Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Światowe Dni Młodzieży się opłaciły [ZDJĘCIA]

Grażyna Starzak
200 mln 612 tys. zł - taką kwotę wydał Komitet Organizacyjny Światowych Dni Młodzieży na przygotowanie i organizację lipcowego spotkania młodych. To o połowę mniej, niż kosztowały poprzednie ŚDM, w Rio.

Osoby z komitetu odpowiedzialne za finanse podkreślają, że plecaki, sprzęt biurowy, suchy prowiant, woda butelkowa - wszystkie materialne rzeczy, które pozostały po Dniach Młodzieży, trafiły i wciąż są przekazywane do wielu instytucji, stowarzyszeń, fundacji, ośrodków pomocy, szkół, parafii, zakonów i duszpasterstw.

Z przygotowanego przez komitet raportu wynika, że najwięcej - prawie 110 mln zł - kosztowała obsługa pielgrzymów, zakwaterowanie, wyżywienie, transport oraz ubezpieczenie i aplikacje mobilne.

Przygotowanie wydarzeń na Błoniach (ceremonia otwarcia, powitanie papieża, droga krzyżowa) oraz wydarzenia w parku Jordana (targi powołaniowe, strefa pojednania) to łącznie 24 mln zł. Na przygotowanie mszy posłania oraz czuwania z papieżem na Campusie Misericordiae wydano ok. 37,5 mln zł.

Ponad 70 procent wydatków (142,7 mln) Kościół pokrył z wpłat od zarejestrowanych uczestników. 19,6 mln otrzymał od wiernych w ramach składek organizowanych w kościołach w całej Polsce. Niewiele mniej (19,4 mln) wyniosło wsparcie z budżetu centralnego na wydatki związane z porządkiem i bezpieczeństwem. Sporo było też darowizn od osób prywatnych i firm - 17,9 mln. Ponad półtora mln zarobiła spółka ŚDM 2016 - m.in. za możliwość wykorzystywania logotypu wydarzenia czy zakup oryginalnych gadżetów ŚDM. Łącznie przychody wyniosły niecałe 201,3 mln. To, co zostało, czyli ponad 650 tysięcy złotych - zostanie wykorzystane, ponieważ spływają jeszcze faktury za wykonanie różnych usług.

- Główną zasadą, jaką kierowała się sekcja finansowa komitetu organizacyjnego ŚDM Kraków 2016, było „nie wydawać więcej, niż będziemy posiadać” - podkreśla ks. Piotr Studnicki, rzecznik archidiecezji krakowskiej.

Z kolei Paulina Guzik z komitetu organizacyjnego zaznacza, iż szeroko pojęte zyski dla Krakowa i Polski wypływające z organizacji ŚDM znacząco przewyższają wydatki. Powołuje się m.in. na wyliczenia samego Urzędu Miasta, zgodnie z którymi ekwiwalent reklamowy w polskich mediach wyniósł 67 mln zł, a w mediach zagranicznych - 550 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski