Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test Renault Scenic 1.6 dci. Tym samochodem eco-driving jest znacznie łatwiejszy niż innymi

Janusz Michalczak
Także opływowe kształty sprawiają, że auto pali mniej (Cx=0,26)
Także opływowe kształty sprawiają, że auto pali mniej (Cx=0,26) Fot. Janusz Michalczak
Renault przywiązuje duże znaczenie do jazdy oszczędnej, a przy tym ekologicznej, która na Zachodzie określana jest mianem eco-drivingu.

W przypadku nowych modeli francuskiego koncernu eco-driving jest dużo łatwiejszy za sprawą specjalnego oprogramowania - w tym przypadku systemu R-Link2, który umożliwia sterowanie rozmaitymi funkcjami samochodu, a także trybami jazdy.

Aby sugestie dla kierowcy nie były zanadto skomplikowane, ukazano jazdę oszczędną poprzez animowane ideogramy. Jednym z nich jest niewielka gałązka z ,,rosnącymi” na niej listkami. Kiedy pojawiają się kolejne - wiadomo, że auto spala mniej paliwa. Z takich podpowiedzi chętniej być może skorzystają panie.

Inną wskazówką jest pojawiająca się krzywa, która ma wyraźnie zaznaczony zakres jazdy ekologicznej. Informację stanowi również podświetlenie deski rozdzielczej. Kiedy jest ono zielone - przypomina nam, że jedziemy w trybie ekologicznym, gdy świeci się na czerwono - w sportowym. W przypadku tego ostatniego na wyświetlaczu umieszczonym za kierownicą pojawiają się dwa wykresy. Jeden informuje o obecnym momencie obrotowym, a drugi - o wykorzystywanej mocy silnika.

Na dużym wyświetlaczu o przekątnej 8,7 cala zauważymy również zielony liść, który zmniejsza się np. w chwili gwałtownego przyspieszania i zwiększa, gdy odpowiednio szybko redukujemy biegi przechodząc na wyższe, bądź też gdy zdejmujemy nogę z pedału gazu. Mamy tu również precyzyjną informację o kilometrach, które udało nam się zaoszczędzić dzięki rozważnej jeździe. System dodatkowo oferuje uproszczony instruktaż eco-drivingu.

W Krakowie przydaje się też informacja o aktualnym poziomie zanieczyszczenia powietrza. Gdy jest ono bardzo zanieczyszczone, powinniśmy uruchomić filtr kabinowy i zamknąć okna, choć tak naprawdę nie wiadomo, czy tą metodą unikniemy kontaktu z toksycznymi substancjami w powietrzu.

Scenic jest bardzo udaną konstrukcją. Auto podoba się wizualnie m.in. za sprawą dwukolorowej karoserii i wstawek z różnych tworzyw. We wnętrzu oferuje wiele miejsca oraz liczne, przemyślane schowki. Największy, w formie średniej wielkości kubła, odsuwany, znajduje się pod deską rozdzielczą. Mamy tu również przesuwany panel środkowy z podłokietnikiem i schowkami, co pozwala na przewożenie rozmaitych drobnych przedmiotów w bezpośrednim sąsiedztwie kierowcy.

Samochód wyposażony jest w wiele systemów zapewniających bezpieczeństwo jazdy. Przezierny wyświetlacz ostrzega nas kolorem, gdy niebezpiecznie zbliżamy się do pojazdu przed nami i podaje informację o ograniczeniach w prędkości.

Scenic rzeczywiście pali niewiele. W jeździe mieszanej, potrafi zejść do poziomu 6,5 l oleju napędowego na 100 km.

WIDEO: Zaoszczędzisz przy tankowaniu, ale stracisz u mechanika. Eco driving tylko dla rozsądnych

Źródło: TVN Turbo/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski