Zgodnie z koncepcją, nowa linia ma liczyć około 2,2 kilometra długości, na których przewidziano 6 przystanków. Do jej obsługi potrzebne byłoby od 8 do 10 składów dwukierunkowych. Szacunkowo koszt budowy mógłby wynieść około 140 mln złotych.
- Realizacja uzależniona jest od tego czy uda się zdobyć dofinansowanie na takie zadanie, dlatego na dziś nie ma ram czasowych - mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.
Nasza redakcja na przełomie 2015/2016 roku prowadziła akcję „Głos na tory”, w której prezentowaliśmy pomysły na rozwój komunikacji w Szczecinie. Jednym z nich było poprowadzenie torowiska z 26 Kwietnia w ulicę Santocką, a następnie w ulicę Witkiewicza. Słuszność tego pomysłu potwierdziła „Analiza techniczno-eksploatacyjnych i organizacyjnych uwarunkowań wykorzystania tramwaju dwukierunkowego w systemie publicznego transportu zbiorowego na obszarze miasta Szczecin”.
Autorzy zarekomendowali rozwiązanie zakładające poprowadzenie dwutorowego torowiska od skrzyżowania ul Krzywoustego i Bohaterów Warszawy, ulicą 26 Kwietnia, do skrzyżowania z ulicą Santocką, dalej wzdłuż ulicy Santockiej do skrzyżowania z ulicą Witkiewicza, a następnie ul. Witkiewicza do skrzyżowania z ul. Derdowskiego.
Zgodnie z planami sięgającymi jeszcze lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, torowisko ma być poprowadzone ulicą 26 Kwietnia, na której będą utworzone przystanki: „Turzyn SKM”, gdzie byłaby możliwa przesiadki na pociąg, następnie „Twardowskiego”, „26 Kwietnia”. Na ulicy Santockiej byłby przystanek „Osiedle Przyjaźni” (autobusowo-tramwajowy, powiązany z linią autobusową nr 67).
Na ulicy Witkiewicza byłyby dwa przystanki: „Witkiewicza” (autobusowo-tramwajowy, powiązany z linią 86), w tym końcowy „Osiedle Kaliny”, gdzie byłby również przystanek autobusowo-tramwajowy i tzw. krańcówka z torami odstawczymi dla 2 tramwajów dwukierunkowych.
Natomiast na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy z ul. Krzywoustego i 26 Kwietnia powstałaby pełna rozeta rozjazdów tramwajowych. Na południowym wlocie al. Bohaterów Warszawy powstałby tor odstawczy.
Szczecińskie Inwestycje Miejskie nie wykluczają przedłużenia torowiska z osiedla Kaliny do ulicy Żołnierskiej.
– Linia docelowo mogłaby zostać przedłużona wzdłuż ulicy Witkiewicza tak, aby połączyć się z torowiskiem w ciągu ul. Taczaka, Sosabowskiego i dalej biec w kierunku pętli Szafera – informuje Piotr Zieliński.
Odszedł Janusz Rewiński
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?