Tramwaj połączy Krowodrzę z Górką Narodową

PIOTR TYMCZAKZaktualizowano 
Fot. Adam Wojnar
Fot. Adam Wojnar
INWESTYCJE. W tym roku ma powstać szczegółowa koncepcja linii tramwajowej z pętli Krowodrza Górka do ulicy Bociana oraz koncepcja estakady w ciągu ul. Opolskiej.

Fot. Adam Wojnar

Na pierwsze zadanie w budżecie miasta zarezerwowano 800 tysięcy zł, a na drugie - 200 tys. zł. - Inwestycje transportowe w północnej części Krakowa, zarówno w układzie drogowym, jak i tramwajowym, są dla nas priorytetem - zaznacza wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

W urzędzie zdają sobie sprawę, że po wybudowaniu linii tramwajowej na Ruczaj obecnie głównym zadaniem jest lepsze skomunikowanie poprzez linię tramwajową Krowodrzy Górki z Górką Narodową, gdzie w ostatnich latach powstało wiele nowych bloków mieszkalnych. Z nowej linii tramwajowej mogliby korzystać m.in. mieszkańcy ulic: Pachońskiego, Siewnej, Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha.

- W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na koncepcje nowej linii tramwajowej i estakady w ciągu ul. Opolskiej, w miejscu gdzie linia będzie przecinać tę ulicę - informuje Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej znalazła się na liście inwestycji wskazanych przez urząd do dofinansowania unijnego w latach 2014 - 2020.

Pierwszy etap inwestycji ma objąć budowę linii tramwajowej z obecnej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych w rejonie ul. Bociana (ok. 3 km; szacunkowy koszt - ok. 180 mln zł). Drugi etap to przedłużenie trasy tramwajowej do osiedla Górka Narodowa Zachód (ok. 1,6 km; koszt ok. 100 mln zł). Do tego trzeba pozyskać tereny dla obu etapów za ok. 51 mln zł.

- W przyszłym roku chcielibyśmy uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla pierwszego etapu i być może pod koniec przyszłego roku udałoby się ten etap rozpocząć - mówił nam niedawno wiceprezydent Trzmiel.

Wzdłuż nowej linii planowane są parkingi park&ride (zostaw auto i przesiądź się do tramwaju), co ma ułatwić dojazd do centrum Krakowa z sąsiednich gmin - Zielonek i Michałowic.

piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jolka

jeszcze sie taki nie urodził co by kazdemu dogodził.

P
POIRYTOWANY

"W tym roku ma powstać koncepcja(...)". Jeszcze na początku tamtego roku były informacje, że linia tramwajowa do Górki Narodowej, będzie UKOŃCZONA w roku 2013.
Może zamiast pchać bezsensownie tyle pieniędzy w jedną linię tramwajową to poszerzyć kompromitacyjną aleję 29. Listopada ???
XXI wiek i wjazd od strony stolicy do Krakowa - prawie milionowego miasta - ma JEDEN PAS (w dodatku ciężko tu mówić o jakimkolwiek standardzie drogi asfaltowej).
Nie ma dnia w roku, żeby nie było w tym miejscu korków.
dodatkowo szerokość alei determinują wiadukty kolejowe - pomijając klekoczący na pół Krakowa stalowy most dla połączeń pasażerskich jest jeszcze wiadukt będący częścią linii bocznicy towarowej.
W bocznicę towarową UTOPIONO niespełna 20mln złotych kosztem komfortu pobliskich osiedli.
Odmawia się również postawienia ekranów wygłuszających wzdłuż torów, ponieważ wg oficjalnej informacji takie ekrany przysługują liniom nowobudowanym lub modernizowanym. W związku z tym nie mam pojęcia jak nazwać przeprowadzone roboty wzdłuż tej linii jak nie modernzacją?!
Nikt nie wpadł również na pomysł, aby poszerzyć "asfaltową polną drogę" jaką jest ulica Bociana oraz Kuźnicy Kołłatajowskiej - gdzie nie mieści się większy autobus od malutkiego Jelcza nr 137?
Milczy się również o tym, że dla osiedli Gotyk czy Hotel System nie ma w ogóle komunikacji miejskiej.
Wielką bolączką jest również brak obwodnicy Krakowa - ale przecież komu przeszkadzają hałasujące i produkujące połowę unoszących się w powietrzu spalin ciężarówki..
Może należałoby najpierw się zastanowić nad usprawnieniem już istniejącej infrastruktury i spojrzeć na problem komunikacyjny szerzej?

A
Antonio

Dobre!

B
Bez metra ani rusz !!!

Unia Europejska uchwaliła budżet na lata 2014-2020.Znaczna część tego tortu przeznaczona na rozwój kolei (transportu szynowego) w Europie,także w Polsce. Powstała więc niepowtarzalna jak dotąd szansa by wybudować w Krakowie metro. Niestety mimo dostępności do pieniędzy władze Krakowa nie chcą podjąć się budowy. Spowoduje to za kilka lat niewydolność komunikacyjną Krakowa. Spadnie prestiż Krakowa wśród inwestorów,uwsteczni rozwój miasta.Tramwaj do Górki Narodowej - Tak i więcej tego przestarzałego środka transportu nie budować !

q
qaz

180 mln za 3,0km linii tramwajowej... 4km na Ruczaj kosztowały 150 mln zł. Nic dziwnego, bo tutaj linia tramwajowa to jedynie dodatek do Trasy Wolbromskiej:(

J
Janek

Tramwaje efektywniej przewożą pasażerów niż autobusy:
- większa pojemność
- w dużej mierze niezależność od korków
- większa punktualność
- brak spalin
Autobusy jak najbardziej powinny wszędzie gdzie to możliwe poruszać się po buspasach z priorytetem. Oba rodzaje transportu miejskiego muszą się uzupełniać, ale w jak najmniejszym stopniu dublować Zbigi, bo wtedy mamy marnotrawstwo. A co do oszczędzania prądu to tramwaj w Krakowie tego nie robi. Nie działa rekuperacja (odzysk do sieci), jeszcze...

M
Makary

Ale autobusy do Kobierzyna nadal kursują, i to dość często.

Z
Zbigi

To już powinna być ostatnia wybudowana trasa tramwajowa!!! Nie budować więcej linii, gdyż każda nowa trasa tramwajowa niesie za sobą (niestety) cięcia w komunikacji autobusowej a ta ostatnia jest już o wiele za bardzo przetrzebiona. Tramwajów jest zbyt dużo a autobusów zbyt mało. Autobusy powinny być uprzywilejowane na sygnalizacjach świetlnych (a nie tramwaje), gdyż to autobus hamując trwoni paliwo (tramwaj hamując oszczędza prąd, więc powinien miec co krok czerwone światło). Autobusom trzeba robić miejskie autostrady, by jeździły ekonomicznie - z dużą szybkością i bez zatrzymań niepowiązanych z wymianą pasażerów. Tramwaj na Ruczaj spowodował pogorszenie komunikacji autobusowej (likwidację wielu tamtejszych połączeń autobusowych).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3