Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szklana wizytówka Krakowa

Piotr Tymczak
Na ten rok w ICE Kraków zaplanowano ok. 50 imprez
Na ten rok w ICE Kraków zaplanowano ok. 50 imprez Fot. Andrzej Wiśniewski
To będzie reprezentacyjny obiekt Krakowa, na który miasto czekało od wielu lat. W połowie października tego roku, po trzech latach budowy, zostanie otwarte Centrum Kongresowe (ICE Kraków) przy rondzie Grunwaldzkim.

W tym gmachu z największą salą na 2,1 tys. miejsc odbywać się będą nie tylko kongresy i konferencje, ale również imprezy kulturalne i rozrywkowe, m.in. koncerty, spektakle, wystawy.

Na inaugurację obiektu zaplanowano koncert Zbigniewa Preis-nera. Jeszcze w tym roku w ICE Kraków odbędzie się II Kongres Infrastruktury Polskiej, a także wystąpią w nim m.in. zespół japońskich bębniarzy Yamato, Moscow City Ballet, Vienna Mozart Orchestra, chór Gregorian.

Centrum Kongresowe ma być także ważne dla rozwoju turystyki. Już teraz do Krakowa przybywa rocznie 9 mln gości z kraju i zagranicy. Taki obiekt jak ICE Kraków spowoduje, że na kongresy do stolicy Małopolski będzie przyjeżdżać więcej turystów biznesowych, którzy po spotkaniach będą zwiedzać miasto i wydawać w nim pieniądze.

– Na pewno będą tu przyjeżdżać przedsiębiorcy z różnych branż, którzy mogą być zainteresowani inwestowaniem w Krakowie__– mówi Anna Jędro-cha, prezes Krakowskiej Izby Turystyki. Jej zdaniem w najbliższych latach ICE Kraków będzie atrakcją, bowiem od dawna jest duże zainteresowanie Krakowem ze strony organizatorów kongresów. Wreszcie mogą u nas planować większe imprezy. – Kraków przyciąga ze względu na zabytki i swój niepowtarzalny klimat. Do tej pory brakowało jednak obiektu na miarę dużych spotkań. Niedługo się to zmieni – podkreśla Marcin Kandefer, dyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta.

Projekt Centrum Kongresowego powstał w krakowskim biurze Ingarden&Ewy Architekci.

Forma budynku została dostosowana do kształtu działki, a dach tarasowo obniża się w kierunku Wisły. Układ funkcji w ICE Kraków został rozplanowany tak, aby ludzie przebywający w trzypoziomowym foyer mogli podziwiać widok w kierunku Wawelu i Starego Miasta. Zaplanowano więc je od strony bulwarów wiślanych. Jego ściany są przeszklone. Foyer może pełnić zarówno funkcję reprezentacyjnej przestrzeni publicznej dla widowni, jak i przestrzeni wystawowej.

Pozostałe elewacje ICE Kraków zostały pokryte abstrakcyjną ceramiczną mozaiką z różnych materiałów, nawiązującą barwami do wnętrz obiektu (biel, czerwień, szarość) oraz otoczenia. Wybrano kolorystykę materiałów charakterystycznych dla znajdujących się w pobliżu: Wawelu czy muzeum Manggha. _– _Nowa architektura powinna wchodzić w dialog z historią – podkreśla Krzysztof Ingarden, krakowski architekt, który projektował Centrum Kongresowe.

Budowa obiektu rozpoczęła się jesienią 2011 r. Głównym pomieszczeniem jest sala audytoryjna z balkonami, która pomieści maksymalnie do 2100 osób. W ICE Kraków znajdują się też sala teatralna na ok. 600 miejsc. Wyposażona jest w składane trybuny, dzięki czemu będzie można uzyskać płaską powierzchnię pod organizację wystaw i bankietów. Sala kameralna na 300 osób wyposażona jest w ścianę akustyczną umożliwiającą podział na dwie niezależnie działające części. Sąsiadujący z salą kameralną zespół sal konferencyjnych obejmuje przestrzeń o powierzchni ok. 500 mkw, którą można elastycznie dzielić za pomocą systemu ścian akustycznych. Centrum dysponuje także 32 pokojami wielofunkcyjnymi, w których można organizować spotkania z udziałem od 6 do 30 osób.

Przeszklone foyer z widokiem na Wawel

Projekt Centrum Kongresowego zakłada również, że znajdą się w nim m.in. cztery punkty gastronomiczne – bary i restauracja, bank, bankomaty, kiosk z prasą, kwiaciarnia, księgarnia, punkt InfoKraków, centrum prasowe, biura organizatorów, strefa VIP (z niezależnym ciągiem komunikacyjnym i salonem VIP), stanowiska recepcyjne, szatnie, kasy biletowe.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie pomieszczenia komercyjne będą wykorzystane tak jak przewidziano w koncepcji. Przedstawiciele urzędu zapowiadają, że będą mogły tam funkcjonować punkty handlowe związane z kongresami.

Do dyspozycji gości ICE Kraków jest też dwupoziomowy parking podziemny na 347 miejsc. W dniach, w których parking nie będzie w całości rezerwowany dla osób biorących udział w spotkaniach w Centrum będzie można skorzystać z ogólnodostępnych miejsc postojowych. Na razie nie ustalono jeszcze, jakie ceny będą obowiązywać za parkowanie.

Światowa akustyka i specjalne fotele

ICE Kraków ma się wyróżniać akustyką na najwyższym światowym poziomie.

Rozwiązania akustyczne krakowscy architekci opracowali we współpracy z brytyjskimi specjalistami z firmy Arup Acoustic. Dzięki rolowanym ekranom akustycznym na ścianach i reflektorowi akustycznemu (na wysokości ok. 10-12 metrów nad sceną) będzie można zmieniać dostosować słyszalność dźwięków w sali w zależności od wydarzenia – koncertów czy konferencji.

Biuro Ingarden & Ewy specjalnie zaprojektowało fotele do sali koncertowej Centrum Kongresowego. Testy odbyły się w laboratorium akustycznym we Włoszech. Fotele zostały wykonane przez renomowaną włoską firmę Poltrona Frau, która wyposaża najznakomitsze sale na świecie, takie jak Oslo Opera czy Walt Disney Concert Hall. Aby stworzyć jak najlepsze warunki słuchania muzyki fotele mają perfekcyjną ergonomię, wytrzymałość i charakterystykę akustyczną.

Nie tyle kształt foteli decyduje o ich właściwościach akustycznych, jak rodzaj i jakość użytych materiałów (np. drewna) i dobranie ich w odpowiednich proporcjach. Twarde i ciężkie materiały odbijają dźwięki, miękkie – pochłaniają. Akustyk musiał wszystko wyważyć i dobrać odpowiedni typ krzesła do charakterystyki konkretnej sali.

Bębniarze z Japonii i orkiestra z Wiednia

Koszt budowy Centrum Kongresowego wyniósł ok. 360 mln zł. Jest ono współfinansowane przez Unię Europejską w wysokości 20 mln euro (ok. 80 mln 392 tys. zł).

Roczny koszt utrzymania obiektu szacuje się na ok. 10 mln zł. Aby na to zarobić, musi się odbywać impreza za imprezą. Założenie władz miasta jest takie, że na działalności ICE Kraków pod koniec tego roku uda się zarobić 500 tys. złotych. Dzięki temu w 2015 r. na ICE Kraków trzeba będzie wydać mniej, bo 9,5 mln zł. W urzędzie liczą na to, że wpływy będą się zwiększać co rok. W 2015 r. wyniosą 5 mln zł, czyli rok później miasto dopłaci do Centrum 5 mln zł, a w 2017– 3 mln zł. Od 2019 r. obiekt ma na siebie zacząć zarabiać. Urzędnicy tłumaczą, że przykłady podobnych obiektów w Europie dowodzą, że potrzeba kilku lat, aby liczba imprez rosła, a wraz z nią renoma miejsca. Na ten rok w ICE Kraków zaplanowano ok. 50 imprez.

W sumie, biorąc pod uwagę kolejne lata, rezerwacje są na ponad 300 wydarzeń. Centrum ma jednak także generować dodatkowe zyski dla miasta: tysiące osób, które będą przyjeżdżać do Krakowa na kongresy, będą spać w hotelach i zostawiać pieniądze w restauracjach, muzeach i sklepach.

Wynajęcie całego Centrum Kongresowego na dobę kosztuje 70 tys. zł. Obiekt ma jednak być nastawiony nie tylko na komercję, ale spełniać ważne cele społeczne.

Centrum zarządza Krakowskie Biuro Festiwalowe, które w imieniu miasta zajmuje się realizacją i promocją wielkich wydarzeń kulturalnych. KBF będzie więc mógł wykorzystywać ICE Kraków do organizacji festiwali i ważnych imprez miejskich. Jest także plan, aby sale udostępniać krakowskim orkiestrom.

Kraków będzie otwierał Centrum Kongresowe przez cztery dni. W pierwszych dwóch zaplanowano tam koncert „2014. Tu i teraz” Zbigniewa Preisnera. Artysta skomponował dzieło specjalnie dla ICE Kraków. Pierwszy koncert – wyłącznie dla osób z zaproszeniami – odbędzie się 16 października. Dzień później widowisko zostanie powtórzone – dla mieszkańców.

W dniach 18, 19 października mieszkańcy będą mogli zwiedzić obiekt i zobaczyć miejsca, które na co dzień pozostaną zamknięte dla osób odwiedzających Centrum Kongresowe.

20 listopada w ICE Kraków wystąpią japońscy bębniarze Yamato, którzy po ogromnych sukcesach i zdobyciu uznania na całym świecie ponownie odwiedzą nasz kraj.

Niedługo później, 5 i 6 grudnia, publiczność w Krakowie będzie miała okazję podziwiać Moscow City Ballet w dwóch najsłynniejszych spektaklach na świecie: „Dziadek do orzechów” i „Jezioro łabędzie”. 18 grudnia w Centrum Kongresowym koncertować będzie Vienna Mozart Orchestra, która raz w roku opuszcza Wiedeń i rusza w krótkie tournee, aby popularyzować na świecie klasyczną wiedeńską muzykę. Dzień później wystąpi uwielbiany przez polską publiczność chór Gregorian. KBF zapowiada, że w kolejnych latach można liczyć na wiele innych niespodzianek.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski