Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tańsza w utrzymaniu

Redakcja
Fiat brava jest jednym z tych samochodów, które na stałe wrosły w polski pejzaż motoryzacyjny. Od prawie pięciu lat model ten sprzedawany jest w naszym kraju i trzeba przyznać, że rodacy kupują go dość chętnie ze względu na wciąż atrakcyjną linię stylizacyjną oraz dobre osiągi.

Przymiotnik "tania" odnosi się w przypadku bravy w wersji diesel do kosztów eksploatacji, nie zaś do ceny zakupu

 Od niedawna fiat brava produkowany jest również w wersji silnikowej napędzanej ropą. To ukłon Fiata w stronę tych, którzy w obliczu rosnących wciąż cen paliw decydują się na zakup bardziej oszczędnego i bardziej ekonomicznego, a co za tym idzie tańszego w eksploatacji samochodu z silnikiem diesla.
 Jeśli chodzi o nadwozie to jest ono identyczne jak w wersjach napędzanych jednostkami benzynowymi. Tylko bystre oko dostrzeże trzy literki JTD umieszczone na przednim błotniku bravy (świadczą one o tym, że samochód posiada silnik diesla). Cała reszta pojazdu pozostaje bez zmian. Jest to ta sama funkcjonalna, oryginalna karoseria i wciąż to samo poprawnie zaprojektowane, w miarę obszerne (jak na tę klasę samochodu) wnętrze. Istotne zmiany dostrzec można dopiero po uniesieniu maski silnika w górę.
 Ułożony poprzecznie z przodu samochodu silnik to jednostka wysokoprężna, wyposażona w system common rail. Budowa motoru jest prosta: jeden wałek w głowicy, cztery cylindry i osiem zaworów. Z pojemności skokowej 1910 cm sześc. silnik bravy uzyskuje maksymalną moc 105 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr./min. Od 0 do setki "dieselowska" brava przyspiesza w 11,1 sekundy, zaś szybkość maksymalna jaką potrafi rozwinąć wynosi 185 km/godz.
 Trzeba przyznać obiektywnie, że powyższe parametry niewiele odbiegają od parametrów jednostek benzynowych. Silnik diesla ma jednak tą przewagę nad silnikiem napędzanym etyliną, że jego średnia spalania jest znacznie niższa. W przypadku bravy wynosi 5,5 litra ropy na sto, co pozwala na pokonanie dystansu 900 kilometrów bez konieczności postoju pod dystrybutorem. To naprawdę doskonały wynik. W wielu przypadkach na miarę wyboru pomiędzy "benzyniakiem", a "ropniakiem".
 Fiat brava z silnikiem diesla wyposażony jest seryjnie w: ABS, dwie poduszki powietrzne, przednie napinacze pasów bezpieczeństwa, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie podnoszone szyby przednie, centralny zamek, regulowany na wysokość fotel kierowcy, składane oparcia tylnych siedzeń, regulację wysokości kolumny kierownicy oraz radiomagnetofon. W opcji: klimatyzacja oraz boczne poduszki powietrzne. Cena ciut powyżej 50 tysięcy złotych.

MH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski