Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tatry. Tatrzański Park Narodowy będzie zarabiał na... sprzedaży lodów przy szlakach

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Dolina Strążyska. Przy tym szlaku prowadzona będzie sprzedaż lodów
Dolina Strążyska. Przy tym szlaku prowadzona będzie sprzedaż lodów Łukasz Bobek
Tatrzański Park Narodowy będzie zarabiał na… lodach. Te będą sprzedawane w Kuźnicach, a także u wylotu dolin Strążyskiej i Kościeliskiej. To kolejny nietypowy asortyment, jaki pojawia się na szlakach. Przed rokiem park uruchomił stoisko z ubraniami.

Tatrzańskie szlaki, choć dzikie i teoretycznie z dala od cywilizacji, okazują się być także doskonałym źródłem przychodu. Wystarczy zaznaczyć, że rocznie na górskie ścieżki w Tatrach wchodzi ponad 4,5 mln osób – w ubiegłym roku było to ponad 4,7 mln. Na takim tłumie można nieźle zarobić. A że duża ilość turystów pociąga za sobą także większe koszty utrzymania szlaków, czy sprzątania po gościach, Tatrzański Park Narodowy szuka każdej możliwości zdobycia funduszy. W marcu m.in. podniósł ceny za bilety. Teraz dorosły wędrowiec musi zapłacić za jednorazowe wejście na szlak 9 zł, a dziecko – 4,5 zł.

Teraz pieniędzy park szuka w… lodach. TPN ogłosił właśnie przetarg na wydzierżawienie trzech punktów do sprzedaży lodów. Te mają się znajdować w Kuźnicach – w budynku starej wozowni, przy drodze na szlak na Halę Gąsienicową, czy Kasprowy Wierch, u wylotu Doliny Kościeliskiej – między budynkiem Myszka a Starą Gajówką. W tych dwóch miejscach w ubiegłym roku sprzedawane były już lody. Tyle, że w Kuźnicach sprzedaż prowadzona była w budynku, a w Kościeliskiej – na zewnątrz. W najbliższe wakacje dojdzie jeszcze trzeci punkt – w Dolinie Strążyskiej. Stragan z lodami będzie rozstawione za toaletami, za kasę biletową, już na szlaku.

TPN chce za wydzierżawić wszystkie trzy punkty jednemu najemcy, a minimalny czynsz ma wynieść 54 tys. zł. Przy czym czynsz to prowizja od prognozowanego zysku ze sprzedaży lodów. Co ciekawe, TPN szuka dużego gracza. A do dlatego, że do przetargu może przystąpić firma, która działa min. od trzech lat i w latach 2020-2022 wykaże wysokości obrotów nie mniejszą niż aż 30 mln zł.

Magda Zwijacz-Kozica z Tatrzańskiego Parku Narodowego mówi, że park szuka firmy dużej, z doświadczeniem, która wie jak prowadzić sprzedaż lodów, a przez to niejako da gwarancję, że nie będzie z nią żadnych problemów – zarówno dla parku, jak i dla turystów.

To kolejny nietypowy sposób zarobku na terenie parku narodowego. Przed rokiem TPN uruchomił na Palenicy Białczańskiej stoisko z ubraniami marki „Piyknie”. Obok niego przechodził każdy turysta, który zapłacił za wstęp na szlak do słynnego stawu. Kilka lat wcześniej z kolei TPN wraz z prywatnym przedsiębiorcą uruchomił foodtruck z jedzeniem pod szyldem „Bystro - Szlakiem Smaku”.

O ile gastronomia nie przeszkadzała turystom, bo i tak wcześniej były budki z jedzeniem przy wejściach na szlak, o tyle sprzedaż odzieży nie wszystkim się podobała. Turyści podnosili, że górski szlak turystyczny to nie bazar.

– Głównym zadaniem parku jest ochrona przyrody. Ale przy tak dużym ruchu turystycznym wymaga to znacznych środków, które Park musi pozyskać samodzielnie. Dodatkowe fundusze wesprą zatem działalność statutową Parku, czyli wszelkie wydatki związane z jego udostępnianiem i ochroną. Chcemy rozwijać ofertę dodatkową na wysokim poziomie, myśląc również o ekologii. Dlatego do lodów serwowanych w wafelkach nie dodajemy chusteczek, łyżeczek, nie chcemy tworzyć śmieci - mówi Szymon Ziobrowski z Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Jak mówi TPN, Lody mają być "eko", z lokalnych produktów, co ma być dodatkową wartością.

Pogrzej Roberta Janika, byłego naczelnika TOPR

Zakopane. Ostatnia droga Roberta Janika - ratownika, lekarza...

od 12 lat
Wideo

echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski