Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szykują jeszcze większe utrudnienia w ruchu na południu Krakowa [ZDJĘCIA, WIDEO]

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Transport. Budowa dwóch gigantycznych estakad kolejowych między stacjami Zabłocie i Krzemionki jest na półmetku. Jednak najbardziej uciążliwy dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej etap inwestycji dopiero nastąpi.

- Prace przy budowie nowej łącznicy kolejowej zostaną wstrzymane na czas Światowych Dni Młodzieży, aby zapewnić jak największą przepustowość dróg i linii kolejowych - tłumaczy dyrektor budowy Rafał Zahuta ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W ostatnim tygodniu lipca kierowcy będą mogli więc swobodnie przejeżdżać przez skrzyżowanie ulicy Wielickiej z al. Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich.

Autor: Piotr Drabik

W sierpniu, po wyjeździe pielgrzymów, ekipy wrócą jednak na plac budowy łącznicy kolejowej składającej się z dwóch gigantycznych estakad.

Przez trzy tygodnie, bezpośrednio po ŚDM, stopniowo będzie ograniczany ruch w rejonie tego newralgicznego skrzyżowania. To ma być przygotowanie do najbardziej uciążliwego etapu robót, który rozpocznie się na przełomie sierpnia i września.

Przez kolejne 2-3 miesiące przez skrzyżowanie przejeżdżać będą wyłącznie tramwaje i autobusy miejskie. Od strony al. Powstańców Wielkopolskich w kierunku Łagiewnik wyznaczony zostanie buspas. Dla samochodów otwarta będzie natomiast estakada Obrońców Lwowa.

Głównym powodem zamknięcia skrzyżowania jest konieczność budowy czterech filarów, które podtrzymywać będą dwie niezależne od siebie estakady kolejowe. To właśnie po nich pojadą pociągi.

- Największe podpory będą miały wysokość 78 i 71 metrów. Ich budowa nie byłaby możliwa przy obecnym natężeniu ruchu na skrzyżowaniu - wyjaśnia Tomasz Wójcik, kierownik budowy łącznicy. I dodaje, że na półmetku jest budowa estakad łączących stacje kolejowe Zabłocie i Krzemionki. Do tej pory powstało 14 z 28 planowanych filarów. Na nich oparta będzie cała konstrukcja stalowa łącznicy.

Po zakończeniu inwestycji, w czwartym kwartale 2017 roku, o kilkanaście minut skrócić ma się przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego.

Równocześnie z budową estakad przebudowywane są stacje kolejowe.

- W przypadku przystanku na Zabłociu mamy już wykonane fundamenty i podpory - informuje Tomasz Wójcik. Natomiast od 24 czerwca pociągi ze stacji Kraków-Płaszów w kierunku Oświęcimia, Skawiny i Zakopanego zatrzymują się przy odnowionych peronach stacji na Krzemionkach.

Całkowity koszt budowy nowej łącznicy to prawie 260 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski