Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Górki Narodowej pojedzie może za trzy lata

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Linia na Górkę Narodową będzie częścią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który dziś łączy Kurdwanów z Krowodrzą
Linia na Górkę Narodową będzie częścią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który dziś łączy Kurdwanów z Krowodrzą MAPA: Bogdan Nowak
Inwestycje. To ważna informacja, na którą mieszkańcy północy Krakowa czekali od wielu lat. W końcu został ogłoszony przetarg na budowę przedłużenia trasy tramwajowej z Krowodrzy Górki.

- Zakończyliśmy fazę planowania inwestycji i przechodzimy do jej realizacji - zapewnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Przetarg został rozpisany w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że wyłoniony wykonawca będzie miał za zadanie opracować projekt linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, uzyskać niezbędne pozwolenia na inwestycję i wybudować nową trasę wraz z układem drogowym. Na zwycięzcy przetargu będzie również spoczywał obowiązek przeprowadzenie testów nowego torowiska.

Zwycięzcę tak oczekiwanego przez mieszkańców północnego Krakowa przetargu poznamy 7 listopada. Biorąc pod uwagę możliwe odwołania od rozstrzygnięcia, urzędnicy ZIKiT-u na ostateczną decyzję związaną z wyłonieniem wykonawcy dają sobie czas do końca roku.

Szczegóły przetargu dotyczące m.in. terminów i etapowania inwestycji zostaną upublicznione jeszcze w tym tygodniu. Warunkiem jest publikacja zgłoszenia o tym zamówieniu publicznym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Wszystko dlatego, że budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową jest dofinansowana z dotacji unijnych. Szacunkowy koszt inwestycji, która będzie rozbudową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, to około 350 mln zł. Rozpisanie przetargu na tę inwestycję poprzedziło wydanie w marcu decyzji środowiskowej. Następnie pojawiło się od niej odwołanie, ale w czerwcu Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska umorzyła postępowanie w tej sprawie.

- Samo opracowanie dokumentacji projektowej może zająć kilka miesięcy - wskazuje Michał Pyclik.

Urzędnicy z ZIKiT-u zapewniają, że w ramach zaplanowanych prac przy budowie linii tramwajowej skorzystają również kierowcy. Do rozbudowy zostały wskazane ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

- Liczę na to, że linia tramwajowa zostanie otwarta w 2019 roku - podkreśla Jakub Kosek, przewodniczący Dzielnicy IV Prądnik Biały. Dodaje, że rozpoczęcie postępowania przetargowego ogranicza możliwość zmiany opracowanej dotąd koncepcji linii tramwajowej. - A mieszkańcy cały czas pytają m.in. o lokalizację ekranów akustycznych - zaznacza Jakub Kosek.

Rozpoczęcie budowy linii tramwajowej od lat oczekują mieszkańcy północnego Krakowa. Prace nad jej koncepcją ruszyły trzy lata temu, ale planowane rozpoczęcie budowy odwlekano w czasie. Brak postępów był jednym z powodów, dla których pod koniec grudnia ubiegłego roku protestowali mieszkańcy Górki Narodowej.

***

Przebieg nowej linii

Licząca 4,54 kilometrów długości planowana linia tramwajowa do Górki Narodwoej będzie prowadzić od istniejącej pętli Krowodrza Górka, przed ulicę Opolską, osiedle Prądnik Biały, ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Na ostatnim przystanku oprócz pętli tramwajowej, zaplanowano także terminal autobusowy.

W ramach inwestycji powstanie osiem przystanków po obu stronach jezdni oraz trzy parkingi typu park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową): przy pętli końcowej Górka Narodowa (256 miejsc), w granicach pasa drogowego w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka (97 miejsc) oraz w rejonie skrzyżowania Trasy Wolbromskiej z ul. Pachońskiego (112 miejsc).

Powstaną obiekty (oznaczenia cyfr na mapie z lewej strony), które pomogą kierowcom i pieszym w korzystaniu z nowej trasy : 1. wiadukt, po którym pojadą tramwaje, 2. tunel dla samochodów, 3. most na potoku Sudół, 4. przejście podziemne dla pieszych, 5. estakady nad potokiem Sudół, 6. most na rzece Białusze, 7. most na rzece Bibczance, 8. tunel tramwajowy pod linią kolejową.

(PD)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski