Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej odkorkuje Kraków. Pierwsza trasa powstanie za dwa lata

PIOTR TYMCZAK
FOT. ARCHIWUM
FOT. ARCHIWUM
Wreszcie rusza budowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwszą trasą pojedziemy z Wieliczki, przez centrum miasta, do Balic.

FOT. ARCHIWUM

INWESTYCJE. - Żadnym środkiem transportu nie da się dojechać do centrum tak szybko jak pociągiem - mówi inżynier Stanisław Albricht.

W tym roku władze miasta dofinansowują budowę przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przy ul. Balickiej. Na ten cel gmina w budżecie zarezerwowała 6,4 mln zł. Inwestycja jest związana z budową przez PKP drugiego toru dla SKA na odcinku Kraków Mydlniki - lotnisko w Balicach. Prace rozpoczną się w lutym tego roku. W ramach tej inwestycji PKP wybuduje też przystanki: Kraków Zakliki z Mydlnik (przy ul. Zakliki) i Kraków Krzyżówka ( przy ul Krzyżówka). Modernizacją zostaną objęte istniejące przystanki - Kraków Łobzów oraz Kraków Balice.

Wybudowanie nowych torów wraz z przystankami pozwoli pod koniec 2015 r. uruchomić pierwszą linię SKA na trasie Wieliczka - Kraków Główny - Balice. Miasto przygotowuje również koncepcje dwóch kolejnych przystanków kolejowych przy Centrum Jana Pawła II i w Bronowicach, które mają powstać na Światowe Dni Młodzieży.

Kraków chce też mieć przystanki kolejowe w Prądniku Czerwonym i Złocieniu. To osiedla, z których można dojechać tylko autobusami, nie ma tam linii tramwajowych. Szybka kolej jest więc dla mieszkańców pożądaną inwestycją. Do tego przy planowanych przystankach mają powstać parkingi park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Budowa przystanku w Złocieniu to wstępnie lata 2016-2017. Ten przystanek byłby położony na linii SKA do Tarnowa.

Natomiast budowa przystanku w Prądniku Czerwonym (przy ul. Reduta) ma być skoordynowana z planami uruchomienia linii SKA do Miechowa.

- Żadnym środkiem transportu nie da się dojechać do centrum tak szybko jak pociągiem. Nowe przystanki są więc potrzebnym uzupełnieniem systemu komunikacyjnego - ocenia Stanisław Albricht, krakowski specjalista w dziedzinie transportu.

Ze względu na Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w Krakowie w 2016 roku, priorytetem dla miasta jest budowa przystanku przy Centrum Jana Pawła II (z drugiej strony będzie sąsiadował z centrum handlowym Carrefour). Wcześniej zakładano, że powstanie on w Łagiewnikach, w miejscu przecięcia z torami kolejowymi planowanej Trasy Łagiewnickiej, która ma powstać wraz z linią tramwajową. Miasto chce, aby budowa trasy zakończyła się w 2026 roku. - Oczekiwania radnych i mieszkańców były takie, aby pozostawić przystanek "Łagiewniki" przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i wybudować kolejny przy Centrum Jana Pawła II. Z wstępnych ustaleń z PKP wynika, że jest wystarczająca odległość, aby oba przystanki mogły funkcjonować - wyjaśnia Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa.

W tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano 600 tys. zł na wykonanie koncepcji przystanków przy Centrum Jana Pawła II i w Prądniku Czerwonym. Pierwszy z nich ma powstać do początku 2016 roku na Światowe Dni Młodzieży.

Miejscy urzędnicy liczą też, że w ciągu dwóch lat uda się zbudować przystanek "Bronowice" w rejonie wiaduktu przy al. Armii Krajowej. Znajdowałby się on na trasie SKA Balice-Wieliczka. Ten przystanek leży także na trasie planowanej linii SKA Trzebinia - Kraków - Tarnów.
Dopóki nie będzie decyzji o budowie drugiej pary torów z Dworca Głównego do dworca w Płaszowie, nie jest brana pod uwagę budowa przystanku "Grzegórzki" przy Hali Targowej.

Plany rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Celem budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej jest lepszy dojazd do Krakowa z ościennych gmin i peryferyjnych osiedli. Mają powstać trzy linie SKA. Marszałek województwa Marek Sowa zapowiada, że władze Małopolski uruchomią linie SKA, jeżeli tylko będzie gotowa do tego infrastruktura kolejowa. Pod koniec przyszłego roku ma powstać pierwsza linia SKA na trasie Wieliczka - Dworzec Główny - lotnisko w Balicach. Wstępnie planuje się, że pociągi z Wieliczki do Balic będą kursować w godzinach szczytu co 20 minut, ale będzie możliwość zwiększenia częstotliwości do 15 minut. Kolejne planowane linie to: Tunel - Miechów - Kraków Batowice - Kraków Płaszów - Skawina. Szybszy przejazd na tej trasie zapewniłaby łącznica Zabłocie-Krzemionki. Planowano, że powstanie do 2016 roku. Na razie nie wiadomo, czy zostaną spełnione wszelkie warunki do rozpoczęcia tej inwestycji. Trzecią linię SKA wyznaczono na trasie: Trzebinia - Krzeszowice - Kraków Główny - Kraków Płaszów - Bochnia - Brzesko - Tarnów. Modernizację linii Kraków - Tarnów przewiduje się do 2015 r. Natomiast remont torów z Krakowa w kierunku Trzebini - do 2016 r.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski