Tłoczno na wojewódzkich

SYP
POWIAT OLKUSKI. Codziennie ulicą Kościuszki w Olkuszu przejeżdża 17 tys. 137 aut. To najbardziej zatłoczony odcinek dróg wojewódzkich w Małopolsce.

Fot. Jacek Sypień

Przez cały ubiegły rok odbywał się pomiar ruchu na drogach wojewódzkich w Małopolsce, administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Kolejne pomiary odbywały się w marcu, lipcu, wrześniu i grudniu. Na drogach wojewódzkich w Małopolsce wyznaczono 157 punktów pomiarowych. Organizacja pomiaru ruchu na drogach wojewódzkich Małopolski kosztowała ZDW pół miliona złotych. Takie pomiary organizowane są, co pięć lat. W 2005 r. ulicą Kościuszki przejeżdżało, 15 tys. 476 aut, zatem w ciągu minionych pięciu lat natężenie ruchu wzrosło o prawie 10 proc. Co ciekawe, na pozostałych odcinkach drogi 791 ruch jest znacznie mniejszy. Z Klucz do Olkusza przejeżdża tą drogą 6321 aut na dobę, czyli o 14 proc. więcej, niż w 2005 roku, kiedy przejeżdżało tam średnio 5414 pojazdów. Z Klucz w stronę Ogrodzieńca jeździ tą drogą 3395 samochodów (dane z punktu pomiarowego w Ryczówku). Z kolei drogą 791 z Olkusza w stronę Trzebini przejeżdża 5274 aut (w 2005 roku - 4028). Zatem w ciągu minionych pięciu lat ruch na tym odcinku wzrósł o prawie 24 proc. Spory ruch jest także na drodze wojewódzkiej 783 z Olkusza do Wolbromia. Na punkcie pomiarowym w Rabsztynie naliczono 8858 pojazdów na dobę. Przed pięcioma laty przejeżdżało tam 7390 aut w ciągu doby, zatem natężenie ruchu wzrosło o 16 proc. Stosunkowo najmniejsze natężenie ruchu jest na wyremontowanej przed kilkoma laty drodze 773 prowadzącej z Olkusza w stronę Skały. Na odcinku Sieniczno - Sułoszowa przejeżdża 3683 aut na dobę. Jednak biorąc pod uwagę, że przed pięcioma laty jeździło tam 2223 aut na dobę, natężenie ruchu wzrosło o prawie 40 proc.

Natężenie ruchu jest jednym z czynników decydujących o wyborze danych odcinków dróg do remontu i modernizacji. Tymczasem przed ponad miesiącem władze województwa wykreśliły budowę południowo - wschodniej obwodnicy Olkusza z Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych MRPO na lata 2007-13. Obwodnica miała zaczynać się na drodze wojewódzkiej 791 za os. Młodych, następnie przechodzić skrajem os. Pakuska, przecinać trasę 94 i dochodzić do drogi wojewódzkiej 783 za przejazdem kolejowym w Rabsztynie. Dzięki temu auta omijałyby Olkusz. Teraz jeżdżą przez miasto. W efekcie, codziennie trasą 94 przez Olkusz przejeżdża 26 tys. 890 pojazdów.

(SYP)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie