Symbol Filharmonii Krakowskiej odzyskał dawne brzmienie. Organy po gruntownym remoncie wracają do gry

Julia Kalęba
Julia Kalęba
– Jesteśmy bardzo ciekawi, jak instrument odbierany będzie w sensie akustycznym w odnowionej sali – mówi Beata Płoska, zastępca dyrektora Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
– Jesteśmy bardzo ciekawi, jak instrument odbierany będzie w sensie akustycznym w odnowionej sali – mówi Beata Płoska, zastępca dyrektora Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Ponownie działają już organy Filharmonii Krakowskiej. Instrument wymagał gruntownego remontu i konserwacji, która pochłonęła łącznie około 100 tysięcy złotych. Jej zakończenie pozwoli wrócić do tradycji prowadzenia przy ulicy Zwierzynieckiej Dni Muzyki Organowej.

FLESZ - Co stanie się z gospodarką po pandemii?

Do gry właśnie wróciła wizytówka Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Organy znajdujące się w logo instytucji przeszły gruntowny remont, pierwszy na tak dużą skalę od ćwierćwiecza. Obecny instrument firmy Johannes Klais Orgelbau z Bonn zbudowano w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej w 1996 roku po tym, jak poprzednie organy w 1991 roku strawił pożaru budynku.

Instrument wymagał gruntownej modernizacji, wymiany wielu elementów, czyszczenia i na koniec – profesjonalnego strojenia – mówi Beata Płoska, zastępca dyrektora Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Jesteśmy bardzo ciekawi, jak instrument odbierany będzie w sensie akustycznym w odnowionej sali. Modernizacja i remont sali koncertowej dość diametralnie wpłynęły na poprawę akustyki – zaznacza.

Remont budynku przy ul. Zwierzynieckiej rozpoczął się w czerwcu ubiegłego roku i objął znaczną część Filharmonii. Jego efekty szczególnie widać w przebudowanej sali koncertowej, gdzie m.in. poprawiono funkcjonalność sceny i podniesiono ostatnie rzędy na widowni.

Niestety, nie jesteśmy w tej chwili w stanie ocenić, jak ustawienia, których dokonano teraz, będą się sprawdzały przy pełnej sali. Zapewne czeka nas w tej kwestii jeszcze wiele zmian. Podobnie rzecz się ma z organami. Czekamy więc wszyscy z niecierpliwością na inaugurację organów po remoncie – dodaje Beata Płoska.

Te zabrzmią dla publiczności w odnowionej przestrzeni po rozluźnieniu restrykcji sanitarnych.

W pełni sprawne organy oznaczają dla Filharmonii także powrót do możliwości prowadzenia na miejscu Dni Muzyki Organowej, najstarszego festiwalu muzycznego w Krakowie, któremu patronuje pedagog i niegdysiejszy dyrektor Filharmonii Krakowskiej Bronisław Rutkowski. W ramach Dni na przestrzeni ponad 50 lat w Krakowie gościli wybitni artyści, wśród nich Marie-Claire Alain, Simon Preston, Lionel Rogg, Joachim Grubich czy David Titterington.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie