Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak jak się marzy: mocny silnik w niewielkim samochodzie

Janusz Michalczak
Przód samochodu wyróżnia się paskami świateł LED
Przód samochodu wyróżnia się paskami świateł LED Janusz Michalczak
Peugeot 308 1.2 130 KM. Motoryzacja rozwija się dziś w części pod znakiem downsizingu - do dużych pojazdów trafiają małe, mocne jednostki napędowe, często 1-litrowe.

Czy to ma sens? Można na ten temat długo rozmawiać. Z pewnością jednak takie mocniejsze jednostki nie budzą większych wątpliwości w samochodach małych i kompaktowych. Peugeot 308 z silnikiem 1.2 Pure Tech jest tu bardzo dobrym przykładem.

Elastyczny i ekonomiczny

Silnik ten cechuje wysoka elastyczność. Ma on najkorzystniejszy w swojej klasie współczynnik mocy przy niskich prędkościach obrotowych (aż 95 proc. momentu dostępne jest w zakresie od 1500 do 3500 obr./min.). To się wyczuwa. Auto świetnie przyspiesza. Dodatkowej frajdy z jazdy dostarczają łopatki do ręcznej zmiany biegów i szybka skrzynia biegów. Co ważne, silnik ten, uznany w 2015 i 2016 roku za najlepszy na świecie, pali niewiele. W mieście na poziomie 5,5-6,6 l benzyny, na trasie potrafi zejść nawet do 4,5 l. Korzystne parametry ekonomiczne to zasługa znacznie obniżonej masy tego pojazdu w stosunku do poprzednika (aż o 140 kg), a także niezwykle korzystnego współczynnika oporu powietrza na poziomie 0,28. Auto jest bogato wyposażone. Ma wygodne, bardzo dobrze wyprofilowane fotele i w tej wersji szklany dach. Manewrowanie nim na parkingu ułatwia m.in. elektryczne wspomaganie kierownicy i kamera cofania ze świetnej jakości obrazem.

Dla obytych z elektroniką

To auto zaprojektowane zostało z myślą o ludziach obeznanych z nowoczesnymi multimediami.

Ekran główny, umieszczony na środkowej konsoli, ma wiele funkcji, które wyeliminowały klasyczne przyciski i pokrętła sterujące, np. zestawem audio. Nie ma nawet wyprowadzonego na zewnątrz sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem (rozwiązanie to znane m.in. z Cactusa stosowane jest dziś coraz powszechniej w samochodach francuskich). Za pomocą interfejsu dotykowego kierowca reguluje klimatyzację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski