Tramwaje i autobusy będą jeździć częściej: może już co 5 minut

Piotr TymczakZaktualizowano 
Archiwum
Komunikacja. Wreszcie uda się znaleźć pieniądze na zwiększenie częstotliwości kursów pojazdów komunikacji miejskiej. Będzie to kosztowało około 15 mln zł.

Miejscy urzędnicy przygotowują wielką zmianę w siatce połączeń pojazdów komunikacji zbiorowej. Koncepcja ma być gotowa przed wakacjami, aby na przełomie czerwca i lipca ocenili ją miejscy radni. Od ich decyzji będzie zależeć, czy transportowa rewolucja zostanie wprowadzona od początku przyszłego roku.

Zmianę siatki połączeń (tzw. remarszrutyzację) miasto planuje od 2011 roku. Do tej pory nie udało się jej wprowadzić, ponieważ brakowało pieniędzy. Teraz okres kryzysu i lata realizacji kosztownych inwestycji są już za nami.

Urzędnicy widzą możliwość, aby od przyszłego roku w budżecie miasta znaleźć dodatkowe pieniądze na zmianę tras autobusów i tramwajów, aby zatrzymywały się na przystankach częściej. - Moglibyśmy na to znaleźć około 15 milionów złotych więcej w skali roku - informuje Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Projekt do poprawki
Urzędnicy mają gotowy projekt zmiany siatki połączeń , jaki na zlecenie miasta w 2011 r. wykonało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie. W dokumencie, za który miasto zapłaciło 295 tys. zł, specjaliści zaproponowali cztery warianty zmian. Rekomendowali ten, w którym tramwaje jeździłyby z częstotliwością co 6 i 12 minut. Teraz kursują one co 10 i 20 minut, jedynie linie 50 i 52 w godzinach szczytu jeżdżą co 5 minut.

Niewykluczone, że od przyszłego roku więcej tramwajów będzie jeździć co 5 minut albo dla wszystkich zostanie wprowadzony wariant: 6 i 12 minut.Może jednak być tak, że eksperci znajdą inne, pośrednie rozwiązanie. - Wadą rekomendowanego systemu jest większa liczba przesiadek. Zwrócimy się do specjalistów z Politechniki o uaktualnienie projektu, dostosowanie go do obecnych warunków komunikacyjnych. Później poddamy go pod dyskusję z udziałem radnych - zapowiada dyr. Marcinko.

Eksperci będą musieli wziąć pod uwagę m.in. nowe połączenie tramwajowe z estakadą między ulicami Lipską i Wielicką. Tą trasą ma jeździć m.in. tramwaj linii 50.

- Zwiększenie częstotliwości jest konieczne przede wszystkim na trasach, na których kursujące pojazdy są przeładowane pasażerami - mówi prof. Andrzej Rudnicki z Politechniki Krakowskiej. Przyznaje jednak, że z liczbą przesiadek nie można przesadzić, aby nie zrażać pasażerów.

- Wiele zależy od tego, jak przesiadki zostaną zaplanowane - komentuje Rafał Terkalski, miłośnik komunikacji, znany z filmu i komiksu obnażającego problemy krakowskiego transportu. - Jeżeli wysiądziemy pod Halą Targową i na ten sam przystanek podjedzie zaraz tramwaj, do którego trzeba się przesiąść, to nie ma sprawy. Nie może być natomiast tak, że trzeba się przesiadać na rondzie Grzegórzeckim i biec wokół niego, aby zdążyć na przesiadkę - obrazuje Terkalski.

Dzięki remarszrutyzacji tramwaje przestaną jeździć stadami. Jako przykład podaje trasę do Małego Płaszowa, gdzie dołożono linię nr 7, ale często jeden po drugim pojazd tej linii jeździ tam z tramwajami 11 i 20. - Lepiej mieć na danej trasie jeden tramwaj, regularnie w szczycie podjeżdżający co 5 albo 6 minut, niż trzy, które się będą wzajemnie blokować, bo jeden z nich jest opóźniony - mówi Terkalski.

Musi być zgoda radnych
Krakowscy radni widzą potrzebę zmian w siatce połączeń. - Trzeba tę remarszrutyzację w końcu wprowadzić. W mieście z rocznym budżetem wynoszącym cztery miliardy złotych nie powinno być barierą znalezienie dodatkowych 15 milionów złotych na poprawę komunikacji. Przecież będzie to służyć wszystkim mieszkańcom - komentuje Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta, która ma opiniować poprawiony projekt remarszrutyzacji.

- Nasza opinia w dużej mierze zależeć będzie od szczegółów: zaproponowanych tras i rozwiązania problemu przesiadek - podkreśla przewodniczący Porębski.

Jego zdaniem przede wszystkim trzeba zwiększyć częstotliwości tramwajów na trasach z parkingów (istniejących i planowanych) na obrzeżach miasta do centrum.

Warianty dla komunikacji
Specjaliści ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz z Politechniki Krakowskiej zarekomendowali wariant kursów co 6 i 12 minut. Proponowali 17 linii tramwajowych (obecnie jest ich 24) - 8 magistralnych (kursujących co 6 min) i 9 uzupełniających (co 12 min) oraz 63 linie autobusowe - 8 magistralnych (co 6 min), 17 uzupełniających (co 12 min) i 38 wspierających (częstotliwość dostosowywana indywidualnie). Wtedy miasto rozważało także wariant z częstotliwością 7,5 i 15 min.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwaje i autobusy będą jeździć częściej: może już co 5 minut - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

j
jag

Zawsze można usprawnić przebieg i częstotliwość linii zwłaszcza jeśli przyjmie się założenie systemu przesiadkowego. Oczywiście nie braknie malkontentów, którym "zabrano" linię. Trzeba też poprawić takt na 6/12/18, który jest lepszym rozwiązaniem niż obecny 5/10/20, gdzie 5 praktycznie zamienia się na 2 lub 7, a 10 na 8 lub 12. Koordynacja i jeszcze raz koordynacja rozkładów i bieżące korygowanie odjazdów. Ponadto bez stałego nadzoru utrzymania torowisk (szlifowanie, podbijanie, konserwacja rozjazdów) transport szynowy w Krakowie będzie kulał i wzmagał protesty. Konieczne jest już teraz rozpoczęcie montowania wyposażenia dla informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych. W innych miastach zaczyna to działać, więc nie ma technicznych przeszkód, tylko finansowe. Lepsze wykorzystanie informacji (dolny wiersz tablic) do natychmiastowego powiadamiania o awariach i zatrzymaniach. Powyższe zadania nie są zbyt trudno do zrealizowania, tylko trzeba zrozumienia problemów u radnych decydujących o budżecie i dopuszczenia odważniejszego myślenia wśród urzędników ZIKiT.

zgłoś
J
JASIU OWSIANKA

Autobus 184 od poniedziałku do soboty jest przegubowy, a w niedziele co najwięcej starszych ludzi jeżdzi na cmentarze Rakowicki i Batowicki oraz na giełde pod halą grzegórzecką jest zwykły.
I dlatego panuje ścisk i często nawet nie da sie wsiąść.

zgłoś
s
sanders

Kosztem normalnych linii , zrobią cięcia pod "płaszczykiem" linii co 5-min

zgłoś
K
Krakus

Zbysiu wyluzuj już!

zgłoś
r
reed

Tylko żeby po tych zmianach, "16" nie jeździła w Krakowie, a" 8" albo "13" w Nowej Hucie. Ludzie przywiązują się do numeracji linii tramwajowych, które w danym miejscu jeżdżą nawet od kilkudziesięciu lat. Pamiętamy co było niedawno z "ósemką".

zgłoś
G
Gość

Tramwaje jeżdżą od dłuższego czasu o wiele częściej niż autobusy, dlatego nie powinno się zwiększać ich częstotliwości kursowania a na niektórych liniach -wręcz ją ograniczyć (wyjątek dałbym na linię 6, która mogłaby w dzień powszedni w godzinach szczytu jeździć częściej oraz kursować w niedziele), natomiast trzeba zdecydowanie zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów, gdyż jeżdżą one o wiele rzadziej niż tramwaje a powinny przynajmniej tak samo, o ile nawet nie częściej. Nie można traktować autobusów jak "niechciane dziecko" , więc powinny być przynajmniej równoprawne z tramwajami a na sygnalizacji to autobus powinien mieć większy priorytet niż tramwaj, ponieważ tramwaj hamując oszczędza prąd a autobus hamując marnotrawi paliwo. Powinno się wybudować jakąś miejską autostradę dla autobusów, ponieważ autobus jest najbardziej ekonomiczny i ekologiczny na ... autostradzie.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3