firm. Na pewno decyzja Coca-Coli (w gminie jej zakład od 1993 r.) była dobrym sygnałem dla następnych inwestorów.

Infrastruktura dla strefy

   - Butelkę szampana będzie można otworzyć, gdy pierwsze auto wyjedzie z fabryki MAN-a. Teraz władze województwa, powiatu i gminy czeka ogromna praca w wypełnieniu zobowiązań związanych z przygotowaniem infrastruktury pod inwestycję - powiedział Stanisław Kracik w telewizji Kraków, w dzień podpisania umowy z potężnym niemieckim inwestorem. Informacja o tym, że MAN zainwestuje w podkrakowskich Niepołomicach, pojawiła się we wszystkich największych krajowych mediach. Gmina zagwarantowała przygotowanie niezbędnej infrastruktury i zdobyła na ten cel dofinansowanie z UE. Część z tych planów jest już realizowana. Trwa ogromna rozbudowa i modernizacja Komunalnej Oczyszczalni Ścieków w Niepołomicach, budowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej dla strefy, modernizacja Stacji Uzdatniania Wody nr 2 w Niepołomicach, z której zasilany będzie wodociąg. Trwa także budowa drogi do strefy po torach kolejowych dawnej "niepołomki" (pierwszy etap budowy obwodnicy dla Niepołomic). - Sieć kanalizacyjna na terenach przemysłowych to ok. 6550 m wraz z przepompowniami ścieków i towarzyszącą infrastrukturą. Wodociąg z rurami o przekroju 315 milimetrów i długości 1170 m będzie podpięty do naszej pompowni z Zakładzie Uzdatniania Wody nr 2 - wyjaśnia dyrektor Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Niepołomicach Bogusław Iwulski, nie bez dumy pokazując nam już to, co udało się wykonać.
   Ogromna inwestycja trwa także na terenie Komunalnej Oczyszczalni Ścieków w Niepołomicach, która będzie obsuługiwać także strefę. Obszar od północnej strony najstarszej części obiektu to jeden wielki plac budowy. Ta inwestycja, z zastosowaniem nowoczesnych technologii oczyszczania ścieków, była niezbędna: gmina intensywnie rozbudowuje sieć kanalizacyjną, w dodatku przybędą inwestorzy właśnie w strefie. Po rozbudowie oczyszczalnia będzie przyjmować 4,5 tys. m sześc. ścieków na dobę (maksymalnie 5,8 tys. m sześc. na dobę). Z tego 2 tys. m sześc. (na dobę) to będą ścieki przemysłowe.
   - Wzniesiony już został blok mechaniczny z dwoma równoległymi liniami, gdzie ścieki przygotowuje się do oczyszczania biologicznego. - Teraz budowany jest blok biologiczny, również z dwoma równoległymi, a przez to niezależnymi od siebie w razie awarii liniami oczyszczania - _wylicza kierowniczka niepołomickiej oczyszczalni Małgorzata Nescieruk. - _Tu ścieki będą poddawane dalszemu oczyszczaniu, z położeniem nacisku na niebezpieczne związki azotu i fosforu, czyli tzw. związki biogenne. - Do budowy nowego bloku biologicznego będzie użyte 7,7 tys. ton wysokiej klasy betonu oraz 130 ton stali. To może dać wyobrażenie o skali tego przedsięwzięcia - komentuje dyrektor Zakładu Wodociągów i Kanalizacji oraz Usług Komunalnych w Niepołomicach Bogusław Iwulski. Dodaje też, że w już wzniesionym budynku do termicznej utylizacji osadów (dofinansowanie z UE w wysokości 617 tys. Euro z programu alternatywnych źródeł energii) zamontowany został prototypowy piec, obecnie testowany przez naukowców z Politechniki Krakowskiej. Ciepło uzyskane w nim ze spalania sprasowanych osadów będzie wykorzystane do ogrzewania oczyszczalni. Tuż przy tym obiekcie jest budowany zbiornik osadu nadmiernego oraz do procesów odwadniania i higienizacji osadów. Budowany jest także punkt zlewny dla samochodów asenizacyjnych. Modernizacja obejmie również przebudowę istniejącej siedziby. Pomieszczenia zostaną zaadaptowane na laboratorium, część magazynowo-warsztatową oraz zaplecze socjalne dla załogi.
   Całość kosztów rozbudowy oczyszczalni to ok. 2,4 mln euro. Inwestycja ma być oddana z końcem września przyszłego roku. To zadanie jest jednym z elementów programu "Rozwój przedsiębiorczości w strefie przemysłowej Niepołomic", na który z programu PHARE gmina otrzymała ok. 3,43 mln euro dofinansowania. Wartość całego zadania, w skład którego wchodzi także wspomniana budowa 3 km drogi po dawnych torach kolejowych, budowa kanalizacji i sieci wodociągowej w strefie - to ok. 5,393 mln euro.
Tekst i fot.:
Wanda Ryszkiewicz

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski