MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Narzekasz na swój bank? Zmień go - teraz jest łatwiej

Joanna Pieńczykowska
Wybrane tanie ROR-y
Wybrane tanie ROR-y
Od nowego roku każdy z nas znacznie łatwiej i szybciej niż do tej pory może przenieść swoje konto oszczędnościowo-rozliczeniowe z jednego banku do takiego, który bardziej nam odpowiada. Od 1 stycznia obowiązuje rekomendacja Związku Banków Polskich wprowadzającą nowe, bardziej przyjazne dla klientów zasady przenoszenia kont ROR.

Zgodnie z nowymi przepisami to nowy, wybrany przez klienta bank, a nie on sam, będzie zobowiązany załatwić wszelkie biurokratyczne, czasochłonne formalności związane z zamknięciem starego rachunku, przekazaniem zgromadzonych na koncie środków. Wystarczy, że klient przekaże nowemu bankowi odpowiednie do tego pełnomocnictwa, a on wyręczy nas prawie we wszystkim, nawet poinformuje pracodawcę i ZUS o nowym numerze rachunku.

To zmiana, którą wymusiła Komisja Europejska. Zauważyła ona, że w całej Unii rotacja między bankami jest niewielka, co sprawia, że instytucje finansowe nie dbają o klientów, za to nakładają na nich stosunkowo wysokie opłaty za wszelkie usługi. Bruksela, ułatwiając przenosiny, chce doprowadzić do większej konkurencji między instytucjami finansowymi i wymusić wyższą jakość usług.

Do tej pory przeniesienie rachunku osobistego z banku do banku, mimo że nie było z reguły utrudniane, wymagało sporo zachodu: trzeba było np. od nowa ustalić zlecenia stałe, wpisać numery odbiorców rachunków, pozamykać sprawy w starym banku, poinformować pracodawców albo ZUS o nowym numerze konta. - To właśnie dlatego wiele osób, nawet jeśli nie są zadowolone z poziomu obsługi w dotychczasowym banku, bardzo niechętnie zmienia go na inny - mówi Justyna Szafraniec, analityk Finamo.

Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie portalu AlertFinansowy.pl przez instytut Homo Homini. Okazuje się, że aż 55 proc. Polaków zdecydowałoby się na zmianę placówki, której powierzają zarządzanie swoimi oszczędnościami, jeśli okazałoby się to prostsze niż obecnie, niezajmujące czasu i wymagające tylko jednej wizyty. Z tych samych badań wynika też, że 20 proc. Polaków niezadowolonych jest z obecnego konta ROR. Dlatego też wielu ekspertów uważa, że spora grupa Polaków wykorzysta nowe przepisy i poszuka lepszej oferty.

Kto na tym skorzysta? Klienci, bo większa konkurencja wymusi lepszą jakość obsługi. Ale nowe przepisy to też szansa dla mniejszych banków na zdobycie nowych klientów.

Aż 55 proc. Polaków deklaruje, że zmieniłoby bank, gdyby było to prostsze i szybsze

Banki twierdzą, że są przygotowane do wdrożenia rekomendacji. Niektóre już z dużym wyprzedzeniem wprowadziły korzystne dla klientów rozwiązania. Na przykład mBank już w wakacje organizował akcję "ROR-Off", w której zachęcał do przenosin. Dodatkowo w ostatnich dniach uruchomił specjalną aplikację internetową umożliwiającą szybkie samodzielne zaimportowanie danych ze starego konta, np. listy odbiorców przelewów wraz z numerami kont, listy zleceń stałych itp.

Związek Banków Polskich przygotował specjalny poradnik dla osób podejmujących "przeprowadzkę". Można go znaleźć na stronie www.zbp.pl.

Jak zmienić konto? Najlepiej zacząć od wizyty w wybranym, najwygodniejszym dla nas oddziale i złożyć wniosek o przeniesienie rachunku. Wniosek można znaleźć w oddziale lub na stronach internetowych banków.

Nowy bank na specjalne życzenie klienta może zająć się realizacją procesu przeniesienia ROR i ewentualnym rozwiązaniem umowy z dotychczasowym bankiem. Jeśli więc chcesz, by nowy bank załatwił za ciebie wszelkie formalności, podpisz odpowiednie pełnomocnictwo. "Pamiętaj jednak, że podpis musi być identyczny jak wzór, który złożyłeś w starym banku" - przypominają eksperci ZBP.

We wniosku o przeniesienie rachunku trzeba wskazać, jakie usługi chcemy przenieść. Można przenieść tylko te, które są dostępne w ofercie nowego banku. Podaj też dokładną datę, od której transferowane usługi mają być realizowane.

Dotychczasowy bank będzie miał 7 dni roboczych na przekazanie nowemu pełnych informacji na temat konta. Nie będzie mógł pobrać za to opłaty, chyba że rachunek był otwarty krócej niż 12 miesięcy. Na życzenie nowy bank może również informować osoby trzecie, np. pracodawców czy ZUS, o szczegółach nowego rachunku (poda mu np. informację o nowym numerze konta, o terminie, od którego mają być realizowane płatności).

Przeniesienie ROR nie oznacza, że będzie można pozostawić stary numer. Niestety, każdy bank ma charakterystyczną dla siebie numerację.

Pamiętajmy też, że przeniesienie rachunku lub usług płatniczych do nowego banku nie zwalnia z uregulowania zobowiązań związanych z tym rachunkiem. Oczywiste jest, że trzeba spłacić wszelkie długi i ponieść wymagane opłaty, oddać karty, blankiety czekowe itp.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski