Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj pojedzie dopiero za rok [ZDJĘCIA]

Karolina Gawlik
Nowe torowisko będzie miało długość 1,4 km, w tym estakada – 600 m
Nowe torowisko będzie miało długość 1,4 km, w tym estakada – 600 m FOT. ADAM WOJNAR
Inwestycje. Estakada, która połączy ulice Lipską i Wielicką, rośnie w oczach, ale piesi i rowerzyści skorzystają z niej najwcześniej wiosną.

W okolicach ulicy Lipskiej i stacji w Płaszowie widać już filary estakady dla tramwajów, rowerzystów, pieszych i służb ratunkowych. Inwestycja za ponad 150 mln zł ma m.in. skrócić czas podróży z Kurdwanowa i Krowodrzy Górki do Płaszowa.

Choć konstrukcje mogą być gotowe jeszcze w tym roku, mieszkańcy skorzystają z estakady najwcześniej wiosną 2015 roku, a tramwaj pojedzie nią dopiero jesienią.

– Nawet jeśli wybudujemy estakadę w tym roku, nie zdążymy oddać schodów, wind, więc ludzie i tak nie mieliby możliwości korzystania z niej – tłumaczy Krzysztof Migdał, dyrektor ds. inwestycji w krakowskim Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. – Otwarcie obiektu wymaga też zakończenia wszelkich procedur bezpieczeństwa, a to trwa.

Dobra informacja jest taka, że jeszcze w tym miesiącu – między 10 a 22 sierpnia – tramwaj linii nr 20 powinien wrócić na swą stałą trasę (teraz jeździ tylko do przystanku „Gromadzka”). Kończą się bowiem prace przy łączeniu torowisk na skrzyżowaniu Lipskiej z Saską. Potem ruszy remont torów przy placu Bohaterów Getta. Kierowcy nadal muszą się liczyć z utrudnieniami na Saskiej.

Na 600-metrowej estakadzie powstanie przystanek, na który pasażerowie wyjadą prosto z pierwszego i drugiego peronu dworca w Płaszowie. Zawiozą ich tam windy. – Przystanek będzie się znajdował na wysokości sześciu metrów. To pierwszy taki w mieście – mówi kierownik budowy Artur Salachna.

Jeszcze nie wiadomo, które tramwaje pojadą nową estakadą. Zdaniem urzędników, optymalne rozwiązanie to trzy linie. Pewniakiem jest 50-tka, która będzie omijać Starowiślną (czas dojazdu z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki skróci się o około 5 minut). – Taka była jej docelowa trasa jako krakowskiego szybkiego tramwaju, ale brakowało właśnie tego odcinka – wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT.

Pozostałe linie nie są jeszcze wybrane. Mówi się o 9, 11 lub 23, choć niewykluczone jest wprowadzenie zupełnie nowej linii. Dzięki estakadzie ma być nie tylko sprawniej, ale i ładniej. – Będzie bardzo estetyczna wizualnie – zachwala Migdał.

Urzędnicy twierdzą, że dzięki lepszej komunikacji w okolicach Płaszowa z „zagłębia magazynów” stanie się on jedną z atrakcyjniejszych dzielnic.

[email protected]

ŚCIEŻKI ROWEROWE NA ULICY WIELICKIEJ: DOPEŁNIENIE ESTAKADY
Rowerzyści prosto z estakady wyjadą na nowe ścieżki w ciągu ulicy Wielickiej. Część z nich ma być oddana do użytku jeszcze w tym roku.

- Pierwszy odcinek ścieżki biegnie od ul. Wapiennej do Urzędu Miasta Krakowa w Podgórzu. Termin zakończenia prac przewidziany jest na październik.

- Druga trasa dla rowerzystów będzie poprowadzona od nowej estakady do ul. Siostrzanej. Planowo ten odcinek ścieżki ma być gotowy w listopadzie tego roku.

- Trzeci odcinek ścieżki rowerowej powstanie w ramach kontraktu inwestycji Lipska – Wielicka. Trasa będzie prowadzić od estakady do ulicy Wodnej. Ścieżka powstanie dopiero w przyszłym roku.

- Przy cmentarzu Podgórskim powstanie rodzaj „pochylni” dla rowerzystów, ułatwiający dojazd m.in. do kładki rowerowej nad ulicą Powstańców Śląskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski