Szybka Kolej Aglomeracyjna dotarła do Skawiny. Ruszyły kursy do Krakowa

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Rusza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Skawina - Kraków. Przejazdy pociągów trwają od 22 do 28 minut Fot. Barbara Ciryt
Ruszają cykliczne kursy do Krakowa. Jest to przedłużenie linii Sędziszów - Kraków, którą mają jeździć nowoczesne składy wyprodukowane w nowosądeckim Newagu, wyposażone w klimatyzację oraz wi-fi.

Przejazd pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z centrum Krakowa do Skawiny ma trwać od 22 do 28 minut w zależności od pory dnia i liczby pasażerów. Tydzień temu były dwa promocyjne kursy z prezentacją taboru. Jednak wówczas pociąg nie dojechał do stacji Kraków Główny, bo - jak informowały PKP PLK - na nowej krakowskiej łącznicy Zabłocie-Krzemionki trzeba było przeprowadzić prace awaryjne.

Od jutra - zgodnie z zapowiedzią przedstawicieli linii kolejowych - takich problemów nie będzie i pasażerowie dotrą ze Skawiny do centrum Krakowa bez przesiadek. Mieszkańcy oraz władze województwa i gminy czekają na to od dawna.

- Jeszcze jakieś czas temu sam bym nie uwierzył, że podróż ze Skawiny do centrum Krakowa w godzinach szczytu może zająć jedynie 22 minuty. Dziś staje się to faktem, dzięki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - mówił Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Druga nitka SKA (bo pierwsza jeździ na trasie Wieliczka-Kraków-Balice) jest wydłużeniem kursów Sędziszów - Miechów - Słomniki - Kraków. O zorganizowanie tych przejazdów do Skawiny samorządowcy zabiegali dostosowując infrastrukturę.

- Wydłużenie linii do Skawiny wymagało wielu zabiegów i nadkładów finansowych, jednak od samego początku byliśmy przekonani, że warto. Wierzę, że ci, którzy jeżdżą samochodami i stoją w korkach, wkrótce przekonają się, że najszybciej, najtaniej i najwygodniej ze Skawiny do Krakowa i z powrotem można dojechać pociągiem, oszczędzając przy tym środowisko - mówił w Skawinie Jacek Krupa.

O tym, że Skawina potrzebuje połączeń kolejowych z Krakowem, przekonuje również Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny. Podkreśla, że z badań gminnych wynika, że dla 30 procent mieszkańców, którzy jeżdżą do Krakowa, celem podróży są miejsca, do których z dworca można dojść pieszo.

- Te 30 procent osób może zrezygnować z jazdy samochodem i przesiąść się do pociągu bez korzystania z dodatkowej komunikacji w Krakowie - mówi Ożóg. Przekonuje również, że kursy powinny być co pół godziny, zwłaszcza w szczycie porannym i popołudniowym, bo tylko to zapewni komfort podróży i pozwoli zrezygnować mieszkańcom z samochodu.

- Mieszkamy w centrum Skawiny i z domu do dworca idziemy kilka minut. Dlatego dla nas uruchomianie nowych linii kolejowych do Krakowa jest świetnym rozwiązaniem. Korzystając z pociągów, łatwo docieramy z wnukami na krakowski Rynek lub do centrów handlowych, bo mamy ich sporo na trasie pociągu. Z nowych połączeń cieszy się też synowa, która pracuje w centrum Krakowa - mówią Danuta i Tadeusz Waliccy ze Skawiny.

Mieszkańcy odleglejszych miejsc w gminie Skawina też liczą na częste kursy pociągów oraz na autobusy, które z różnych stron miasta, odległych osiedli i jeszcze odleglejszych gminnych wiosek, dowiozą ich do dworca, bo takie są obietnice.

- Kolej jest dobrym rozwiązaniem, chociaż czasem z dworca w Skawinie, który jest w centrum miasta, ciężko dotrzeć do osiedli na peryferiach. Ale uruchamianie nowych kursów pociągów odciąży linie autobusowe, którymi dojeżdżamy ze Skawiny do Czerwonych Maków w Krakowie. A na drogach jest tłoczno, stoi się na światłach i w korkach. Jest nadzieja, że nowe rozwiązania poprawią naszą sytuację - mówi pani Halina ze Skawiny.

Koleje Małopolskie, które obsługują szybkie pociągi aglomeracyjne, podczas promocji trasy chwaliły się, że pasażerowie będą mieli do dyspozycji 57 kursów na trasie Skawina - Kraków, a w weekendy 42. W ciągu doby jest tyle kursów licząc dotychczasowe przejazdy realizowane przez Przewozy Regionalne wraz z uruchamianymi kursami drugiej nitki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednak z rozkładu wynika, że samych przejazdów szybkich pociągów w dni robocze będzie z Krakowa do Skawiny i ze Skawiny do Krakowa po 12, a w dni świąteczne po 7 przejazdów w obie strony.

Bilet jednorazowy na szybką kolej Skawina-Kraków ma kosztować 4,5 zł, a dla studentów niewiele ponad 2 zł. Natomiast bilet miesięczny na tej trasie kosztuje 95 zł.

Wygodniejsza podróż

W Skawinie powstają dwa projekty transportowe za ponad 30 mln zł.

- Skawińskie Centrum Komunikacyjne. Zakłada budowę park&ride w okolicy dworca PKP. Powstanie 500 miejsc postojowych (w tym 300 w systemie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej), pętla autobusowa, chodniki, ścieżki rowerowe i wiata rowerowa. Rozbudowywana jest też ul. Kolejowa (od ul. Krakowskiej do ul. Niepodległości) ze zjazdami, chodnikami, stanowiskami postojowymi i zatokami autobusowymi.

- Dworzec w Skawinie to zabytkowy obiekt, w którym są prowadzone prace budowlane i konserwatorskie. Po ich zakończeniu dworzec nie tylko będzie pełnił funkcję obsługi pasażerów. Oprócz poczekalni, kawiarni, punktu informacji kolejowej i turystycznej będą pomieszczenia dla Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz sale wystawowe, warsztatowe i konferencyjne, pracownie multimedialna i audiowizualna.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
swell

Nie dosc ze co godzine to jeszcze pociagi maja po kilkadziesiat minut opoznienia. To jest bez sensj. Powinni byli uruchomic to polaczenie po zakonczeniu modernizacji linii kolejowej do glownego bo juz obecna ilosc skladow sie nie miesci a kolejne sprawiaja tylko ze caly rozklad sie sypie

s
sk

Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego, że nie od jutra. Już ponad dwa tygodnie kursują pociągi, zmienia się otoczenie dworca (asfalt), przybywa pasażerów z każdym dniem.
Wciąż jeżdżą na tej trasie stare pociągi PKP PL oprócz nowoczesnych składów.

K
Kmł

Połączenie działa od 10 grudnia 2017.

Dodaj ogłoszenie