Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tankujemy z umiarem

JACEK ŚWIDER
Mniej tankujemy benzyny i oleju napędowego Fot. Wojciech Matusik
Mniej tankujemy benzyny i oleju napędowego Fot. Wojciech Matusik
W kryzysie z umiarem napełniamy baki samochodów. Firmy też wydają mniej na benzynę, gdy wzrost gospodarczy hamuje. Rafinerie mają słabsze wyniki finansowe. W Polsce sprzedaż paliw spada znacząco już kolejny rok. Najgorszy był jednak I kwartał 2013 r. Następne miesiące przyniosły tylko niewielką poprawę.

Mniej tankujemy benzyny i oleju napędowego Fot. Wojciech Matusik

PALIWA. Polscy kierowcy coraz rzadziej pojawiają się stacjach benzynowych. To efekt kryzysu gospodarczego i... przemytu tańszej benzyny z zagranicy.

- Nie mam złudzeń - ten rok będzie czasem dalszych spadków sprzedaży paliw - przekonuje w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Dodaje, że tylko sprzedaż autogazu utrzymuje się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego.

Z wyliczeń POPiHN wynika, że od stycznia do końca maja - dokładne dane za II kwartał będą znane w przyszłym tygodniu - zakupy oleju napędowego do aut z silnikami Diesla były w Polsce o blisko 10 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nieco lepiej było z benzyną - spadek o około 5 proc. w I kwartale. Jak informują przedstawiciele POPiHN, sprzedaż benzyn zaczęła rosnąć w czerwcu, a wakacje powinny poprawić sytuację.

Kierowcy w okresie wakacyjnym kupują znacznie więcej benzyny, choć ta zazwyczaj drożeje w lipcu i sierpniu. Obecnie ceny na stacjach również rosną i nie brakuje prognoz sugerujących dalsze podwyżki.

- Mniejsze zakupy benzyny mogą być efektem zubożenia społeczeństwa i oszczędności czynionych przez gospodarstwa domowe - sugeruje Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. - Do spadku sprzedaży oleju napędowego przyczynia się kryzys gospodarczy, ale nie bez znaczenia jest też szara strefa w handlu paliwami - tłumaczy ekspert POPiHN. Szacuje się, że straty Skarbu Państwa tylko z tytułu nielegalnego sprowadzania do Polski oleju napędowego sięgają 3-4 mld złotych rocznie.

Kłopoty na rynkach paliwowych widoczne są w wynikach finansowych firm z branży petrochemicznej. PKN Orlen poinformował wczoraj o stracie sięgającej 206 mln zł w II kwartale (w ubiegłym roku strata sięgała około 5 mln zł). We wczorajszym raporcie spółki wyjaśniono: "Na wszystkich rynkach, na których obecny jest koncern, mieliśmy do czynienia ze spadkiem konsumpcji benzyn, a na rynku polskim również oleju napędowego".

Zarząd Orlenu narzeka też na spadek możliwych do utrzymania poziomów marż rafineryjnych oraz na niekorzystne, kryzysowe "otoczenie makroekonomiczne".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski