Sytuacja awaryjna

Redakcja
Policjanci działający w rejonie ronda Grzegórzeckiego rzeczywiście czasami kierują samochody na wydzielone torowisko (nie tylko dla tramwajów, ale też autobusów MPK), głównie na odcinku od ronda do Hali Targowej. Zdaniem Federacji Zielonych powoduje to "szereg bardzo negatywnych zjawisk". Zaliczono do nich m.in. blokowanie ruchu tramwajowego i poważne straty czasu pojazdów komunikacji publicznej, które przewożą zdecydowanie większą liczbę osób niż poruszające się tym samym ciągiem samochody osobowe. Prezes Zarządu Federacji Zielonych - Kraków Olaf Swolkień uważa, że w ten sposób tworzy się sytuacje precedensowe - "sprzyjające ignorowaniu prawa przez kierowców samochodów osobowych". Zwrócono uwagę, że priorytety dla komunikacji zbiorowej na wielu ulicach wprowadzane są w Krakowie od kilku lat i większość mieszkańców zdążyła się już do tego przyzwyczaić, a kierowcy, w zdecydowanej większości, stosują się do tych zasad, nie wjeżdżając na zakazane dla nich pasy. "Jednak poprzez takie, niezrozumiałe działanie policji drogowej, jak na ul. Grzegórzeckiej - wypracowane z trudem zasady sprawiedliwego i akceptowanego podziału przestrzeni drogowej pomiędzy pojazdy indywidualne a tramwaje i autobusy - są niweczone" - uważają protestujący ekolodzy, którzy dodają że "kuriozalne jest wpuszczanie samochodów na torowisko zwłaszcza wtedy, gdy powstają potężne korki drogowe - wywołane przez nadmierny ruch samochodowy - i gdy właśnie wtedy pasy dla komunikacji zbiorowej funkcjonują najbardziej czytelnie. Kierowanie przez policję ruchem drogowym w taki sposób jest nie tylko niezgodne z funkcjonalnym przeznaczeniem danego pasa ruchu i niweczy korzyści dla znacznie większej liczby mieszkańców, którzy poruszają się tramwajami, ale przede wszystkim jest precedensem niespotykanym w skali europejskiej, gdzie powszechnie występują priorytety dla komunikacji miejskiej, a policja bardzo skutecznie je egzekwuje". Nadawanie priorytetów w ruchu pojazdom komunikacji miejskiej jest - jak zaznaczono - także przyznaniem faktycznej alternatywy mieszkańcom, którzy świadomie wybierają komunikację miejską i chcą dotrzeć tramwajem do centrum miasta, bez niepotrzebnego stania w korkach, których tramwaje i autobusy nie tworzą.

Policjanci działający w rejonie ronda Grzegórzeckiego rzeczywiście czasami kierują samochody na wydzielone torowisko (nie tylko dla tramwajów, ale też autobusów MPK), głównie na odcinku od ronda do Hali Targowej. Zdaniem Federacji Zielonych powoduje to "szereg bardzo negatywnych zjawisk". Zaliczono do nich m.in. blokowanie ruchu tramwajowego i poważne straty czasu pojazdów komunikacji publicznej, które przewożą zdecydowanie większą liczbę osób niż poruszające się tym samym ciągiem samochody osobowe. Prezes Zarządu Federacji Zielonych - Kraków Olaf Swolkień uważa, że w ten sposób tworzy się sytuacje precedensowe - "sprzyjające ignorowaniu prawa przez kierowców samochodów osobowych". Zwrócono uwagę, że priorytety dla komunikacji zbiorowej na wielu ulicach wprowadzane są w Krakowie od kilku lat i większość mieszkańców zdążyła się już do tego przyzwyczaić, a kierowcy, w zdecydowanej większości, stosują się do tych zasad, nie wjeżdżając na zakazane dla nich pasy. "Jednak poprzez takie, niezrozumiałe działanie policji drogowej, jak na ul. Grzegórzeckiej - wypracowane z trudem zasady sprawiedliwego i akceptowanego podziału przestrzeni drogowej pomiędzy pojazdy indywidualne a tramwaje i autobusy - są niweczone" - uważają protestujący ekolodzy, którzy dodają że "kuriozalne jest wpuszczanie samochodów na torowisko zwłaszcza wtedy, gdy powstają potężne korki drogowe - wywołane przez nadmierny ruch samochodowy - i gdy właśnie wtedy pasy dla komunikacji zbiorowej funkcjonują najbardziej czytelnie. Kierowanie przez policję ruchem drogowym w taki sposób jest nie tylko niezgodne z funkcjonalnym przeznaczeniem danego pasa ruchu i niweczy korzyści dla znacznie większej liczby mieszkańców, którzy poruszają się tramwajami, ale przede wszystkim jest precedensem niespotykanym w skali europejskiej, gdzie powszechnie występują priorytety dla komunikacji miejskiej, a policja bardzo skutecznie je egzekwuje". Nadawanie priorytetów w ruchu pojazdom komunikacji miejskiej jest - jak zaznaczono - także przyznaniem faktycznej alternatywy mieszkańcom, którzy świadomie wybierają komunikację miejską i chcą dotrzeć tramwajem do centrum miasta, bez niepotrzebnego stania w korkach, których tramwaje i autobusy nie tworzą.

Chcesz więcej?

Kup prenumeratę cyfrową i ciesz się nieograniczonym dostępem do najlepszych artykułów w jednym miejscu

Subskrybuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3