Tramwajem na Azory. A później może nawet trochę dalej

Małgorzata Mrowiec, Piotr TymczakZaktualizowano 
W projekcie nowego studium zagospodarowania dla Krakowa zaplanowano linię tramwajową (kolor fioletowy) nie tylko do osiedla Azory, ale znacznie dalej - aż pod Ikeę FOT. ARCHIWUM
W projekcie nowego studium zagospodarowania dla Krakowa zaplanowano linię tramwajową (kolor fioletowy) nie tylko do osiedla Azory, ale znacznie dalej - aż pod Ikeę FOT. ARCHIWUM
Na przełomie lipca i sierpnia zostanie zorganizowana akcja zbierania podpisów mieszkańców pod petycją o budowę linii tramwajowej do osiedla Azory.

W projekcie nowego studium zagospodarowania dla Krakowa zaplanowano linię tramwajową (kolor fioletowy) nie tylko do osiedla Azory, ale znacznie dalej - aż pod Ikeę FOT. ARCHIWUM

INWESTYCJE. Miasto planuje wybudować nową linię tramwajową wzdłuż ul. Opolskiej. Koszt - 53 mln zł.

Radni Dzielnicy IV Prądnik Biały podjęli właśnie uchwałę odnośnie odpowiedniego wniosku do budżetu miasta na rok 2014. Domagają się ujęcia w ramach planowanej budowy tramwaju na os. Górka Narodowa także odnogi prowadzącej na osiedle Azory.

Podkreślają, że miejskie plany rozbudowy infrastruktury komunalnej przewidywały budowę linii tramwajowej na Azory jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku.

Radni wytykają też, że informacja o niej była wielokrotnie przedstawiana mieszkańcom osiedla, a potem decyzja o realizacji - kilkakrotnie przesuwana w czasie.

- Na ten tramwaj teren jest zarezerwowany już od 20 lat. Jeśli wreszcie linia powstanie, skorzysta na tym 17 tysięcy mieszkańców Azorów, a także mieszkańcy terenów w bezpośrednim sąsiedztwie - więc w sumie nawet 25 tysięcy ludzi - oblicza przewodniczący "czwórki" Jakub Kosek.

Na Azory jeżdżą autobusy, jest też tam ich pętla. Ale autobus stoi w korku, a tramwaj nie - przekonują mieszkańcy.

Jak zwraca uwagę przewodniczący Kosek, poprowadzenie tramwaju na Azory bardzo dobrze wpisywałoby się w planowaną przez miasto rehabilitację tego osiedla, która ma służyć poprawie jakości życia mieszkańców blokowiska, podniesieniu jego atrakcyjności.

Okazuje się, że władze Krakowa myślą podobnie. - Jest rozstrzygnięta realizacja linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i uzupełniającej trasy z Krowodrzy Górki na Azory - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

- Będziemy zabiegać o środki unijne nie tylko na budowę linii do Górki Narodowej, ale też do osiedla Azory w perspektywie dofinansowania unijnego 2014-2020 - dodaje Jerzy Marcinko, p.o. dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Dyrektor Marcinko dodaje, że jeżeli byłoby wsparcie z Unii Europejskiej, to już w przyszłym roku można byłoby zacząć przygotowywać budowę około dwukilometrowej linii tramwajowej na Azory, aby została ona zrealizowana nawet w latach 2018-219.

Od dawna miasto planowało, aby linię tramwajową na Azory poprowadzić z pętli w Krowodrzy Górce do ul. Opolskiej, następnie po jej południowej stronie do skrzyżowania z ul. Weissa, gdzie torowisko przechodziłoby na drugą stronę ul. Opolskiej i następnie po jej północnej stronie byłaby pętla tramwajowa.

Radni z Dzielnicy IV chcą, by tramwaj w rejonie Azorów docierał aż za ulicę Opolską, gdzie też jest sporo potencjalnych pasażerów. - Wtedy będą z niego korzystać także mieszkańcy rejonu ulic Stelmachów i Chełmońskiego. Ale może już nie ma co planować linii tramwajowej pod samą Ikeę, by za miejskie pieniądze nie fundować sklepom dojazdu do nich - zastanawia się przewodniczący Kosek.

W projekcie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa zaproponowano jednak, aby linię na Azory przedłużyć aż za Ikeę (wtedy cała trasa miałaby długość około trzech kilometrów). Tam zaplanowano pętlę wraz z parkingiem park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Przedłużenie trasy tramwajowej pod Ikeę (w tym rejonie powstaje też Galeria Bronowice) wiązałoby się z poniesieniem większych nakładów finansowych.

Na razie, w pierwszej kolejności miasto zamierza wybudować linię z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, aby mieszkańcy mogli z niej korzystać już od 2017 roku. Z analiz przeprowadzonych przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa wynika, że na tej trasie w godzinie szczytu przewożonych byłoby około trzy tysiące pasażerów. Wyliczono też, że w przypadku linii w kierunku Azorów jest to około półtora tysiąca pasażerów.

- Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że budowa linii na Azory też byłaby uzasadniona - twierdzi Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK.

krakow@dziennik.krakow.pl

Jeśli w Twojej dzielnicy dzieje się coś ciekawego, skontaktuj się z reporterem "Dziennika"

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwajem na Azory. A później może nawet trochę dalej - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Przemek

Ale może te 4 stojące w korkach linie autobusowe istnieją właśnie dlatego, że nie ma tramwaju?

zgłoś
z
ziomal

A jak już robią linię pod Galerię Bronowice, to przydałby się jeszcze odcinek Rondo Ofiar Katynia - Balicka Widukt, bo Dw.Towarowy nie wytrzyma takiego natężenia ruchu.

zgłoś
M
Marcin

Przepraszam, właśnie się zorientowałem, że nie 3, a nawet 4. Kto tu zwariował? Po co inwestować w drogą zabawkę, jak te same usługi już mamy za ułamek ceny?

zgłoś
j
j.m

JESZCZE JEDEN SKANDAL czy kpiny ?
Niema pieniedzy na remoty tego co jest a nagle Unia da forse na linje tramwajowe ?
Jaja swieze cieple czy stare gotowane ? JESZCZE JENDO MUZEUM - GALERIA BRONOWICE ludzie i komu tym biednym bezrobotnym i rencistom ? zeby mieli gdzie na wycieczki jezdzic TRAMWAJEM a szafa do niego i tak nie wejdzie sama. IKEA i inne powinni sami za to zaplacic bo to i tak z naszej kieszeni !

zgłoś
M
Marcin

Przepuszczanie kasy pierwsza klasa. 3 linie autobusowe jeżdżą z Azorów na KG za niewielkie pieniądze, to wybudujmy linię tramwajową za ciężkie miliony, bo jak jest tanio, to niedobrze!

zgłoś
R
R

Niech miasto Kraków zbuduje nawet 3 linie metra , ale wcześniej niech wyremontuje 1,5 km al. 29 Listopada (wjazd od Kielc i Miechowa) , bo ten odcinek drogi to totalna kompromitacja władz miasta !!!!!!!

zgłoś
m
mon

Jak już wiceprezydent Trzmiel ogłosił kilka dni temu że linia na azory będzie, to cud się zdarzył bo dzielnica podłapała temat i teraz nawet podpisy bedzie zbierac jak decyzja juz jest. Ech ten przewodniczący dzielnicy to spryciula PIarowska hehehe....

zgłoś
P
Pan Z.

Jeśli Ikea chce mieć pętlę koło siebie to niech zapłaci za przedłużenie linii. Tak jak inne markety płaciły za przerabianie skrzyżowań by był do nich dojazd.

zgłoś
E
Ekoista

Proszę Pana autobusy spalinowe ,zgodnie z dyrektywą U.E - polityka zeroemisyjna - w transporcie publicznym w miastach U.E- do 2030 roku - nie mają racji bytu - muszą zostać wycofane. Tak że miasta nie mają wyjścia muszą stawiać na transport szynowy lub inne środki transportu które nie emitują spalin np.trolejbusy ,autobusy "na baterie"-te ostatnie z uwagi na wiele wad też na razie są niezbyt chętnie nabywane.

zgłoś
D
DeGust

Wygląda na to, że nowa linia kończy się na parkingu nowobudowanej Galerii Bronowickiej. No to warto wydać te 53 mln, żeby gładko dowozić portfele.

zgłoś
Z
Zbigi

Nie budować tramwaju na Azory, gdyż to popzsuje komunikację autobusową, natomiast wreszcie trzeba dać autobusom priorytet na sygnalizacjach świetlnych!!! Tramwaje do Górki Narodowej - tak, gdyż tam nie ma dobrych warunków ruchu dla autobusów. Może wreszcie urzędnicy zrozumią, że tramwaj jest naoszczędniejszy przy prędkości 10 km/h, zaś autobus przy ... 100 km/h!!!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3