reklama

Szynobusem do Zakopanego

(agn)Zaktualizowano 
REGION. Najlepszym rozwiązaniem jest wariant rozproszony - wynika ze studium komunikacyjnego dla Podhala, ze szczególnym uwzględnieniem Zakopanego. Rozwiązanie komunikacyjne zostało zaprezentowane w Łopusznej k. Nowego Targu władzom samorządowym Podhala i posłom.

Auta zostawimy w Nowym Targu, a do Zakopanego dojedziemy szynobusem. To najlepsze wyjście. Tak przynajmniej twierdzą twórcy studium komunikacyjnego dla Podhala, które przygotowane zostało na zlecenie marszałka województwa małopolskiego.

- Jeśli w Tatry uderzymy autostradą, to one tego nie wytrzymają! - argumentuje inżynier Augustyn Dobiecki, który zaprezentował część studium. Szynobus miałby służyć głównie mieszkańcom Podhala. Linia kolejowa musiałaby zostać zmodernizowana, w centrum Nowego Targu - pomiędzy dworcem PKS a galerią handlową miałby powstać przystanek kolejki. - Podhale potrzebuje systemu regionalnych dróg, którymi można dojechać do Nowego Targu (nie tylko jedną "zakopianką!") - twierdzą twórcy studium. - Kierowcy nie wybierają tych dróg, bo o nich nie wiedzą. Podhale zaś zasługuje na indywidualne, specyficzne podejście, jeśli idzie o oznakowanie - mówi Augustyn Dobiecki.
To w rejonie Nowego Targu, a nie w Zakopanem kończyć się będzie główny tranzyt. Stąd - obwodnicą miasta - będzie można skierować się w wybranym kierunku. Mieszkańcy będą mogli samochody zostawiać w garażach lub przy stacji kolejki szynowej, którą w ciągu kilkunastu minut dostaną się do Zakopanego. Takie rozwiązania przyjęto w niektórych miejscowościach alpejskich, np. w szwajcarskim Zermatt, gdzie zasady ruchu są jednak znacznie bardziej restrykcyjne: turyści i narciarze samochody zostawiają w Täsch, a do Zermatt jadą kolejką. Po miasteczku mogą się poruszać jedynie samochody z napędem elektrycznym.
- Zakopane natomiast potrzebuje dróg wyjazdowych. Nie autostrad, a normalnych ulic, takich jak np. Aleja 1000-lecia w Nowym Targu - mówi Dobiecki. Zakopianka zaś na końcowym odcinku z Nowego Targu do Zakopanego pozostanie prawie taka, jak jest obecnie. W niektórych miejscach dobudowany zostanie trzeci pas. W najbardziej newralgicznym punkcie, jakim jest skrzyżowanie w Poroninie, powstanie rondo z "saksofonem", czyli drogą prowadzącą do Poronina pod torami. (agn)
Wariant rozproszony zakłada również modernizację lotniska w Nowym Targu. Do tego budowa rond, modernizacja dróg w całym rejonie (m.in. likwidacja niebezpiecznych skrzyżowań typu "y", np. w Dębnie), modernizacja i budowa nowych przy stanków autobusowych, poprawa dostępności do miejscowości narciarskich. Koncepcja zakłada również budowę drogi "narciarskiej" w Białce Tatrzańskiej. Wieść miałaby wzdłuż stacji narciarskich, pomiędzy obecną drogą a zabudowaniami.
Koszt inwestycji szacowany jest na 800 - 900 mln zł. Skąd i czy w ogóle uda się pozyskać pieniądze na realizację studium - tego na razie nie wiadomo.
- Do realizacji studium potrzebna jest pełna akceptacja. Jeśli nie będzie zgody społecznej, decydenci nie podejmą ważnych decyzji - mówił podczas spotkania wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela. Zaproponował stworzenie koalicji, która pomoże posłom z Małopolski zdobyć środki na realizację studium. Poseł Andrzej Gut-Mostowy zapowiedział, iż minister infrastruktury Cezary Grabarczyk prawdopodobnie do końca sierpnia zajmie stanowisko w sprawie studium.
Jak powiedział wicemarszałek Ciepiela, nie wiadomo, czy w dobie kryzysu znajdą się środki na realizację studium, jednak trzeba się o nie starać, gdyż obecny stan dróg na Podhalu jest nie do zaakceptowania. (AGN)

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3