Tramwajem do Galerii Bronowice

Arkadiusz Maciejowski
W najbliższych dniach mieszkańcy mają wskazać, na jakiej trasie powinno zostać ułożone torowisko
W najbliższych dniach mieszkańcy mają wskazać, na jakiej trasie powinno zostać ułożone torowisko Rys. Bogdan Nowak
Inwestycje. Nowe torowisko ma się zaczynać przy ul. Weissa i kończyć przy ul. Jasnogórskiej. Linia powstanie jednak najwcześniej za 5 lat.

Na zlecenie Urzędu Miasta krakowska firma Altrans przygotowała cztery warianty przebiegu nowej linii tramwajowej z Azorów do Bronowic. 7 i 8 listopada odbędą się konsultacje, podczas których mieszkańcy mogą wskazać, którędy powinno zostać poprowadzone torowisko. Nie wiadomo tylko... kiedy dokładnie ono powstanie.

- Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia studium wykonalności. Dziś trudno określić datę. Być może uda się tę linię zrealizować do 2021 roku - mówi Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Wiele zależeć będzie od innej planowanej w tej części miasta inwestycji. Zgodnie z założeniami w ciągu najbliższych czterech lat powinna powstać linia tramwajowa od pętli Krowodrza Górka na Azory. Ma się ona kończyć w rejonie ul. Weissa. I tam zaczynałoby się jej przedłużenie do Bronowic. To miejsce łączy wszystkie cztery warianty (patrz ramka), które zostaną przedstawione mieszkańcom. Podjęta musi zostać więc decyzja, czy torowisko powinno biec po południowej czy po północnej stronie ul. Conrada.

- Moim zdaniem najkorzystniejszy byłby wariant numer jeden. Zakłada on, że tramwaj najpierw przejedzie pod wiaduktem na północną stronę ul. Conrada i następnie skręci w ul. Sosnowiecką i dalej dojedzie do ul. Jasnogórskiej. To rozwiązanie byłoby optymalne dla klientów centrów handlowych oraz okolicznych mieszkańców - mówi Stanisław Albricht, szef pracowni Altrans.

Jakub Kosek, przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały, wstrzymuje się z wskazywaniem konkretnego wariantu. - Na pewno ciekawa jest pierwsza propozycja, ale np. dla osób mieszkających po południowej części ul. Conrada korzystniejszy byłby wariant numer dwa. Dlatego trzeba się dobrze zastanowić, a w decyzji mają pomóc właśnie konsultacje społeczne - mówi Jakub Kosek.

Pierwsze spotkanie z mieszkańcami w sprawie wariantów dla nowej linii tramwajowej odbędzie się 7 listopada (poniedziałek) 2016 r. o godz. 18 w Katolickiej Szkole Podstawowej przy ul. Stelmachów 137. Drugie spotkanie zaplanowano na 8 listopada (wtorek) o godz. 18 w Szkole Podstawowej nr 119 przy ul. Czerwieńskiego 1.

Wczoraj urzędnicy nie byli w stanie podać nawet przybliżonej ceny budowy nowej linii do Bronowic. Szacunkowo może to być nawet ponad 150 mln zł, szczególnie za wariant nr 4 z długą estakadą nad ul. Conrada. Poza tym większość gruntów, po których przebiegać ma torowisko, nie jest własnością miasta i trzeba będzie je wykupić. Tymczasem na razie pieniądze na tę inwestycję nie zostały nawet zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej Krakowa.

Miasto może podjąć próby, by do tej inwestycji zdobyć dofinansowanie unijne, ale będzie bardzo trudno uzyskać je jeszcze w obecnej perspektywie finansowej (do 2020 r.). Jeśliby się udało, to budowa musiałaby się skończyć i być rozliczona najpóźniej do 2022 r.

opis wariantów

Wariant pierwszy (fioletowy) - ślimakiem na ul. Weissa, następnie wzdłuż ul. Conrada, za stacją benzynową linia skręca w prawo i biegnie wzdłuż ulicy Sosnowieckiej, aż do działki między Galerią Bronowice a ul. Jasnogórską, gdzie ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa.

Wariant drugi (czerwony) - ślimakiem na ul. Weissa, następnie wzdłuż północnej strony ul. Conrada, aż do ronda Ofiar Katynia, gdzie skręca w prawo i dalej wzdłuż ul. Jasnogórskiej do działki z planowaną pętlą przy Galerii Bronowice.

Wariant trzeci (niebieski) - ślimakiem na ul. Weissa, następnie ul. Chełmońskiego do wysokości salonu BMW, dalej ul. Stawową do działki z planowaną pętlą przy Galerii Bronowice.

Wariant czwarty (żółty) - ma jeszcze zostać doprecyzowany - przebieg po południowej stronie ul. Conrada, następnie estakadą nad ul. Conrada i dalej ul. Sosnowiecką do pętli przy Galerii Bronowice.

arkadiusz.maciejowski@dziennik.krakow.pl

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rz

Miasto ma rację

C
Czekan

Jestem za wariantem 3 gdyz by mieli przeciagnac z bronowic az do ul. Stawowej gdzie jest wejscie glowne do galerii a dla mieszkancow tez bedzie wygodniej Os. Chełminskiego.

P
Pan Zygmunt

Wariant trzeci (niebieski) -> TAK, pozostale warianty sa zle. Bo tramwaj ma byc dla mieszkancow mieszkajacych w tych okolicach, a nie dla Makro, Ikei.

L
Libertas

Bo trzeba czytać ze zrozumieniem.

G
Gosc

I trzeci glupiec !!!!

G
Gosc

Kolejny glupiec !!!!

g
gg

Pan jest chyba glupcem, dlatego nie komentuje.

M
Mieszkaniec Chelmonskiego

Tylko wariant nr 3 !!!!!, niebudujmy lini tramwajowej dla Ikea !!!!! Mieszkm na Chelmonskiego I tutaj I napolnoc powstanie bardzo duzo mieszan, tak wiec ulicami Chelmonskiego I Stawowa tramwj ma jechac. Oczywiscie ma byc tez przystanek tramwajowy wlasnie na ulicy Chelmonskiego I ulicy Stawowej. A petal tramwajowa z paringiem park and ride moze byc gdzies w okolicy OBI.

K
Kakus

Czy naprawdę ktoś jeździ do marketów tramwajem ? No może dzieciaki na wagarach ale czy warto dla nich budować tramwaj . Dla mnie zyski dla mieszkańców Krakowa z tej inwestycji mocno wątpliwe.

o
olala

Dawno nie czytałem tak durnego komentarza

k
krk

a dawanie sobie samej "łapki w górę" jest takie sobie, Droga Krakowianko.

G
Gość

Ja bym nawet nie budował tramwaju do Azorów, gdyż każda nowa linia to zagłada dla komunikacji autobusowej!!! Połączenie galerii Bronowice z komunikacją tramwajową - nonsens! Niech wreszcie zaczną odtwarzać zlikwidowane linie autobusowe i niech dadzą na sygnalizacjach priorytet dla AUTOBUSÓW. Dalszemu rozrostowi Krakowa (zarówno pod względem ludności, jak i obszaru) trzeba powiedzieć STOP!

k
krakowianka

Dlaczego nie ukazują się nasze komentarze a także opinie na tak albo nie?

k
krakowianka

A kiedy wreszcie tramwaj do Górki Narodowej? Czekanie już nam się znudziło. To nie jest jakieś widzimisię tylko wiąże się z ogromnym utrudnieniem z dojazdem do pracy, szkoły, na pociąg czy do lekarza. Gigantyczne korki na al. 29-Listopada od granicy miasta do Opolskiej są stałym pejzażem tej najbardziej zaniedbanej części Krakowa.

k
krakowianka

A kiedy wreszcie tramwaj do Górki Narodowej? Czekanie już nam się znudziło. To nie jest jakieś widzimisię tylko wiąże się z ogromnym utrudnieniem z dojazdem do pracy, szkoły, na pociąg czy do lekarza. Gigantyczne korki na al. 29-Listopada od granicy miasta do Opolskiej są stałym pejzażem tej najbardziej zaniedbanej części Krakowa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3