Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świetlny krzyż w wielickiej kaplicy św. Jana Pawła II

(DMA)
Kardynał Stanisław Dziwisz, metropolita krakowski
Kardynał Stanisław Dziwisz, metropolita krakowski FOT. MŻK
Wieliczka. Gęsty mrok otula komorę. Nagle, wysoko w górze pojawiają się dwie wąskie smugi światła. Powoli rozszerzają się, nabierają mocy. Tworzą krzyż. – Uczestniczymy w niezwykłym wydarzeniu – mówi kardynał Stanisław Dziwisz, święcąc pierwszą na świecie podziemną kaplicę noszącą imię św. Jana Pawła II.

Świątynia powstała w Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka w odrestaurowanej komorze Aleksandrowice II, 135 m pod ziemią. Uroczyście poświęcono ją 21 listopada.

– Posiada wystrój na miarę XXI wieku, nowoczesny, z wykorzystaniem multimediów. Oddając ducha naszych czasów, wpisuje się w wielowiekową tradycję urządzania kaplic w kopalni – podkreśla prof. Antoni Jodłowski, dyrektor muzeum.

Dlaczego górnicy budowali i urządzali podziemne świątynie? Z potrzeby serca. Świadomość ich istnienia, możliwość modlitwy, oddania się pod opiekę Boga, Matki Bożej czy świętych pozwalała im przetrwać w ekstremalnie trudnych warunkach. – Stylem i aranżacją odzwierciedlały ducha epoki, w której powstawały. Różniły się kształtem, wielkością i wystrojem. Niektóre były skromne, inne bardzo bogato wyposażone i wykute w soli – przypomina prof. Antoni Jodłowski.

W ciągu minionych wieków w wielickiej kopalni urządzono ich około 40. Zachowało się – 26. Obrazy i rzeźby z nieistniejących kaplic są prezentowane na wystawie „Sacrum w dziedzictwie solnym” w muzeum na poziomie III kopalni.

Najważniejszy wystrój nowej kaplicy stanowią trzy rzeźby – olbrzymie kryształy soli. Pierwsza tworzy mensę ołtarzową, druga jest elementem kompozycji, a trzecia – przymocowana do ściany – po rozsunięciu czterech elementów tworzy świetlny krzyż.

– Pojawienie się krzyża stanowi kulminacyjny moment multimedialnego spektaklu „Na początku było słowo” według Ewangelii św. Jana. Kaplica poświęcona papieżowi Polakowi została tak zaprojektowana, aby motywem przewodnim stały się jego słowa. Animacje w formie projekcji wielko- formatowej wykorzystują fragmenty homilii papieża. Współbrzmiąca z obrazem muzyka, świetlna iluminacja, efekty laserowe współtworzą całość oddziałującą na zmysły i emocje – dodaje dyrektor muzeum.

Na instalację multimedialną składają się m.in. projekcje fragmentów homilii z całego świata, którym towarzyszy głos papieża z tzw. sound showerów. Dzięki temu w różnych miejscach komory można usłyszeć w sześciu wersjach językowych fragmenty z homilii papieskich.

Karol Wojtyła zaznaczył swą obecność w wielickiej kopalni aż trzykrotnie: w 1930, 1936 i w 1971 r. Warto też wspomnieć, że będąc papieżem, kanonizował błogosławioną Kingę, patronkę górników solnych w 1999 roku. O patronie przypomina karta z makularza – dziennika konklawe kardynała Karola Wojtyły z pierwszym jego podpisem jako papieża Jana Pawła II. Eksponowana jest w gablocie po lewej stronie ołtarza na wprost wejścia.

Dokument ten został udostępniony muzeum przez Kurię Archidiecezjalną w Krakowie. Autorem aranżacji wystroju wnętrza kaplicy i multi­mediów jest artysta plastyk Aleksander Janicki, a autorem technologii multimediów Maciej Dzia­dowiec.

Kaplica, która będzie czynnym obiektem sakralnym, zostanie włączona do szlaku piel-grzymkowego „Szczęść Boże”. – Będzie miejscem spotkania ze św. Janem Pawłem II dla ponadmilionowej rzeszy zwiedzających co roku kopalnię soli w Wieliczce – przypomina kardynał Stanisław Dziwisz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski