Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje jadą po nowych torach do placu Centralnego

Arkadiusz Maciejowski
Na odnowionej trasie mogą trwać jeszcze drobne prace uzupełniające
Na odnowionej trasie mogą trwać jeszcze drobne prace uzupełniające FOT. ANNA KACZMARZ
Inwestycje. Na początku przyszłego roku ruszy w końcu modernizacja przejścia podziemnego pod rondem Czyżyńskim.

Po prawie czterech miesiącach przerwy tramwaje znów przejadą al. Jana Pawła II w stronę pl. Centralnego. Dobiega bowiem końca ważny etap przebudowy dróg i torowisk od ronda Mogilskiego do Nowej Huty.

Przypomnijmy, że inwestycję rozpoczęto w lutym. Najpierw przez prawie siedem miesięcy tramwaje nie mogły kursować przez ul. Mogilską aż do ronda Czyżyńskiego. Pojazdy kierowane były na objazdy m.in. przez al. Pokoju.

Na początku września zakończyła się modernizacja tego odcinka i jednocześnie główny front robót przeniósł się na kluczowy fragment od ronda Czyżyńskiego aż do pl. Centralnego. Tramwaje, aby dotrzeć do centrum Nowej Huty, musiały przez to korzystać z objazdu m.in. przez ul. Bieńczycką.

– Teraz możemy powiedzieć, że cała infrastruktura jest już gotowa. Wczoraj odbył się bez problemów przejazd techniczny – informuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

– Na odnowionej trasie mogą oczywiście zdarzyć się jeszcze drobne prace uzupełniające, ale nie są to roboty już teraz zaplanowane – dodaje Pyclik.

Dziś część pasażerów ponownie będzie mogła więc dojechać przez al. Jana Pawła II do pl. Centralnego, co zdecydowanie skróci czas podróży z centrum miasta do Nowej Huty. Ulgę odczuje jednak tylko część podróżnych, ponieważ urzędnicy miejscy podkreślają, że na zmodernizowane torowisko na razie skierowane zostaną tylko dwa tramwaje linii nr 10 i 16.

– Tramwaje linii 4 i 22 wciąż kursować będą na dotychczasowej trasie objazdowej przez al. Andersa i ul. Bieńczycką – przyznaje Michał Pyclik z ZIKiT. A to dlatego że przy pl. Centralnym nie wykonano jeszcze połączenia nowych szyn ze starymi, przez co tramwaje jadące al. Jana Pawła II nie będą mogły przez kilka miesięcy skręcać w stronę al. Solidarności. Tramwaje linii 10 nie muszą zaś skręcać na placu, gdyż jadą prosto w kierunku kopca Wandy.

– Istnieje możliwość tylko jazdy na wprost, a nie ma skrętu na plac z al. Jana Pawła II – wyjaśnia Pyclik.

W pełni ruch tramwajów przez pl. Centralny przywrócony zostanie zatem dopiero na wiosnę, gdy zmodernizowany zostanie także fragment torów między al. Andersa a al. Solidarności.

Na utrudnienia muszą być przygotowani kierowcy. Wciąż zamknięta jest północna jezdnia al. Jana Pawła II. Auta mogą się poruszać tylko po dwóch pasach południowej jezdni. I na razie nie wiadomo, kiedy modernizacja tej drogi się zakończy.

– Nie ma konkretnego terminu, staramy się robić wszystko jak najszybciej, ale tempo prac zależy od pogody – podkreśla Michał Pyclik.

Cała inwestycja, której koszt wynosi 143 mln zł, ma zakończyć się w połowie przy­szłego roku. Oprócz dokończenia prac drogowych i przy torowiskach do wykonania zostaje jeszcze przede wszystkim przebudowa przejścia pod­ziemnego pod rondem Czyżyńskim, które było w fatalnym stanie technicznym.

– Chcemy rozpocząć roboty w pierwszych miesiącach przyszłego roku – podkreśla Michał Pyclik.

Dopiero po zakończeniu modernizacji tunelu w pełni udostępnione zostaną kierowcom wszystkie pasy ruchu na rondzie Czyżyńskim.

Obecnie po jego tarczy przechodzą piesi i ze względów bezpieczeństwa obowiązują zwężenia.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski