Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teleopieka dla starszych i niesamodzielnych krakowian. Na razie pilotażowo

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Fot. Medycyna Praktyczna
Doradca medyczny dostępny pod telefonem odpowie na pytania zaniepokojonych osób starszych i niesamodzielnych, da podpowiedź, gdzie i jakiej pomocy szukać, a także jak samodzielnie radzić sobie z dolegliwościami. Kraków uruchamia pilotażowy program teleopieki dla mieszkańców.

Teleopieka to usługa informacyjna świadczona za pośrednictwem telefonu. Program w Krakowie jest realizowany od 15 października do 31 grudnia br. przez Biuro ds. Ochrony Zdrowia we współpracy ze spółką Medycyna Praktyczna i Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym, przekształcanym w Miejskie Centrum Opieki dla Osób Starszych, Przewlekle Niepełnosprawnych oraz Niesamodzielnych.

Uruchomiona infolinia działa w godz. 8-20 przez siedem dni w tygodniu z wyłączeniem dni świątecznych. Pod numerem telefonu (12) 446 54 65 dyżurują doradcy medyczni: pielęgniarki i ratownicy medyczni wspierani przez zespół lekarzy specjalistów.

Odpowiedzą oni na pytania dzwoniących osób starszych i niesamodzielnych, rozpoznają sytuację na podstawie wywiadu medycznego, zaproponują rozwiązanie, uwzględniając rodzaj potrzebnej pomocy oraz zasady udzielania świadczeń dostępnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Doradcy będą też przekazywać praktyczne zalecenia co do dalszego postępowania – dotyczące zarówno korzystania ze świadczeń zdrowotnych, jak i sposobów samodzielnego łagodzenia dolegliwości.

Ponadto na wniosek Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Krakowie grupa pacjentów licząca do 30 osób zostanie objęta telefonicznym monitorowaniem. Doradcy będą cyklicznie kontaktować się ze wskazanymi osobami, aby sprawdzić, jak radzą sobie z realizacją zaleceń i w razie potrzeby wesprzeć ich potrzebnymi informacjami.

Efekty i wnioski z pilotażu będą stanowiły wskazówkę przy uruchamianiu zadania teleopieki w Miejskim Centrum Opieki dla Osób Starszych, Przewlekle Niepełnosprawnych oraz Niesamodzielnych w Krakowie w przyszłym roku.

Według szacunków 140 tys. starszych i niesamodzielnych mieszkańców Krakowa to potencjalni korzystający z infolinii w ramach usługi teleopieki.

Teleopieka pomaga pacjentom zagubionym w systemie ochrony zdrowia. Doradca odpowiada na takie pytania jak np.: czy mój problem wymaga pilnej interwencji medycznej, czy powinienem zgłosić się do lekarza, gdzie znajdę odpowiednią placówkę. Po przeprowadzeniu wywiadu medycznego może się okazać, że wizyta u lekarza nie jest konieczna w danym przypadku – wówczas doradca przekaże dokładne instrukcje i zalecenia, jak samodzielnie poradzić sobie z zaistniałym problemem, a także na jakie symptomy trzeba pozostać wyczulonym, żeby nie przeoczyć sytuacji, w której wizyta u lekarza będzie wskazana.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski