MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Supersaab

Redakcja
Szwedzki Saab pozazdrościł innym producentom samochodów i postanowił wzbogacić swoją ofertę rynkową o usportowione wersje modeli 9-5 i 9-3. Oba pojazdy otrzymały nazwę areo. Ma ona wyróżniać je od wersji produkowanych dotychczas i informować potencjalnych nabywców o odmiennym charakterze pojazdów.

Areo - taką nazwę przyjął dla swoich usportowionych modeli szwedzki producent samochodów marki Saab

 Model 9-3 występuje w trzech różnych wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowe coupé, pięciodrzwiowy hatchback oraz cabrio. We wszystkich trzech odmianach karoseryjnych samochód posiada ten sam silnik. Jest to czterocylindrowa, szesnastozaworowa, turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności skokowej 1985 cm sześc., maksymalnej mocy 205 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm w zakresie od 2200 do 4600 obr./min. Trudno się dziwić, że wobec tak znakomitych parametrów saab 9-3 areo prezentuje równie świetne osiągi. I tak od zera do stu kilometrów na godzinę samochód przyspiesza w 7,3 sekundy, zaś jego szybkość maksymalna wynosi 235 km/godz. Wszystkie powyższe wyczyny okupowane są średnim zużyciem 9,4 litra benzyny na każde sto przejechanych kilometrów.
 Olbrzymią zaletą silnika 9-3, poza jego oczywistą niezawodnością, solidnością i mocą, jest możliwość wykorzystania tej ostatniej w bardzo szerokim zakresie obrotów. W praktyce oznacza to, że aby uzyskać maksymalne przyspieszenie, nie trzeba "kręcić" silnika na wysokich obrotach. Bardzo ciekawie rozwiązano w motorze saaba 9-3 areo kwestię sterowania jednostką. Odpowiedzialnym za nie uczyniono system Saab Tronic 7, czyli 32-bitowy mikroprocesor, który wykonuje około dwóch milionów (!) operacji w ciągu sekundy i nadzoruje pracę zapłonu, wtrysku paliwa, ciśnienie doładowania i ustawienie przepustnicy. Saab Tronic 7 posiada także umiejętność samoczynnego dostosowywania się do aktualnych potrzeb silnika.
 Oczywiście samochód, który pomyślany został przez producenta jako konkurencja dla takich modeli, jak: BMW 328, audi A6 czy volvo S40 T4 musi legitymować się wieloma innymi, nie tylko dotyczącymi konstrukcji silnika, zaletami. Aby podkreślić sportowy charakter saaba 9-3 areo, wyposażono go we wzmocnioną wersję zawieszenia. Jest ono odpowiednio twarde, dzięki czemu daje gwarancję dużej stabilności pojazdu w czasie szybkiej jazdy. W konstrukcji zawieszenia areo 9-3 zastosowano sztywniejsze stabilizatory poprzeczne oraz znacznie twardsze amortyzatory. Przednie wahacze wyposażono w poduszki hydrauliczne najnowszej generacji, których zadaniem jest tłumienie drgań występujących w miejscach, gdzie łączą się one z ramą silnikową. Hydraulika poduszki bardzo skutecznie pochłania wibracje o dużej częstotliwości, zaś występujące w tylnej części zawieszenia wzmocnione resory gumowe poprawiają reakcję i precyzję kierowania pojazdem.
 Niezwykle ważnym zagadnieniem w tej klasie aut jest seryjne wyposażenie kokpitu. Saab to firma, której produkty od lat słyną z wielkiej dbałości o wygodę i bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego na seryjnym wyposażeniu 9-3 w wersji areo znajdują się: automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy odtwarzacz CD, skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane przednie fotele (kierowcy i pasażera), wspomaganie układu kierowniczego oraz elektrycznie podnoszone szyby. To w zakresie wygody podróżowania. W zakresie bezpieczeństwa natomiast saab 9-3 areo dysponuje: czterema poduszkami powietrznymi, ABS-em, aktywnymi, chroniącymi kręgi szyjne i głowę w momencie uderzenia z tyłu samochodu zagłówkami oraz systemem antypoślizgowym.
 Z zewnątrz wersję areo od wersji "cywilnej" odróżnić można po charakterystycznych spoilerach, rozbudowanym tylnym zderzaku oraz nakładkach na progi. Wszystkie te elementy pokryto lakierem w kolorze całego nadwozia. Tylny spoiler aero 9-3 nie jest tylko i wyłącznie modnym gadżetem, ale w znacznym stopniu zmniejsza siłę nośną i przyczynia się do poprawy stabilności samochodu.
 Wysoki komfort jazdy, doskonała praca silnika oraz solidność wykonania to główne zalety saaba 9-3 areo. Samochód wszedł właśnie na polski rynek i można go już kupić. Ze względu na wymienione powyżej zalety naprawdę warto!

(Z)

Fot. Jacek Jurecki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski