Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na północ Krakowa do poprawki

Małgorzata Mrowiec, Arkadiusz Maciejowski
Planowane inwestycje w ramach budowy linii tramwajowej:1. wiadukt, po którym pojadą tramwaje, 2. tunel dla samochodów, 3. most na potoku Sudół, 4. przejście podziemne dla pieszych, 5. most dla tramwajów na potoku Sudół, 6. most na rzece Białusze, 7. most na rzece Bibczance, 8. tunel tramwajowy pod linią kolejową
Planowane inwestycje w ramach budowy linii tramwajowej:1. wiadukt, po którym pojadą tramwaje, 2. tunel dla samochodów, 3. most na potoku Sudół, 4. przejście podziemne dla pieszych, 5. most dla tramwajów na potoku Sudół, 6. most na rzece Białusze, 7. most na rzece Bibczance, 8. tunel tramwajowy pod linią kolejową
Komunikacja. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu będą teraz analizować postulaty, które mieszkańcy zgłaszali podczas konsultacji w sprawie budowy nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej oraz tzw. trasy Wolbromskiej.

W trwających trzy dni konsultacjach wzięło udział ponad 600 osób. Mieszkańcy zgłosili mnóstwo uwag do planowanej inwestycji. – Część postulatów na pewno jest zasadna lub bardzo ważna – podsumowuje Jakub Kosek, przewodniczący Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Przypomnijmy, że urzędnicy chcą jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, w którym wybrana zostanie firma projektująca i budująca torowisko. Pierwsze tramwaje miałyby ruszyć w 2017 roku. Cała inwestycja kosztować ma około 250 mln złotych.

Jest ona kluczowa dla mieszkańców północnej części Krakowa, ponieważ w końcu zyskają możliwość dojazdu tramwajem do centrum miasta.

Podczas konsultacji społecznych pojawiło się jednak mnóstwo postulatów. Np. dotyczący rezygnacji z budowy parkingu Park&Ride przy ul. Fieldorfa Nila 14 (oprócz budowy torowiska miasto planuje bowiem wiele inwestycji towarzyszących) lub odsunięcia P&R od tego bloku, ewentualnie – budowa parkingu w wersji podziemnej. Mieszkańcy chcieli też odsunięcia linii tramwajowej od bloku przy ul. Pachońskiego 16.

Padła propozycja redukcji trasy Wolbro­mskiej do jednego pasa w każdym kierunku, jak i głosy dokładnie odwrotne – by miała po dwa pasy w każdą stronę. Są też zwolennicy przeniesienia P&R z Krowodrzy Górki na obrzeża miasta, w rejon Zielonek i al. 29 Listopada lub w okolice ul. Opolskiej.

– Dokładnie przeanalizujemy uwagi mieszkańców i wszystkie, które ze względów prawnych bądź technicznych są możliwe do wprowadzenia – wprowadzimy – mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. – O wynikach konsultacji będziemy informować mieszkańców. Urzędnicy chcą, żeby odpowiedzi na uwagi pojawiły się jeszcze w kwietniu. Michał Pyclik na gorąco odnosi się do kilku uwag:

– Przesunięcie parkingu przy ul. Fieldorfa Nila to słuszna uwaga. Mniej się nam podoba przenoszenie P&R z Kro-wodrzy Górki w inne miejsce, bo parkingi P&R ustawia się przy pętlach, tak by można było się łatwo przesiąść na tramwaj – wskazuje.

Przewodniczący „czwórki” Jakub Kosek podczas opiniowania przebiegu tramwaju przez Radę Dzielnicy będzie proponował uwzględnienie wybranych uwag. Na początek – by nie dzielić budowy tramwaju na dwa etapy, tylko zbudować całą trasę w jednym etapie. Władze miasta planują bowiem, aby najpierw stworzyć odcinek od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych w rejonie ulicy Bociana. Dopiero w drugim etapie wybudowane miałoby zostać torowisko na odcinku od ulicy Bociana do osiedla Górka Narodowa.

Dalej Jakub Kosek, za bardzo ważne uważa postulowane przez mieszkańców stworzenie przejścia podziemnego lub kładki na wysokości planowanego parkingu P&R przy ul. Szopkarzy – by można było przejść pomiędzy dwoma częściami osiedla.

– Trzeba utrzymać komunikację do przychodni, szkoły, przedszkola, siedziby spółdzielni, osiedlowego sklepu. Brak takiego przejścia znacznie wydłuży czas dojścia do tych punktów – podkreśla Kosek. Podobnie jak mieszkańcy uważa, że potrzebna jest zmiana usytuowania przystanków planowanych przy ul. Bociana, bo obecna propozycja nie jest optymalna.

Przesunięcie przystanku umożliwi większej części mieszkańców dojście krótszą drogą (być może trzeba przewidzieć dwa przystanki w stosunkowo niewielkiej odległości). Przewodniczący zgadza się z opinią, że parking P&R przy ul. Fieldorfa Nila 14 przewidziano zbyt blisko bloku, więc trzeba wybrać inne rozwiązanie, nie tak uciążliwe dla mieszkańców.

Przewodniczący „czwórki” jest także za zminimalizowaniem uciążliwego oddziaływania tramwaju na bloki przy ul. Krowoderskich Zuchów 16 i Pachońskiego 16, znajdujące się w sąsiedztwie planowanej trasy. Popiera więc propozycję mieszkańców, aby wybudować w tym miejscu tunel naziemny (zamknięty lub półotwarty).

Kosek popiera też postulaty projektowania prawo, i lewoskrętów do wyjazdu z parkingu P&R w ul. Pachońskiego, a także przesunięcia ulicy i tramwaju bliżej północy – czyli bliżej garaży – na odcinku ul. Pachońskiego przy blokach 30–32.

Od jutra do czwartku (1–3 kwietnia) odbędą się jeszcze dyżury konsultacyjne z udziałem projektanta – w godzinach 18–20 w siedzibie Rady Dzielnicy IV przy ul. Białoprądnickiej 3.

Napisz do autora
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Tramwaj na północ Krakowa do poprawki - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski