Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak, jakby palił litr benzyny

Janusz Michalczak
Model napędzany wodorem ma podobny zasięg jak auto z silnikiem benzynowym
Model napędzany wodorem ma podobny zasięg jak auto z silnikiem benzynowym hyundai
HYUNDAI IX35 FUEL CELL. Model ten rozwija prędkość maksymalną 160,93 km/h i może przejechać 594 km na jednym zbiorniku paliwa, którego napełnienie wodorem trwa zaledwie kilka minut. Auto jest znacznie cichsze niż wersja benzynowa, a przyspiesza porównywalnie

Ix35 Fuel Cell jest modelem, który powstał w ramach programu prowadzonego od 1998 r. w centrum badawczym nad ogniwami paliwowymi w południowokoreańskim Instytucie Rozwoju Technologii Ekologicznej Hyundaia. Koreańska firma jest pierwszym na świecie producentem motoryzacyjnym, który rozpoczął masową produkcję bezemisyjnego - napędzanego wodorem - modelu samochodu.

3 mln km oraz wiele lat testów i badań
Technologia zastosowana w samochodzie jest efektem ponad 14 lat badań, inwestycji rzędu kilkuset milionów euro oraz pracy setek inżynierów, zatrudnionych w Hyundai Eco Technology Research Institute.

Auto przejechało w fazie testów ponad 3 miliony kilometrów po drogach Europy, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych.
Ix35 Fuel Cell przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,5 sekundy, rozwija prędkość maksymalną 160,93 km/h i może przejechać 594 km na jednym zbiorniku paliwa, którego napełnienie wodorem trwa zaledwie kilka minut. Tylko 9,5 grama wodoru wystarcza, aby ix35 Fuel Cell przejechał kilometr.

W przeliczeniu na standardowe paliwo, jeden litr to wszystko, czego potrzebuje układ napędowy, aby pokonać dystans 27,8 km. Najważniejsza cecha ix35 Fuel Cell to całkowity brak emisji CO2. Jest to zgodne z polityką Unii Europejskiej, która systematycznie wprowadza coraz ostrzejsze ograniczenia emisji CO2 dla pojazdów spalinowych - aż do poziomu 130 g/km do 2015 roku i 95 g/km do 2020 roku. Osiągi tego pojazdu można porównywać z samochodami, które obecnie wyposażone są w 2-litrowe silniki spalinowe.

Sercem auta są ogniwa paliwowe, które - dzięki łączeniu się wodoru z tlenem - produkują energię elektryczną. Stały prąd przekształcany jest w nich na przemienny, wielofazowy. To on zasila silnik elektryczny pojazdu. Auto wyposażone jest w zestaw akumulatorów litowo-polimerowych. Rolę skrzyni biegów pełni reduktor zespołu napędowego, który dostosowuje prędkość obrotową silnika do prędkości samochodu.

Na początek tylko w wielkich stolicach
Do dzisiaj Hyundai oddał do dyspozycji klientów flotowych blisko 1000 egzemplarzy modelu ix35 Fuel Cell. Głównym celem producenta jest rynek europejski, dla którego Komisja Europejska stworzyła planowaną mapę sieci wodorowych stacji paliw. Prym wiedzie w tej dziedzinie Londyn, gdzie wdrażany jest europejski projekt HyFIVE upowszechniania ogniw wodorowych.

Wśród partnerów tego projektu są tacy producenci samochodów jak: BMW, Daimler, Honda i Toyota, a także Air Products. W pierwszej kolejności jego beneficjentami będą - poza wspomnianym już Londynem, gdzie trafiło 75 ekologicznie czystych samochodów - duże europejskie miasta, m.in. Kopenhaga, Bolzano, Innsbruck, Monachium i Stuttgart.

Na początek w Londynie pojawiły się dwie stacje paliwa wodorowego, pięć bezemisyjnych autobusów, a także charakterystyczne taksówki z silnikiem napędzanym wodorem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski