Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test Fiata Tipo 1.4 95 KM. Nowa propozycja dla wymagających

Janusz Michalczak
Przód z wąskimi światłami i lamelowanym wlotem powietrza
Przód z wąskimi światłami i lamelowanym wlotem powietrza fot. Janusz Michalczak
Dla osób, które mają w pamięci model o tej samej nazwie produkowany w latach 1988-1995, pierwsze zetknięcie się z najnowszym sedanem jest mocno zaskakujące.

Auto bardziej kojarzy się z limuzyną klasy wyższej niż z klasycznym kompaktem. Nowe Tipo jest pojazdem, który należy do rynkowej czołówki - obok astry i octavii. Na korzyść tego samochodu przemawia jego zaskakująco atrakcyjna cena, standardowe wyposażenie oraz przestronność. Samochód w wersji podstawowej kosztuje 43,2 tys. złotych (silnik 1.4 o mocy 95 KM).

Może wiele przewieźć

Jest to kolejny samochód na rynek globalny (jedynie w Turcji sprzedawany jest pod nazwą Aegea, która świetnie się tam przyjęła). Auto swobodnie mieści pięciu wysokich pasażerów (1,88 m z przodu i 1,80 m z tyłu). Także pod względem ilości miejsca na nogi należy do motoryzacyjnej czołówki.

Zaletą Fiata Tipo jest również duży, łatwo dostępny bagażnik, jeden z najbardziej pojemnych w tym segmencie (520 litrów), który może zostać powiększony po rozłożeniu dzielonej kanapy tylnej (60/40), w całości lub częściowo.

Poza tym auto ma liczne małe, praktyczne schowki. Możemy w nich przechowywać butelki z napojami, smartfony i tablety. W sąsiedztwie dźwigni zmiany biegów znajdują się porty USB oraz AUX, do których można podłączyć urządzenia elektroniczne.

Stojąc na parkingu auto wcale nie sprawia wrażenia kompaktu. Wiele osób twierdzi, że patrząc na nie z przodu ma się wrażenie podobieństwa do najnowszej Alfy Romeo Giulia. Do tego ma dopracowaną aerodynamiczną sylwetkę, którą charakteryzuje bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza Cx=0,29.

Wnętrze zostało skutecznie wytłumione dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów dźwiękochłonnych oraz użyciu wysokiej klasy elementów mocujących silnik i zawieszenie.


Bogaty standard

Deska rozdzielcza nie poraża szczególną urodą i jakością materiałów. Za to fotele są dopasowane i wygodne. Auto wyróżnia się bogatym standardowym wyposażeniem także w wersji podstawowej. Mamy kompleksowy system stabilizacji toru jazdy (ESC z asystentem hamowania awaryjnego, system kontroli trakcji), a także system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu.

Na wyposażeniu standardowym jest też klimatyzacja manualna, poduszki powietrzne kierowcy oraz pasażera z przodu, a także kolumna kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach i elektryczne wspomaganie kierownicy z trybem CITY.

Tipo osiąga maksymalną prędkość 185 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy. Pali umiarkowanie: w jeździe mieszanej zużycie paliwa nie przekraczało 5,7 l, a w mieście - 7,6 l.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski