Świat festiwali się zmienia

Łukasz Gazur
Miłosz Festival doceniono za wysoki poziom programu i działania promujące poezję
Miłosz Festival doceniono za wysoki poziom programu i działania promujące poezję fot. Andrzej Wiśniewski
Udostępnij:
Komentarz. Na Szczycie Festiwali Sztuki przy Europejskim Stowarzyszeniu Festiwali przyznano nagrody krakowskim wydarzeniom. Chodzi o Miłosz Festival, Misteria Paschalia, Conrad Festival i Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Międzynarodowe nagrody EFFE AWARD przyznało jury złożone z dziewięciu ekspertów z całej Europy. Bardzo celnie zdiagnozowali oni krakowskie imprezy. Festiwal Miłosza docenili za „spełnianie wysokich wymagań literackiej publiczności i poszukiwanie nowych, alternatywnych dróg promowania poezji”.

Zauważono także, że istotną częścią festiwalu jest sfera edukacyjna (czytanie poezji, warsztaty krytyczne, przekładoznawcze i poznawanie mniej znanych tradycji poetyckich). Z kolei Misteria Paschalia doceniono za wysoki poziom artystyczny oraz chwalono za współpracę z Akademiami Muzycznymi i „stworzenie studentom możliwości zaprezentowania swoich talentów na scenie podczas wybranych koncertów”. Festiwal Conrada - zdaniem jury - przyczynił się „do zdobycia przez miasto prestiżowego tytułu Miasta Literatury UNESCO i niezmiennie doskonale wpisuje się w literacki profil i strategię Krakowa.

Spośród wielu szans, jakie stwarzane są dla młodych pisarzy należy wyróżnić: rezydencje dla wschodzących talentów, wsparcie nowych publikacji oraz Nagrodę Conrada przyznawaną za literacki debiut roku”. Festiwal Muzyki Filmowej zdobył uznanie jury za różnorodność programu i dostępność wydarzeń, a także skierowanie swoich działań do różnego typu odbiorcy. „Wartość dodaną festiwalu stanowią: świetna strategia budowania publiczności (wraz ze strategiczną współpracą ze szkołami) i doskonałe warsztaty obejmujące tematyką również tematy społeczne i ekologiczne. Bezbłędna świadomość i zrozumienie międzynarodowych mechanizmów zaangażowania umożliwiły zbudowanie platformy wymiany i mobilności artystów i dyrektorów festiwalowych, wspólną promocję i nawiązanie międzynarodowej współpracy” - piszą członkowie jury.

Te wszystkie zachwyty cieszą szczególnie dlatego, że krakowskie festiwale - wsłuchując się także w dyskusje toczone na łamach „Dziennika Polskiego” - poszły drogą nie tworzenia eventów, efemerycznych koncertów i jednorazowych zdarzeń, ale zaczęły kształtować swoje programy jako wydarzenia długofalowe, przynoszące korzyści miastu, jego mieszkańcom, uczestnikom. Stały się platformami wymiany poglądów, współpracy, działań u podstaw. W ich programach są dyskusje, warsztaty, promocja młodych talentów, współpraca z uczelniami artystycznymi i innymi podmiotami kulturalnymi. To trend odwrotny do „festiwalizacji” życia kulturalnego, jaką już kilka lat temu zauważyli badacze w niektórych zachodnich ośrodkach kulturalnych. To dobrze świadczy o organizatorach krakowskich imprez.

WIDEO: Festiwal Netia Off Camera - gwiazdy kina na wyciągnięcie ręki

Źródło:Dzień Dobry TVN, x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie