Tiry ominą lotnisko, ale dopiero za kilka lat

Grzegorz Skowron
Inwestycje. Wraca pomysł budowy nowej drogi omijającej łukiem port lotniczy w Balicach. Potrzeba na nią co najmniej 50 mln zł. Ostatnią szansą ich pozyskania są fundusze unijne.

To było wielkie wydarzenie. Władze Małopolski, Krakowa, lotniska w Balicach oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisały porozumienie na rzecz przebudowy układu dróg przy porcie lotniczym. Stało się to dokładnie... 10 lat temu.

Zamiast dwupasmówki prowadzącej z Krakowa na lotnisko, nowej drogi wojewódzkiej pozwalającej tirom ominąć port lotniczy oraz nowego zjazdu z autostrady - mamy prowizorkę. Wybudowano jedynie ronda w miejscu sześciu skrzyżowań. Wprawdzie nieco usprawniają one komunikację, ale w okolicy nadal tworzą się korki, bo ruch lokalny miesza się z tym, który tworzą pasażerowie jadący w stronę terminala.

Do tego auta blokuje jeszcze przejeżdżający co pół godziny pociąg. Konieczne jest wtedy opuszczanie szlabanów i zatrzymywanie ruchu samochodowego. - Już dziś w tych miejscach tworzą się korki. Za kilka lat układ komunikacyjny na Balicach stanie się kompletnie niewydolny - przyznaje marszałek województwa Jacek Krupa, który polecił przeprowadzenie analiz dotyczących powrotu do dawnego pomysłu.

- Jego realizacja to perspektywa pięciu, sześciu lat. Chcielibyśmy sfinansować inwestycję z unijnych pieniędzy, które mamy do dyspozycji - dodaje marszałek. Koszty szacowane są na ok. 50-60 mln złotych.

Planów sprzed 10 lat nie da się jednak zrealizować w pełnym zakresie. Jednym z najważniejszych elementów inwestycji była nowa trasa Balicka, dwupasmowa droga wychodząca z ul. Armii Krajowej w Krakowie i biegnąca do lotniska w Balicach. W roku 2007 władze miasta deklarowały przyśpieszenie jej budowy tak, by w 2011 r. była przejezdna. Obecnie mowa jest najwcześniej o roku... 2030. - To tak, jakby w ogóle miasto nie zamierzało jej realizować - słyszymy od jednego z krakowskich urzędników.

Aktualne pozostaje więc przede wszystkim wybudowanie nowego odcinka drogi wojewódzkiej Zabierzów - Kryspinów. Jadące od Zabierzowa ciężarówki zamiast skręcać w stronę lotniska jechałyby prosto i po 3 km docierałyby do ul. Olszanickiej, wyprowadzającej ruch z Krakowa od strony Woli Justowskiej. Potem skręcałyby w stronę istniejącego już ronda rozprowadzającego ruch na lotnisko i do Kryspinowa. Obecny układ dróg i rond w sąsiedztwie samego lotniska stałby się (zgodnie z pierwotnymi planami) układem wewnętrznym, korzystaliby z niego tylko ci, którzy przyjeżdżają na lotnisko.

- To bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia pasażerów, okolicznych mieszkańców i pracowników lotniska - komentuje Radosław Włoszek, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Wciąż aktualna pozostaje sprawa przebudowy zjazdu z autostrady do portu lotniczego. Ale tego można spodziewać się przy okazji poszerzania A4 między Balicami a zjazdem na Zakopane. Na tym odcinku autostrada ma tylko po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, za kilka lat będzie mieć trzy.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 12

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krak

Taa wiadukt żeby zaraz szedł koło okien hotelu który wybudowano przy lotnisku... jak budowali ronda i tory na lotnisko (bocznicę) trzeba było wykopać dziurę na tunel pod torami, ale o tym nikt nie myślał. Co ekipa rządząca, co prezes portu to inna wizja rozwoju i rozwiązania problemu, a stałego programu rozwoju brak i każdy dodaje coś od siebie, co czasem nie pasuje do reszty.
Niebawem rozpocznie się budowa drugiej estakady na terminal lotniczy, ale tym razem z hotelu. Czy nie można było tego zrobić przy budowie terminalu?? To kolejne utrudnienia i kolejne zamieszanie i dokładanie swojej cegiełki... do większego burdelu prowadzonego bez przemyślenia.

a
abaqus

Są ważniejsze rzeczy, znacznie bardziej pilne niż trasa balicka

J
Jopek

Na miasto nie ma się co oglądać. Do wyborów nikt tam palcem nie ruszy. Istotne, aby w projekcie inwestycji uwzględnić jednak trasę Balicką. Może trafi nam się nowy Prezydent z "jajami", który podejmie temat.

G
Gość

Najważniejszy byłby jednak wiadukt, by uniknąć zatrzymywania ruchu na przejeździe kolejowym. Nie szlabany, lecz wiadukt. względnie tunel.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3